
MIKLÓS DÁNIEL

Sugár András Dubček-interjúja ...
és a könyvkiadás helyzetének 
változása 1989-ben

DOI: https://doi.org/10.56944/multunk.2023.1.7

1989 áprilisában mutatta be a Magyar Televízió Panoráma című 
műsora Sugár András Alexander Dubčekkel 1989 kora tavaszán 
készített beszélgetését. Az adás kisebbfajta nemzetközi botrányt 
okozott Csehszlovákia és Magyarország között, amely bő egy hó-
napig tartott. A beszélgetést a riporter még az év folyamán nyomta-
tásban is megjelentette Tankokkal a tavasz ellen – Dubček megszó-
lal címmel.1 Az interjú önmagában érdeklődésre tarthat számot 
(például miként látta visszaemlékezve az 1968-as csehszlovákiai 
eseményeket, saját szerepét a hosszú évtizedekre elhallgattatott 
csehszlovák kommunista vezető), azonban a mű kiadási körülmé-
nyei is lenyomatai az 1989-es politikai változásoknak.

1989 tavaszán kifejezetten „forró” téma volt az interjú a ma-
gyarországi sajtóban, amely ugyanakkor az év nyarára már le-
csengett – még úgy is, hogy a kérdéses kiadvány megjelentetése 
sem ment zökkenőmentesen. Elmondható tehát, hogy az interjú 
mára eltörpül 1989 más eseményeinek jelentősége mellett, azon-
ban akkor – egy rövid ideig szinte napi szinten – kifejezetten fog-
lalkoztatta a közvéleményt, sőt a politikai vezetést is.

Az interjú adásba kerülésének következményeivel Popély 
Árpád2 és Mitrovits Miklós3 foglalkozott részletesebben egy-egy 

1 SUGÁR András: Tankokkal a tavasz ellen – Dubček megszólal. Magánkiadás, 
Budapest, 1989.

2 POPÉLY Árpád: A csehszlovákiai magyarság és a rendszerváltás éve 
Budapestről nézve. Fórum Társadalomtudományi Szemle, 2010/3. 3–28.

3 MITROVITS Miklós: Csehszlovákia felbomlása és a magyar politika (1989–
1993). Múltunk, 2013/1. 148–176.



181Múltunk 2022/4 | 

tanulmányában: mindketten a korszakban zajló csehszlováki-
ai politikai változások magyarországi reakcióit vizsgálták. 1989 
történései kapcsán írtak arról, hogy milyen politikai botrány 
kerekedett a Magyar Televízió által több részletben bemutatott 
interjúból. Popély kitér a Panoráma korábbi, a szomszédos álla-
mokban élő magyar kisebbség helyzetével foglalkozó riportjaira, 
Mitrovits pedig Alexander Dubček és Oldřich Černík4 nyílt leve-
lére, amelyben 1989 nyarán arra kérték a magyar pártvezetést, 
hogy mondják ki: az 1968-as csehszlovákiai reformmozgalom 
nem tekinthető ellenforradalomnak.

Mindkét szerző több oldalon foglalkozik az interjút követő 
eseménysorral (Mitrovits két, Popély bő három oldalt szán a tör-
téntek kifejtésére – utóbbi külön alfejezetben szól róla), azonban 
az interjúkötet kiadására vonatkozó hivatalos kérés elutasítá-
sát meglehetősen röviden zárják le. S valóban: a történet rövidre 
zárható azzal, hogy a Külügyminisztérium javaslatára, politikai 
okokra hivatkozva Sugár András végül nem kapott hivatalosan 
engedélyt a kiadásra a Művelődési Minisztériumtól, ennek elle-
nére hamarosan mégis megjelentette – ahogyan Mitrovits Miklós 
fogalmaz: szamizdatként – a kiadványt.

A kiadás tervei, elutasítása, illetve a kiadvány egyaránt meg-
érdemli, hogy foglalkozzunk vele – tekintve, hogy a közismert 
riporter saját maga keltett zajt az interjúkötet érdekében, amely 
egy évvel később angol nyelven is megjelent.5 Továbbá érdemes 
egybevetni a kiadás kapcsán született lektori véleményeket egy 
államtitkári levéltervezettel, amelyek szembemennek egymással. 
Érdemes röviden azt is megvizsgálni, hogy milyen változás tör-
tént 1989-ben, amely végül lehetővé tette, hogy Sugár András 
megjelentesse a kiadványt.

4  Oldřich Černík (1921–1994): cseh kommunista politikus, Csehszlovákia 
miniszterelnöke 1968–1970 között. Az 1968. augusztusi megszállás idején 
Moszkvába szállították, ahol aláírta a csehszlovákiai reformtörekvéseket lezáró 
Moszkvai Jegyzőkönyvet.

5  Alexander DUBČEK–András SUGÁR: Dubcek speaks. I. B. Tauris, London–
New York, 1990.

180–204



Tanulmányok182

A kötet ügye a Külügyminisztérium és a Művelődési Minisztérium 
között

1989. április 26-án értesült arról a Külügyminisztérium, hogy 
Sugár András kiadni tervezi a Dubček-interjú szövegét. Ezen a 
napon beszélt Gulyás Andrással,6 a Sajtófőosztály, majd Benyó 
Pállal,7 a II. Területi Főosztály vezetőjével Gyulay Zoltán,8 a 
Magyar Nemzet munkatársa. Az újságíró Benyó Pállal telefonon 
közölte: a Művelődési Minisztérium Kiadói Főigazgatósága csu-
pán akkor engedné a kiadást, ha arra a külügyi tárca rábólint. 
Másnap Paál Rózsa,9 a Kiadói Főigazgatóság helyettes vezetője 
is beszélt Benyóval, akit arról tájékoztatott, hogy Sugár András 
azonnali kiadási engedélyt kért tőle, mivel május 2-án már áru-
sítanák is a kiadványt.10

Miként képzelte el a kiadványt Sugár András? Erről ő maga 
beszélt Paál Rózsának, illetve valószínű, hogy Gyulay Zoltánnak 
is, aki a riportertől származó információkat továbbította a 
Külügyminisztérium tisztségviselőinek. Az ötvenezres példány-
számúra tervezett kiadványban Sugár tervei szerint nemcsak az 
interjú teljes szövege, hanem az adást követő sajtóvita cikkei is 
helyet kaptak volna. A kiadást feltehetően a téma szenzációér-
téke miatt sürgették: az engedélyt követően már nyomtatták is 
volna a brosúra formátumú könyvet, amelynek megjelenését a 
Panoráma május 1-jei adásában harangozta volna be Chrudinák 
Alajos, a műsor főszerkesztője.

A további dátumok ismeretében válhat még érzékelhetőbbé, 
hogy Sugár András az interjú szenzációértékét kívánta kihasz-

6  Gulyás András (1944–): magyar diplomata, fordító. 1987–1991 között a 
Külügyminisztérium sajtófőosztályának vezetője.

7  Benyó Pál: magyar diplomata, a II. Területi Főosztály előtt Csehszlovákiában 
szolgált.

8  Gyulay Zoltán (1952–2013): magyar újságíró, 1970–1990 között a Magyar 
Nemzet, 1990 és 2000 között a Magyar Televízió munkatársa.

9  Paál Rózsa (1934–2022): 1974–1994 között a Kiadói Főigazgatóság, vala-
mint az utódhivatalok helyettes vezetője.

10  Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára (MNL OL) XIX-J-1-k-1989 45. 
doboz 4376-2/1989.



Miklós Dániel – Sugár András Dubček-interjúja ... 183

nálni.11 A végül (a fentiekben vázolt szerkezettel) megjelenő kötet-
ben az interjú készítője pontosan datálja az eseménysort: kezdve 
azzal, hogy 1989. április 12-én vették fel Pozsonyban a három-
órás beszélgetést Dubčekkel.12 Az interjú első felét április 17-én 
adta le a Magyar Televízió a Panorámában,13 a második részt 
április 26-án.14 Sugár szerint a május 2-i megjelenés sem lett 
volna lehetetlen, mivel arról nyilatkozott, hogy a szöveg április 
30-án már kiszedett állapotban várta, hogy a kiadás engedélye-
zése után megkezdődjön a nyomtatás.15

Az engedély azonban nem érkezett meg. Benyó még 26-án 
megkereste Gulyás Andrást, akit arról tájékoztatott, hogy Gyulay 
félreértelmezte beszélgetésüket. Őszi István16 külügyminisz-
ter-helyettessel szintén beszélt, aki úgy vélte, hogy Sugárnak a 
Művelődési Minisztériummal kell a kiadás kapcsán egyeztetnie. 
A külügy azonban „a Dubček-interjú körül kialakult helyzetben” 
nem támogatta a kiadást.17 Egy nappal később ezt az állásfogla-
lást közölte Paál Rózsával és Gyulay Zoltánnal is.18

11  Ilyen szellemben nyilatkozott meg a Reformban. Lásd Alexander DUBČEK: 
„Maguk vissza akarják csatolni Kárpátalját”. Reform, 1989. május 19. 12–13. – 
Megjegyzendő, hogy a Szabad Európa Rádió 1989. május 5-én készült csehszlo-
vákiai helyzetjelentése is foglalkozott az interjúval, illetve a feszült csehszlovák–
magyar viszonnyal. A beszélgetés kapcsán a dokumentumban a jelentéstevő így 
fogalmaz: „az interjú, amit a kommentátor »szenzációsnak« nevezett, kevésbé 
bizonyult drámainak, mint amire számítani lehetett”. Lásd Vera and Donald 
Blinken Open Society Archives (OSA) 300-8-47-86-10.

12 SUGÁR András: Tankokkal… I. m. 3.
13  Uo. 62.
14  Uo. 89.
15 SUGÁR András: Egyszer hopp, másszor Knopp. Reform, 1989. május 19. 12.
16  Őszi István (1944–): magyar diplomata. 1967–1976 és 1988–2000 között 

a Külügyminisztérium, 1966–1988 között az MSZMP KB Külügyi Osztályának 
munkatársa. 1988–1990 között külügyminiszter-helyettes.

17  A Külügyminisztérium II. Területi Főosztálya az interjúügyről készült ösz-
szefoglalójában 1989. május 22-én is úgy vélekedett, hogy a Panorámában be-
mutatott beszélgetés és a kirobbant sajtóvita csak ront a csehszlovák–magyar 
viszonyon. Ezt az álláspontot alátámasztandó egy 1989. május 17-én Prágában 
kiadott csehszlovák–román közös közleményre is hivatkoztak, amelyben a felek 
kijelentették, hogy fel fognak lépni a revizionista és soviniszta hangulatkeltéssel 
szemben. Lásd MNL OL XIX-J-1-j-1989 29. doboz 002047/5/1989. Elemzi: POPÉLY

Árpád: I. m. 16.
18  MNL OL XIX-J-1-k-1989 45. doboz 4376-2/1989.



Tanulmányok184

Az interjú második részének adásba kerülését a csehszlovák 
fél megpróbálta megakadályozni különböző eszközökkel – siker-
telenül.19 Hasonló módon, a brosúra megjelenése ellen is fellép-
tek. A tiltakozást mind az adás, mind a kiadvány esetében azzal 
indokolták, hogy a Dubček-interjú beavatkozás Csehszlovákia 
belügyeibe, továbbá a magyar fél ezzel csak feleslegesen rontja 
a két ország viszonyát.20 A Panorámában sugárzott beszélgetés 
kapcsán a csehszlovák diplomaták többek között azt is felhoz-
ták, hogy a Magyar Televízió stábja nem kért forgatási engedélyt, 
ezért le kell azt tiltani. Hasonló, engedélyezéshez kapcsolódó ki-
fogással éltek a kötet kiadásának megakadályozása érdekében 
is. A lépés mögött felsejlik a reciprocitás gondolata: csak az en-
gedélyezhető az egyik szocialista országban, ami a másikban is.

Április 27-én a csehszlovák nagykövetség tanácsosa, Tibor 
Chovan21 felkereste a kiadás miatt Paál Rózsát, mivel arról ér-
tesült, hogy meg akarják jelentetni az interjú szövegét, amely-
nek engedélyeztetése ellen kívánt szólni. A Kiadói Főigazgatóság 
tisztségviselője válaszában kifejtette, hogy a megjelentetésről 
tudomásuk van, maga az engedélykérés azonban még nem ér-
kezett be hozzájuk. Hozzátette, hogy a magyarországi sajtótör-
vény szerint fognak eljárni a kiadásban, és erről egyeztetnek a 
Külügyminisztériummal. (Ennek alapján valószínűsíthető, hogy 
Chovan még azelőtt kereste Paál Rózsát, hogy utóbbi egyeztetett 
volna Benyó Pállal.)

19  Lásd MITROVITS Miklós: I. m. 151.; POPÉLY Árpád: I. m. 14–15.
20  A Csehszlovák Kommunista Párt Központi Bizottságának elnöksége két-

szer is foglalkozott a Sugár-féle interjúval. Az első rész adásba kerülése után 
április 19-én, majd a második rész sugárzását követően április 28-án került na-
pirendre a beszélgetés. A csehszlovák pártvezetés szlovák fordításban kapta meg 
az interjú leiratát, továbbá tájékoztatást kaptak arról, hogy milyen módon zajlott 
a tiltakozás a magyar félnél (Magyar Televízió, Külügyminisztérium, MSZMP-
vezetés). Lásd: Národní archiv České republiky. KSč – Ústřední výbor 1945–
1989, Praha – předsednictvo 1986–1989. P7534/24 és Národní archiv České 
republiky. KSč – Ústřední výbor 1945–1989, Praha – předsednictvo 1986–1989. 
P7619/24. Az információt köszönöm Mitrovits Miklósnak és Bencsik Péternek!

21  Tibor Chovan: szlovák diplomata. 1979–1982 között a budapesti cseh-
szlovák nagykövetség másodtitkára, a Csehszlovák Kulturális és Tájékoztató 
Központ igazgatóhelyettese. 1982-ben a nagykövetség első titkára, kulturális at-
taséja. 1988-tól ismét a budapesti nagykövetségen teljesít szolgálatot, tanácsosi 
minőségben.



Miklós Dániel – Sugár András Dubček-interjúja ... 185

Paál megtagadta, hogy Chovan betekintsen a beérkezendő 
kéziratba, valamint elhárította a diplomata másik, a kiadást 
esetlegesen megakadályozó felvetését is. Chovan ugyanis meg-
kérdezte, nem szükséges-e a csehszlovák szerzői jogi iroda enge-
délye a közléshez, mivel Alexander Dubček csehszlovák állampol-
gár. Paál Rózsa azt válaszolta, hogy a magyar jogszokás szerint 
a szerzői jog a kérdező riporteré.22

Érdemes hozzátenni: a csehszlovákiai és a magyarorszá-
gi politikai szituáció 1989 elején már jócskán eltért egymás-
tól. Csehszlovákiában továbbra is tartotta magát az 1968-
as reformkísérletet megtagadó normalizáció rendszere, míg 
Magyarországon már nyíltan működtek a pártállammal szem-
beni csoportosulások, olyannyira, hogy utóbbiak 1989. március 
22-én létrehozták az Ellenzéki Kerekasztalt.

 Chovan látogatása meglehetősen feszült hangulatban zaj-
lott le: erre nemcsak a magyar tisztségviselő említett válaszai 
utalnak, hanem a diplomata egy megjegyzése, amely közvetve 
kapcsolódik az interjúhoz. Chovan ugyanis „figyelemreméltó 
analógiát” vélt felfedezni a kiadás kapcsán: meglátása szerint 
a magyar–román viszony szintén egy könyv megjelenése miatt 
romlott meg négy-öt évvel korábban. Paál Rózsa elutasította a 
felvetést azzal, hogy a román–magyar kapcsolat megromlásá-
nak más okai voltak, egy tudományos munkát pedig nem lehet 
összehasonlítani egy interjúval. Bár címet nem említenek, való-
színűsíthető, hogy az 1986-ban megjelent háromkötetes Erdély 
története című szintézisről van szó,23 amely okot adott arra, hogy 
Románia a nemzetközi közvélemény előtt megpróbálta lejáratni 
Magyarországot.24

A csehszlovák–magyar viszony nemcsak a Dubček-interjút be-
mutató Panoráma-adások miatt volt feszült ekkoriban, hanem a 
szomszédos országokban élő magyar kisebbséget bemutató mű-
sorok miatt is. Ezek közül két – az április 3-án és 10-én sugárzott 

22  MNL OL XIX-j-1-k-1989 45. doboz 4376-5/1989.
23 KÖPECZI Béla (főszerk.): Erdély története. I–III. Akadémiai Kiadó, Budapest, 

1986.
24  Lásd bővebben Stefano BOTTONI: Vonakodó kémek. A magyar állambizton-

ság és Románia, 1975–1989. Történelmi Szemle, 2013/1. 98–99.



Tanulmányok186

– adás foglalkozott a csehszlovákiai magyarság helyzetével. Tóth 
József pozsonyi főkonzul az erre adott reakciók nyomán arról írt 
Budapestre küldött jelentésében, hogy a hivatalos csehszlovák 
álláspont az állam nemzetiségi politikájának kritikájaként fogta 
fel a kétrészes riportot, amelynek célja a nemzetiségi ellentétek 
szítása. A magyar lakosság némi fenntartással követte a nemze-
tiségi riportokat, ugyanakkor a Dubček-interjúval együtt szim-
pátiával figyelték a kérdéses négy Panoráma-adást.25 A pozsonyi 
főkonzul jelentésére rezonált Vlastimil Ehrenberger26 csehszlo-
vák nagykövet megjegyzése is, aki április 24-én arról beszélt Őszi 
Istvánnak, hogy a prágai központban meglehetősen ideges volt a 
hangulat a nemzetiségi adások miatt.27

Ehrenberger és a miniszterhelyettes főként a Dubček-interjú 
második részének vetítéséről egyeztetett. A csehszlovák diplo-
mata felvetéseire Őszi István úgy reagált, hogy Magyarország 
nem kíván beleszólni a szomszéd állam belügyeibe, meglátása 
szerint ráadásul Alexander Dubček az interjúban elsősorban 
Magyarországgal szemben fogalmazott meg kritikát. Hozzátette, 
hogy a magyar fél nem fogja adminisztratív módon megakadá-
lyozni az interjú második részének adásba kerülését, mivel az 
azt a látszatot keltené, hogy a médiumok mögött a kormány áll.28

Őszi kijelentése a média és a kormányzat kapcsolatáról nem 
teljesen fedi a valóságot: bár a nyomtatott sajtó terén már 1989 
folyamán fontos változások történtek a liberalizáció, egyáltalán a 
lappiac kialakulása irányában (például a lapindítás engedélyhez 
kötésének eltörlése), rádió és televízió esetében azonban a pártál-
lami kormányzat nem kívánt engedni. Ezzel kapcsolatban olyan 

25 POPÉLY Árpád: Csehszlovákia – 1989. A rendszerváltás éve a magyar diplo-
máciai jelentések tükrében. Fórum Társadalomtudományi Szemle, 2009/4. 119.

26  Vlastimil Ehrenberger (1935–): cseh bányamérnök, politikus, diplomata. 
Az 1968-at követő normalizációs időszak alatt szerepet vállalt az országos po-
litikában. 1974–1988 között tüzelőanyag- és energiaipari miniszter. 1989–1990 
között Csehszlovákia magyarországi nagykövete.

27  MNL OL XIX-J-1-k-1989 45. doboz 4376-1/1989.
28  Uo.



Miklós Dániel – Sugár András Dubček-interjúja ... 187

döntés született, mely szerint Pozsgay Imre államminiszter lett 
volna az a személy, aki ellenőrzi az elektronikus médiát.29

Az Ehrenbergnek adott válaszból kiderül, hogy a Külügy-
minisztérium tehát kerülni kívánta a kialakult helyzet további 
eszkalálódását: az interjú adásba kerülését nem tartották problé-
mának, a kiadvány megjelenését azonban már ellenezték. Sőt, a 
szaktárca megpróbálta azt a minimális felelősséget is elhárítani 
magától, ami a brosúra kiadása kapcsán a véleményezésre való 
felkéréskor rá hárult volna. Erre utal, hogy a Területi Osztály 
kiadásra vonatkozó véleményével a Sajtófőosztály is egyetértett, 
továbbá utóbbi szervezeti egység javasolta, hogy „a jövőben be-
folyásunkat úgy kell érvényesítenünk, hogy a KÜM-öt [sic!] ne 
vádolhassák esetleg azzal, hogy »cenzori« funkciókat gyakorol”.30

A Sajtófőosztály ezzel egyben arra is utalt, hogy a befolyását to-
vábbra is fenntartaná, azonban elkerülné, hogy nyíltan felmerül-
jön a cenzúra fogalma a szervezeti egység kapcsán.

A cenzori funkciók kapcsán érdemes megemlíteni, hogy 
Vlastimil Ehrenberger több helyen is tiltakozott az interjú mi-
att: többek között Nyers Rezsőnél, aki 1989 tavaszán a Németh-
kormány államminisztere és az MSZMP Politikai Bizottságának 
is a tagja volt. Mint fogalmazott: „a sajtót igyekszünk politikailag 
konszolidálni”. A magas rangú politikus e szavaival a diplomatát 
igyekezett megnyugtatni, és valóban ez lehetett a cél, mert – mint 
korábban említettük – az MSZMP nem feltétlenül törekedett erre 
a konszolidációra. Nyers hozzátette, politikai szempontból a je-
len helyzetben nem volna célszerű betiltani az interjú második 
részének sugárzását, az MTV-nek azonban javasolták, hogy a 
kényes részeket vágják ki a beszélgetésből.31

A Művelődési Minisztérium május 2-án (amely napon az ere-
deti terv szerint megkezdték volna az interjúkötet árusítását) is-

29  Ez a helyzet vezetett 1990 után a médiaháború kirobbanásához. Lásd 
HORVÁTH Attila: A magyar média a rendszerváltástól 1998-ig. In: PAÁL Vince 
(szerk.): A magyarországi médiaháború története. Média és politika 1989–2010.
Wolters Kluwer, Budapest, 2013. 59–62.

30  MNL OL XIX-J-1-k-1989 45. doboz 4376-3/1989.
31  MNL OL XIX-J-1-j-1989 29. doboz 002047/3/1989.



Tanulmányok188

mét megkereste a Külügyminisztériumot. Knopp András32 állam-
titkár arról tájékoztatta a tárcát, hogy Sugár András időközben 
beadta az engedélyt a Kiadói Főigazgatósághoz, továbbá a külügy 
számára megküldte a lektori véleményeket is. A megkeresésre 
Őszi István válaszolt május 8-án kelt levelében, amelyben ismét 
arról ír, hogy a csehszlovák vezetés sérelmezi, hogy Dubček vé-
leményének nyilvánosan teret adtak Magyarországon, ezért kül-
politikai szempontból nem tartja kívánatosnak az interjúkötet 
megjelentetését.33 A válasz kapcsán érdemes megvizsgálni a lek-
tori véleményeket és Őszi István levelének piszkozatát is.

Vélemények a kiadványról

A Külügyminisztérium számára megküldött két lektori véle-
ményből kiderül, hogy az interjúkötet kiadásának ötlete már a 
nagy visszhangot vert első rész adásba kerülése után felmerül-
hetett Sugár Andrásban. Erre utal, hogy az egyik véleményen 
április 24-i, a másikon 25-i dátum szerepel. Mindkét felkért 
lektor, Gyulay Zoltán és az MTV munkatársa, Murina Antalné 
rendkívül kedvezően nyilatkozott a kiadásra szánt munkáról. 
A kutatás során nem derült ki, miért éppen ők végezték el az 
interjúkötet lektorálását, azonban valószínűsíthető, hogy maga 
Sugár András kérte fel őket a feladatra – munkahelyük és mun-
kakörük alátámaszthatja ezt.

Mindketten alaposan megindokolták – eltérő szempontok 
alapján – véleményüket. A Hazafias Népfront lapjaként műkö-
dő Magyar Nemzet34 újságírója kiemelte, hogy hiánypótló, nagy 
értéket képviselő interjúról van szó, mivel a korabeli események 
(általánosságban fogalmazott Gyulay) egyik szemtanújával, 

32  Knopp András (1938–): magyar politikus, üzletember. 1980–1985 között 
az MSZMP KB Tudományos, Közoktatási és Kulturális Osztálya osztályvezető-
helyettese. 1985–1988 között az MSZMP KB mellett működő Művelődéspolitikai 
Munkaközösség titkára. 1988–1989 között a Művelődési Minisztérium állam-
titkára.

33  MNL OL XIX-J-1-k-1989 45. doboz 4376-4/T/1989.
34  A lap ilyen minőségében közel állt az MSZMP Pozsgay Imre által vezetett 

reformszárnyához.



Miklós Dániel – Sugár András Dubček-interjúja ... 189

aktorával készült. Magát Dubčeket mint „a szocialista történet 
rendkívül színes, noha ellentmondásoktól sem mentes személyi-
ségét” mutatja be, megjegyzi, hogy a kiadvány „objektív feladatra 
is vállalkozik”, amennyiben a televízióban bemutatott beszélgetés 
utóéleteként napvilágot látott sajtócikkeket is szemlézi. Gyulay 
Zoltán szintén utalt arra, hogy az interjúkötet kiadását minél 
előbb engedélyezni kell, amikor úgy fogalmazott, hogy Sugár 
András Dubček megszólaltatásával „történelmi tettre” vállalko-
zott, amely ha nyomtatott formában is megjelenik, a tartalma 
miatt „világszenzáció” lehet.35

Murina Antalné kerülte a nagy szavakat április 24-ére kel-
tezett véleményében: elsődlegesen azért ajánlotta kiadásra a 
művet, mivel az az interjú mellett a felvétel körülményeiről is 
megoszt „műhelytitkokat”, élvezhetőbbé téve ezzel a könyvet. 
További érvként a kiadás mellett úgy vélte, hogy nemcsak tör-
ténészek, hanem a politika iránt érdeklődők számára is érdekes 
olvasmányt jelent a kötet.36

Őszi István levéltervezetének egy hosszabb bekezdésében tért 
ki a kéziratra, amelyet az elküldött változatból kihúztak. Nem 
magát az interjút kritizálja, hanem Sugár András kiegészítéseit 
és kommentárjait. Ezekről úgy véli, hogy az interjú készítője ki-
nyilvánítja, hogy kritika nélkül elfogadja Dubček állításait, neg-
ligálja Miloš Jakeš, a Csehszlovák Kommunista Párt Központi 
Bizottsága főtitkárának Moszkvában tett nyilatkozata jogszerű-
ségét, továbbá azt jósolja, hogy Dubčeket rehabilitálni fogják. 
„A jelenlegi csehszlovák vezetésre vonatkozó szubjektív meg-
jegyzéseivel gyengíti az interjúkötet dokumentumértékét, amit a 
kiadást pártoló lektori vélemények annyira kihangsúlyoznak”37

– összegzi véleményét Őszi István a piszkozatban.38

Bár jelen írásnak nem célja az interjú teljes elemzése, érde-
mes a kiadvány szövegét is megvizsgálni a lektori vélemények és 

35  MNL OL XIX-J-1-k-1989 45. doboz 4376-4/T/1989.
36  Uo.
37  Mint látható, Őszi István komolyan rámutatott, hogy Sugár András nem 

pártatlanul állt az interjúhoz. Murina Antalné lektorként – valószínűleg véletle-
nül – is erre erősített rá, amikor úgy fogalmazott, hogy Sugár „történelmi tettre” 
vállalkozott az interjúval, ami nem lenne egy újságíró feladata.

38  MNL OL XIX-J-1-k-1989 45. doboz 4376-4/T/1989.



Tanulmányok190

Őszi István kijelentései alapján. Dubček az interjú során a saját 
szemszögéből vetíti vissza és értékeli az 1968-as eseményeket. 
Kifejti például, hogy már 1968 februárjában tudta, hogy a szov-
jet vezetésnek problémái vannak a még csak készülő akcióprog-
rammal.39 Dubček emellett – Sugár irányított kérdéseire adott 
válaszaiban – többször is beszél arról, hogy érzése szerint a refor-
mernek ismert Władysław Gomułka lengyel és főleg Kádár János 
magyar vezető becsapta őt azzal, hogy a Szovjetunió mellé álltak 
a reformprogram ügyében.40 Az 1989-es csehszlovák vezetés szá-
mára Dubček szavai azért lehettek veszélyesek, mert az 1968-as 
eseményeket hivatalosan ellenforradalomként tartották számon.

Őszi István a kötetből két esetet emel ki, amelyek vélemé-
nye szerint Sugár András szubjektív meglátásai. Miloš Jakeš a 
Szovjetunió Kommunista Pártjának meghívására április 17-én 
érkezett Moszkvába tárgyalni. A Panoráma interjújától41 függetle-
nül Alexander Dubček esetleges rehabilitációjáról is nyilatkozott 
Jakeš, aki azt teljességgel kizárta.42

Őszi István számára problémás volt, hogy az újságíró – már 
az interjú leiratát követő Epilógus című részben – azt fejtegette, 
jogtalan arról beszélni, hogy Dubček nem térhet vissza a poli-
tikai életbe, mivel nem állt ítélet alatt és nem fosztotta meg bí-
róság jogai gyakorlásától.43 A másik kiemelt szempont Dubček 
majdani rehabilitációjára vonatkozott, amelyet határozottan fes-
tett le Sugár András: úgy vélte, hamarosan „Dubček érdemeitől 
lesz hangos a csehszlovák rádió, televízió; és néhány év vagy né-
hány röpke évtized elteltével méltóságteljes szobor fogja hirdetni 
Dubček emlékét Pozsonyban és Prágában”.44

A két lektor az interjú megjelentetésének szükségességét an-
nak egyedülállóságával indokolta. Ezt erősíti, hogy Dubček maga 

39 SUGÁR András: Tankokkal… I. m. 19.
40  Uo. 31–32.
41  Maga Sugár András is megjegyzi, hogy Jakeš útja és az interjú adásba 

kerülése a véletlen és nem előzetes tervezés miatt esett nagyjából egybe. Lásd 
uo. 62.

42  Gorbacsov–Jakes eszmecsere Moszkvában. Népszabadság, 1989. április 
19.

43 SUGÁR András: Tankokkal… I. m. 63.
44  Uo. 65.



Miklós Dániel – Sugár András Dubček-interjúja ... 191

emlegette fel a beszélgetés során, hogy az idáig mindössze egy-
szer kérdezték őt egy interjúban az 1968-as eseményekről.45 E 
beszélgetés 1988. január 10-én jelent meg az Olasz Kommunista 
Párt lapjában, a L’Unitàban, – a szlovák nemzetiségű politikus 
által „Foa elvtársnak” nevezett kérdező – Renzo Foa, a lap igazga-
tója volt. A címoldalon előzetest közöltek az interjúból, kiemelve, 
hogy Alexander Dubček közel húszévnyi hallgatás után nyilat-
kozik először.46

Az Őszi által jelzett „szubjektív megjegyzések” nem csak az 
Epilógusban érhetők tetten. Sugár András gondolatai dőlt betű-
vel szedve az aprólékosan tagolt interjúszöveg között is olvasha-
tók. Egy részük valóban „műhelytitok”, ahogy Murina Antalné 
fogalmazott (például amikor egy Betacam kazetta kapacitásáról 
ír,47 vagy amikor arról számol be, hogy Dubček szemmel látha-
tóan felvillanyozódott, mivel a háromórás interjú alatt részlete-
sen beszélhetett a múltról).48 Sugár azt is megvallja egy ilyen 
személyes bekezdésben, hogy számára kifejezetten szimpatikus 
interjúalany volt a szlovák politikus, aminek közvetlenül is adott 
hangot egy esetben.49 Őszi István álláspontja, mely szerint az 
újságíró kritika nélkül magáévá tette Dubček gondolatait, való-
színűleg ezen a kijelentésen is alapszik.

A kért kiadási engedély további története

A véleményezésre felkért Külügyminisztérium már április 27-
én meghozta a döntését a kiadvány kiadására vonatkozóan, 
sőt május elején Őszi István ismét megerősítette, hogy a szak-
tárca nem támogatja azt. Ebből következhetne, hogy a Kiadói 
Főigazgatóság, illetve a Művelődési Minisztérium is gyorsan ha-
tározott. Az újságolvasók a Reform című hetilap hasábjain má-

45  Uo. 41.
46  Renzo FOA: Intervista a Dubcek „Noi stiamo con Gorbaciov”. L’Unità, 1988. 

január 10. 1.; az interjút lásd 15–18.
47   SUGÁR András: Tankokkal… I. m. 21.
48  Uo. 61.
49  Uo. 17.



Tanulmányok192

jus 19-én azonban arról értesülhettek, hogy az engedélyt május 
5-én sem adták meg, de nem is utasították el.50 Nem lehet vélet-
len az sem, hogy Sugár András a Reformban fordult ez esetben51

a nyilvánosság felé. A Reform több szállal kötődött az állampárt-
hoz,52 a korszakban azonban úttörő módon nyitott a tabloid for-
mátum felé: a bulvár stílusához közelebb álló cikkeivel adott hírt 
a magyarországi politikai eseményekről – Halmy Kund meglátá-
sa szerint a lap leképeződése a „rendszerváltó hangulatnak”.53

Nem meglepő tehát, hogy Sugár vehemens cikkét a Reform
lehozta. Az újságíró beszámolt arról, hogy a Kiadói Főigazgatóság 
meg nem nevezett munkatársa folyamatosan hitegette, hogy 
„holnapra” meglesz az engedély, majd végül közölte vele, hogy 
az ügyben Knopp András az illetékes. Május 5-én Sugár András 
felhívta az államtitkárt, akivel zaklatott hangvételű telefonbe-
szélgetést folytatott le. A szóváltás során szóba került, hogy a 
szerzőkkel a Kiadói Főigazgatóság egyeztet az engedélyezés ügyé-
ben, és hogy egy hónap alatt kell döntést hozniuk a kiadásról.

A telefonbeszélgetést a saját szemszögéből ismertető újságíró 
úgy vélekedett a Reform hasábjain, hogy az engedélyezés ügye 
azért feneklett meg, mert a „prágai fundamentalisták” tiltakoz-
tak az ellen. „Knopp András nem akadályozhatta meg a tévé-

50 SUGÁR András: Egyszer hopp… I. m.
51  Sugár E. Fehér Pálnak a Népszabadságban 1989. április 23-án megjelent 

véleménycikkére válaszolt a lap két nappal későbbi számában. Ebben az eset-
ben azonban reakcióról van szó, nem önálló megkeresésről. Lásd SUGÁR András: 
Tankokkal… I. m. 77–80.

52  A Reform önmagát a címoldalán „független demokratikus hírmagazin-
ként” határozta meg, azonban az első szám főszerkesztői beköszöntőjében szere-
pel, hogy az alapítók közt van többek között az MSZMP két vállalata: a Kossuth 
Könyvkiadó és a Hírlapkiadó. A részvényesek között pedig ott szerepel a Hazafi as 
Népfront. A beköszöntőben Tőke Péter főszerkesztő egyáltalán nem rejtette véka 
alá, hogy a Reform milyen szellemiséget fog képviselni: „nevéhez méltóan a po-
litikai-társadalmi és gazdasági reformok előmozdítását tekinti feladatának. […] 
Arra vállalkozik, hogy a ma emberét foglalkoztató kérdéseket minél több oldalról 
mutassa be, ütköztetve a véleményeket, és teret adva a társadalomban zajló vi-
táknak. Reményei szerint a maga szerény eszközeivel hozzájárulhat a társadal-
mi nyilvánosság kiszélesítéséhez és a közélet tisztaságának előmozdításához”. 
Lásd TŐKE Péter: Kedves Olvasó! Reform, 1988. szeptember 23. 2.

53 HALMY Kund: Az állampári sajtó kommunikációs stratégiája a rendszervál-
tás küszöbén. Rendszerváltó Archívum, 2017/1. 41.



Miklós Dániel – Sugár András Dubček-interjúja ... 193

műsorok sugárzását. Nem parancsolhat a rádiónak sem, ahol 
közreadtam egy Dubček-telefoninterjút április 30-án.54 Úttörőnk 
nem parancsol a Reformnak sem, ahol e cikkem megjelenik. 
Egyáltalán sehol sem parancsol a nyilvánosságnak – egyetlen 
hitbizománya maradt: lesújthat a könyvkiadásra” – fogalmazott 
Sugár András a lapban.55 Bár a telefonbeszélgetést nem leirat-
ként közölte az MTV munkatársa, a cikkből kiderül, hogy külföl-
di nyomást vél felfedezni amögött, hogy az engedélyt nem kapta 
meg a Művelődési Minisztériumtól. Kijelentése alapján valószínű, 
hogy nem volt tudomása arról, hogy a két szaktárca milyen mó-
don járta körül a kiadási engedély ügyét.

A kiadás ügye továbbra sem jutott nyugvópontra. A Reformban 
megjelent cikkből is sejthető, hogy még május közepére sem jött 
egyértelmű válasz a Művelődési Minisztériumból. A nemleges 
válasz azonban még május közepén megszülethetett.56 A hónap 
végén nyomtatásban mégis kiadásra került az interjú – legalább-
is egy része. A Magyar Ifjúság 1989. május 26-án megjelent szá-
mában helyt kapott a Panorámában elhangzott beszélgetés egy 
része, azzal a tervvel, hogy azt folytatásokban fogják közölni a 
lap hasábjain. Z. Szabó Tibor megbízott főszerkesztő-helyettes a 
publikálás kapcsán úgy fogalmazott, hogy a folyóiratnak köszön-
hetően azokhoz is eljut az interjú, akik lemaradtak a Panoráma
adásairól.57 Ez a megoldás rímel Sugár András Reformban meg-
jelent azon kijelentésére, mely szerint a nyomtatott sajtó nem a 
Művelődési Minisztérium „hitbizománya”.

Az interjút itt azonban már nem lehetett tovább olvasni. 
Ugyanebben a számban jelent meg Pálfy G. István főszerkesztő58

54  A kiadványban is megjelent, 1989. április 27-én felvett beszélgetésről van 
szó. Lásd SUGÁR András: Tankokkal… I. m. 91–94.

55  Írásában megjegyzi, hogy Knopp Andrást személyesen ismeri még úttörő 
korából. SUGÁR András: Egyszer hopp… I. m. 12.

56  A kutatás jelenlegi állása szerint nem megállapítható az elutasítás pontos 
dátuma, azonban a Dubček-interjú nyomán kialakult ügyről készült, május 25-
re datált összefoglaló már úgy fogalmaz, hogy Sugár András nem kapott enge-
délyt a megjelentetésre. Lásd MNL OL XIX-J-1-j-1989 29. doboz 002047/5/1989.

57  A drezdai zsinat színe előtt. Magyar Ifjúság, 1989. május 26. 15.
58  Pálfy G. István 1989 nyarára munka nélkül maradt, helyzete azonban 

gyorsan megváltozott, amikor a Szakszervezetek Országos Tanácsa lapjaként 
funkcionáló Népszava főszerkesztőjévé nevezték ki, majd 1990 januárjában az 



Tanulmányok194

bejelentése arról, hogy a kiadó Demokratikus Ifjúsági Szövetség 
anyagi okokból szeptemberig szünetelteti a lap megjelentetését.59

A lapszám megjelenésével egy napon ugyanakkor már biztossá 
vált, hogy a korábban népszerű folyóirat utód nélkül szűnik meg. 
Ennek az oka pedig az volt, hogy a lap nagy veszteséget termelt, 
amióta átálltak a színes megjelenésre.60 A veszteség pedig abból 
eredt, hogy az 1980-as évek végére az állam már nem tudta fenn-
tartani az addig működő keresztfinanszírozási rendszert – ennek 
oka a romló gazdasági helyzetben rejlett. A lapok árait pedig csak 
korlátozott mértékben lehetett emelni, ami nemcsak a kereslet 
csökkenését eredményezte, hanem azt is, hogy még tovább nőtt 
a veszteségük a csökkenő állami dotáció híján.61

Annak ellenére, hogy ez a megoldás nem vált be az interjú 
nyomtatásban való megjelentetésére, a módszer korántsem volt 
egyedülálló. A Magyar Nemzet 1989 májusában kezdett el részle-
teket közölni Zděnek Mlynář cseh emigráns kommunista politi-
kus A Prágai Tavasz… és ősz című könyvéből.62 Mlynář az 1968-
as reformkísérlet egyik főszereplőjeként vetette papírra gondo-
latait: a Csehszlovák Kommunista Párt Központi Bizottságának 
titkáraként állt ki a rendszer korrekciója mellett. Később tagja 
volt annak a Moszkvába hurcolt csoportnak, amellyel a szovjet 
fél aláíratta a jegyzőkönyvet, amelyben visszavonták a prágai 
tavasz során hozott rendszerliberalizáló intézkedéseket. Mlynář 
memoárjából a tervezett kilenc helyett végül öt részlet jelent meg 

MTV elnökségébe, nem sokkal később pedig a Híradó és A Hét szerkesztőségének 
élére került. Lásd „…az rendszerváltoztató Híradó volt” [RÁDAI Eszter interjúja 
Pálfy G. Istvánnal]. Médiakutató, 2004. tél, 94–99.

59 PÁLFY G. István: SZUK – Szeptemberben újra kezdjük(-ik)? Magyar Ifjúság,
1989. május 26. 19.

60  A Magyar Ifjúság első színes száma 1988. július 29-én jelent meg. – 
Megszűnt a Magyar Ifjúság. Népszabadság, 1989. május 26.

61 JUHÁSZ Gábor: Nyomtatott sajtó. In: BAJOMI-LÁZÁR Péter (szerk.): Magyar mé-
diatörténet – a késő Kádár-kortól az ezredfordulóig. Akadémiai Kiadó, Budapest, 
2005. 115.

62  Zdĕnek MLYNÁŘ: A Prágai Tavasz… és ősz (Részletek). Magyar Nemzet,
1989. május 13. A napilap mellett a Kapu is közölt részletet a műből: Zdenek 
MLYNÁŘ: A Prágai Tavasz… és ősz (Részlet). Kapu, 1989/8. 31–35.



Miklós Dániel – Sugár András Dubček-interjúja ... 195

az év első felében, csak olyan részek, amelyek tartalma nem volt 
különösebben kényes.63

A kötet nem volt ismeretlen Magyarországon: 1987-ben az AB 
Független Kiadó jelentette meg szamizdat kiadványként A Kreml 
felől jő a fagy címmel.64 Egy évvel később pedig a párizsi Magyar 
Füzetek sorozat részeként jelent meg Mlynář műve Prága, 196865

címmel. A kiadáshoz a Bécsben élő szerző maga írt előszót. 1989-
ben hivatalos úton is kérvényezték a kötet kiadásának engedélye-
zését, a Külügyminisztérium azonban politikai okok miatt nem 
javasolta.66 A mű mégis engedélyt kapott az év folyamán,67 és 
1989 augusztusában „hivatalosan” is megjelenhetett a visszaem-
lékezés a Művelődéskutató Intézet kiadójánál, a Vita Kiadónál.68

Mindhárom kiadást Bába Iván fordította, de csak a harmadik 
esetben tüntették fel a nevét az impresszumban.69

A Mlynář-kötet engedélyezéséről Inkei Péter,70 a Kiadói 
Főigazgatóság vezetője beszélt a Magyar Nemzetnek adott inter-
jújában, egyben azt nyilatkozta, hogy engedélyezés terén nincs 
már „folyó ügyük”, ami arra utal, hogy Sugár András interjúkö-
tetének ügyét lezártnak tekintették. A brosúra júliusban mégis 
megjelent, a Magyar Nemzet reklámozta e hónapban.71 A hírlap-
árusoknál forgalmazott kiadvány abban a formátumban és azzal 
a tartalommal jelent meg, amelyet Sugár már előre felvázolt a 
Kiadói Főigazgatóságnak.

63 MURÁNYI Gábor: Várva a Prágai Nyárra… Könyvvilág, 1989/11. 7.
64  Zdeněk MLYNÁŘ: A Kreml felől jő a fagy. AB Független Kiadó, Budapest, 

1987. Megjegyzendő, hogy ez a fordítás sokkal közelebb áll a mű eredeti cseh 
címéhez (Mráz přichází z Kremlu).

65  Zdeněk MLYNÁŘ: Prága, 1968. Magyar Füzetek, Párizs–New Jersey, 1988.
66  MNL OL XIX-J-1-k-1989 45. doboz 2562/T/1989.
67  (-n): Cenzúra nélkül. Magyar Nemzet, 1989. június 7.
68  Zdeněk MLYNÁŘ: Prágai tavasz… és ősz. Vita Kiadó és Nyomda, Budapest, 

1989.
69 MURÁNYI Gábor: I. m. Érdemes megjegyezni, hogy a Könyvvilágba recenziót 

író Murányi Gábor úgy fogalmaz, hogy Mlynář művét és a Dubček-interjút is az 
elsők között tartja számon, amelyek Magyarországon az akkori hivatalos állás-
ponttól eltérően mutatták be az 1968-as csehszlovákiai eseményeket.

70 Inkei Péter (1945–): magyar oktatáskutató. 1987–1991 között a Kiadói 
Főigazgatóság és utódhivatala vezetője.

71 Magyar Nemzet, 1989. július 15.



Tanulmányok196

Engedély nélkül – változás a könyvkiadás terén

Bár Mlynář visszaemlékezése engedélyt kapott, hogy könyv for-
mátumban megjelenhessen, a Magyar Nemzetben közölt részle-
tek arra utalnak, hogy e döntés nem az eredeti kérvényezés ide-
jén született meg. A memoárral szemben a Dubček-interjúnak 
mégsem kellett engedély az év közepi megjelenéshez. Milyen vál-
tozás történt, amely lehetővé tette ezt?

A Művelődési Minisztérium élén 1989. május 10-én sze-
mélyi változás történt: Czibere Tibort Glatz Ferenc váltotta. 
Utóbbi 1989. június 8-án közös sajtótájékoztatót tartott Raft 
Miklóssal,72 a Minisztertanács Hivatalának vezetőjével. Az ese-
ményen jelentették be, hogy szeptembertől megszűnik az orosz 
nyelv kötelező oktatása. Raft Miklós egyben arról is beszámolt, 
hogy a Minisztertanács elfogadta Glatz Ferenc azon javaslatát is, 
amely megkönnyíti a sajtótermékek kiadását.73 Eszerint a jövő-
ben megszűnik a kiadványok előzetes engedélyeztetési eljárása, 
amit a bejelentési kötelezettség vált fel.74

A javaslat előkészítése már az előző hónapban elkezdődött. 
1989. május 21-i keltezéssel Inkei Péter a „könyvkiadást érintő 
túlhaladott” jogszabályokat gyűjtötte össze a tárcavezető számá-
ra. Külön kiemelte a sajtóról szóló 1986. évi II. törvényt, illetve az 
annak végrehajtásáért felelős 12/1986 MT-rendeletet – rámutatva, 
hogy a jogszabályok értelmében a Művelődési Minisztériumnak 
sajtótermékekre75 szóló engedélyezési jogköre van.76

72  Raft Miklós (1933?–2013): magyar politikus, államigazgatási szakértő. 
1983-tól 1989-ig a Minisztertanács Hivatalának vezetője.

73  A Vasárnapi Hírek a sajtótájékoztató kapcsán idézte Raft Miklóst, aki arról 
beszélt, hogy az elmúlt időszakban csupán két kiadvány megjelentetését nem 
engedélyezték: politikai okokból Sugár András Dubček-interjúja nem jelenhe-
tett meg nyomtatásban, illetve a közerkölcsre hivatkozva egy erotikus fotóregény 
kérelme került elutasításra. M. N. P.: Engedély nem kell, a bíróság betilthatja. 
Vasárnapi Hírek, 1989. június 11.

74 GYARMATI SZABÓ Éva: Sajtótermékek. Engedély helyett bejelentés. 
Népszabadság, 1989. június 9. 1., 4.

75  Inkei defi níciója szerint: „a könyv sajtóterméknek minősül, akárcsak a 
hanglemez, a fi lm vagy a videó”.

76  A törvény végrehajtásáért felelős rendelet úgy határozott, hogy a 
Művelődési Minisztérium adhat engedélyt „a könyvekre, az oktatási jegyzetekre, 



Miklós Dániel – Sugár András Dubček-interjúja ... 197

A kiadási engedélyek rendszerét kritikus hangon ismertet-
te Inkei, megjegyezte ugyanis, hogy 1987-ben elhalt a kezde-
ményezés, amely nyomán a nagyobb kiadók és egyetemek sa-
ját hatáskörben engedélyezhették volna a kiadványaikat. A to-
vábbra is fennálló eljárásrend kapcsán példaként mutatott rá 
arra, hogy az MSZMP-hez kötődő Kossuth Kiadónak is a Kiadói 
Főigazgatósághoz kell fordulnia engedélykérelmeivel. Az 1987-es 
indítvány megrekedésének okát abban látta, hogy nyilvánvaló-
vá vált: a kezdeményezés idővel minden engedélyezési folyamat 
megszűnését eredményezi majd.

A Kiadói Főigazgatóság vezetője a 23/1986 MT-rendelet alkal-
mazásának visszásságairól is beszámolt. A rendelkezés szabá-
lyozta, hogy egyes jogi és magánszemélyek milyen kulturális te-
vékenységet folytathatnak, és hogy az ahhoz szükséges engedélyt 
mely kormányzati vagy közigazgatási szervtől kell igényelniük. A 
Művelődési Minisztériumtól többek között a hanglemezek, köny-
vek és videókazetták kiadásához lehetett engedélyt kérni.77 „A KF 
a maga részét hosszabb ideje csak formálisan végzi: az ötvenedik 
kiadói folyamodvány után egyre fásultabban állítjuk ki az enge-
délyeket” – tette hozzá, személyes véleményként pedig hozzátette: 
reméli, hogy ezt a rendeletet megszüntetik a jövőben.78

Inkei újdonságként ismertette, hogy nemrégiben írásban jelez-
ték, hogy a szaktárca nem tart igényt az engedélyezési jogkörére 
a készülő sajtó- vagy nyilvánossági törvényben. Ennek megvaló-
sulását azonban nem várták még a folyó évben. Kiemelte, hogy az 
igazságügyi tárca azonban olyan módosítást nyújt be a következő 
kormányülésre, amely felmentené a Művelődési Minisztériumot 
az engedélyeztetés alól – ezt azonban az országgyűlésnek még 

a zeneművet, grafi kát, rajzot, fotót tartalmazó kiadványokra, a politikai plaká-
tokra és röplapokra, a műsoros fi lmszalagra, videó-kazettára, videó-lemezre, 
hangszalagra, hanglemezre, továbbá bármely más műsort tartalmazó technikai 
eszközre”. Az engedélykérelemben többek között meg kellett adni a kiadóra, a 
műre és a szerzőre, példányszámra vonatkozó adatokat, a sokszorosítás módját, 
a tervezett árat, valamint a nyilvános közlés körére és módjára vonatkozó javas-
latot. Lásd Magyar Közlöny, 1986. április 22. 439–440.

77 Művelődési Közlöny, 1986. augusztus 19. 758. Az Inkei által kifogásolt 
rendeletet végül a 46/1990. (III. 13.) MT-rendelet helyezte hatályon kívül egy 
évvel később. Lásd Művelődési Közlöny, 1990. április 30. 855–856.

78  MNL OL XIX-1-9-d (1. doboz) Min/1006/89.



Tanulmányok198

jóvá kell hagynia. Inkei úgy kalkulált, hogy a folyamat június 
végére zárulhat le.

A Kiadói Főigazgatóság vezetőjének számításával szemben 
már június 15-én megjelent az 58/1989 MT-rendelet, amely 
módosította a 12/1986 MT-rendeletet, illetve a 29/1986 (IX. 1.) 
MM-rendeletet. Az új rendelkezés több esetben is enyhítette az 
addigi engedélykötelezettségi szigort. Az időszaki lapok alapítá-
sa bejelentéskötelessé vált, míg a 12/1986 MT-rendelet könyvek 
engedélyeztetésére vonatkozó passzusát hatályon kívül helyezte. 
Ezek mellett a 29/1986 (IX. 1.) MM-rendelet 10–13. §-át hagy-
ta csupán érvényben (a sajtótermékeken feltüntetendő impresz-
szumra vonatkozóan), a többit hatályon kívül helyezte.79 Ezek 
között volt a 6. §, amely kimondta, hogy a Kiadói Főigazgatóság 
engedélyezi többek között a könyv, az oktatási jegyzet és a kották 
előállítását és nyilvános közlését.80

Tekintve, hogy az 56/1989 MT-rendelet a kihirdetés nap-
ján, 1989. június 15-én hatályba lépett,81 elhárult az akadály a 
Dubček-interjú és Mlynář könyvének a megjelentetése elől. Ezt 
követően egy, illetve másfél hónappal később mind a két kiad-
vány „hivatalosan” is megjelent. A Kiadói Főigazgatóság feladat-
körét alapjaiban változtatta meg az intézkedés – a hivatal jövő-
jéről maga Inkei nyilatkozott a Magyar Nemzetnek 1989. június 
7-én. A főigazgató megkönnyebbülve beszélt arról a napilapnak, 
hogy a „cenzúratevékenységük” megszűnt, amely bürokratikus 
nehézséget jelentett számukra. A Magyar Nemzet kérdésére de-
rűlátóan vázolta, hogy a létszámcsökkentéssel és névváltozás-
sal járó átalakulás után a Kiadói Főigazgatóság fő feladatává „a 
könyvszakma menedzselése és érdekvédelme” válik.82

Knopp András államtitkárt 1989. június 30-án felmentették a 
pozíciójából.83 Glatz miniszteri iktatású irataiból kiderül, hogy a 
tárcavezető már május 26-án kérte Raft Miklóst, hogy Knoppot 

79 Magyar Közlöny, 1989. június 15. 720.
80 Művelődési Közlöny, 1986. november 17. 1111.
81  Megjegyzendő: a rendelet egy fontos politikai fordulópont után jelent meg. 

1989. június 13-án ültek le először tárgyalni az Ellenzéki Kerekasztal, az MSZMP 
és egyes társadalmi szervezetek, létrehozva ezzel a Nemzeti Kerekasztalt.

82  (-n): Cenzúra nélkül. Magyar Nemzet, 1989. június 7. 4.
83 Magyar Közlöny, 1989. június 30. 775.



Miklós Dániel – Sugár András Dubček-interjúja ... 199

június 5-i hatállyal mentsék fel a pozíciójából, és helyezzék ren-
delkezési állományba.84

Knopp személye meglehetősen terhelt volt korábbi tevé-
kenysége miatt. Az évtized elején azzal vált ismertté, hogy az 
MSZMP Tájékoztatási és Tudományos, Közoktatási és Kulturális 
Osztályának helyettes vezetőjeként a nevét adta a Bibó 
Emlékkönyvet elmarasztaló jelentéshez,85 majd 1986-ban, már az 
MSZMP KB mellett működő Művelődéspolitikai Munkaközösség 
titkáraként bekapcsolódott a Tiszatáj 1986-ban történt időle-
ges betiltásának folyamatába.86 Nem meglepő, hogy 1988. szep-
tember 1-jén történt államtitkári kinevezését nagy felháboro-
dás övezte.87 Glatz Ferenc kinevezését követően több ellenzéki 
szervezet is követelte Knopp menesztését, mivel személyében a 
Művelődési Minisztérium megreformálásának akadályát látták.88

Menesztésére elég okot adhatott korábbi működése, azonban a 
Dubček-interjúkötet kiadási engedélykérelmezésének ügye (a 
visszautasításról szóló döntés halogatása), továbbá a Reformban 
ismertetett telefonbeszélgetés sem javította megítélését a közvé-
leményben, illetve a minisztérium berkein belül.

Baráti országok? Egyedülálló volt-e a csehszlovák tiltakozás 
1989-ben a magyar sajtó miatt?

A Panoráma csehszlovák tematikájú adásai (magyar nemze-
tiségről szóló adások, Dubček-interjú) az érintett országban – 
mint arról már esett szó – heves reakciót váltottak ki. A cseh-
szlovák fél azonban már 1989 első felében is többször jelezte, 

84  MNL OL XIX-1-9-d (1. doboz) Min/1113/89.
85 CSIZMADIA Ervin: A szamizdat szubkultúrája. Budapesti Negyed, 1994/3. 

158–162.
86 GYURIS György: Két esztendő a szegedi Tiszatáj életéből. I. rész. Új Forrás,

1997/2. 4.
87  Lásd KERESZTES Csaba: Az oktatás és a kultúra irányításának átalakulása 

a nyolcvanas évek végén. Levéltári Közlemények, 2011/1. 135.
88  Országos vitát az átalakulási törvényről – Váltsák le Knopp Andrást. 

Magyar Nemzet, 1989. május 24.



Tanulmányok200

hogy problémái vannak a magyar médiával, főleg a nyomtatott 
sajtóval.

1989. január 11-én a magyar Külügyminisztérium Sajtó-
főosz tályának munkatársa, Arató Péter fogadta saját kérésére 
La dislav Ághot, a budapesti csehszlovák nagykövetség III. tit-
kárát, a sajtóügyek felelősét, aki a magyar sajtóban megjelent, 
Csehszlovákiáról szóló cikkeket kifogásolta. Ágh a csehszlovák 
fél szerint dezinformatív és negatív hangvételű cikkek közül pél-
daként emelte ki Arató Gábor cikkét a csehszlovákiai élelmiszer-
hiányról, amely a Magyar Hírlap 1988. december 1-jei számában 
volt olvasható.89

Ágh a magyar sajtó kapcsán hozzátette, hogy nemcsak a 
csehszlovák külügyminisztérium álláspontját közli, hanem a 
CSKP Központi Bizottságáét is, amely testület a cikkek ügyé-
vel foglalkozik. A számukra sérelmes hangnemet már korábban 
jelezték László Imre prágai magyar sajtóattasénak, de nem ta-
pasztaltak változást. A diplomata szóvá tette azt is, hogy a cseh-
szlovák fél a prágai magyar tudósítók közül csupán Kis Tibor, 
a Népszabadság újságírójának működésével elégedett, az MTI 
két munkatársával, Láng Péterrel és Láng Judittal azonban 
nem, mivel meglátásuk szerint utóbbiak elferdítik a tényeket, 
és tendenciózusan adnak hírt Csehszlovákiáról. Ágh szavaiból 
kiviláglik, hogy a csehszlovák fél számára sérelmes volt, hogy 
Magyarország a sajtó számára olyan hangnemet engedélyezett, 
amelyet ők maguk nem.

Arató az elhangzottakra reagálva elmondta, hogy a magyar 
külügynek nincs befolyása a nyomtatott sajtóra, de megígérte, 
hogy a csehszlovák kifogásokat továbbítani fogja vezetőinek. A 
magyar külügy munkatársa a látogatásról szóló jelentésének vé-
gén megjegyezte, hogy a találkozó szívélyes hangulatú volt, Ágh 
pedig – meglátása szerint – zavarban volt, amikor előadta a pa-
píron szereplő kifogásokat.90

89  A jelentés levéltárban megőrzött példányára egy ismeretlen személy – va-
lószínűleg maga Arató Péter – tollal ráírta, hogy a kifogásolt cikkben mindössze 
egy konkrét adat szerepel.

90  MNL OL XIX-J-1-v-1989 (Csehszlovákia) 1. doboz S/29-1-1/1989.



Miklós Dániel – Sugár András Dubček-interjúja ... 201

Ágh három hónappal később ismét meghallgatást kért a 
magyar Külügyminisztériumtól. Ezúttal is Arató Péter fogadta 
március 17-én. A diplomata ez alkalommal a Panoráma március 
13-i adását hozta fel, amelyben a januári prágai tüntetésekről 
és Václav Havelről esett szó. Mégsem a tartalmat kifogásolta el-
sősorban a csehszlovák fél, hanem azt, hogy tudomásuk szerint 
„alternatív szervezetek” fognak tüntetni a nagykövetségük előtt 
március 15-én, a Panoráma adása pedig ehhez nyújthat egyfajta 
reklámot.91

A két példából látható, hogy a csehszlovák külügy 1988–1989 
fordulóján sérelmesnek találta a magyar sajtó Csehszlovákiával 
kapcsolatos hangvételét. Ladislav Ágh éppen ezért a januári lá-
togatásakor központja utasítására azt is előadta, hogy javasolják 
egy csehszlovák–magyar külügyi sajtókonzultáció megrendezé-
sét. A megbeszélés-sorozat megvalósult – éppen a Dubček-interjú 
okán kitört botrány idején: a felek április 18–20. között egyeztet-
tek Prágában. Bár a találkozónak nem volt kifejezetten tárgya a 
Panoráma április 17-i adása, az mégis szóba került.

Április 19-én a csehszlovák és magyar delegációt Evžen 
Vacek92 külügyminiszter-helyettes fogadta. A magyar fél részéről 
Szombath Jenő93 inkább maga hozta fel az interjú ügyét, mivel 
számított rá, hogy Vacek is szóba hozza azt. A magyar delegáció 
tagja jelezte, hogy ismerik a problémát, és nem titkolta el, hogy 
a prágai útra való felkészülést beárnyékolta a Panorámában be-
mutatott beszélgetés. A miniszterhelyettesnek bemutatta továbbá 
a magyarországi sajtó helyzetét, amelyre reagálva Vacek arról 
beszélt, hogy miként tiltakoztak az eset miatt, amely meglátása 
szerint túlmegy a baráti országok közti politikai tűréshatáron. 
Szombath ezt követően hozzátette, hogy nem titok: a magyaror-
szági sajtó hangvétele problémát okoz a baráti országoknak.94

91  MNL OL XIX-J-1-v-1989 (Csehszlovákia) 1. doboz S/29-1-4/1989.
92  Evžen Vacek (1929–): cseh közgazdász, diplomata. 1988–1990 között 

csehszlovák külügyminiszter-helyettes.
93  Szombath Jenő: magyar diplomata. 1989-ben a Külügyminisztérium 

Sajtófőosztályának helyettes vezetője.
94  MNL OL XI-J-1-j-1989 TÜK 1989 (Csehszlovákia) 29. doboz 

002047/2/1989.



Tanulmányok202

A sajtókonzultáció fő témája a magyarországi sajtó 
Csehszlovákia-képe volt – a felhozott példák hasonlók voltak a 
Ladislav Ágh korábbi meghallgatásain említettekkel. A csehszlo-
vák fél kifogásolta Forró Evelyn, Magyarország prágai tudósítójá-
nak cikkeit, mivel meglátásuk szerint inkorrekt színben tüntetik 
fel országukat. A Magyar Hírlap és a Magyar Nemzet cikkei ellen 
is kifogást emeltek, amelyek Csehszlovákia esetében elsősorban 
a problémákra koncentrálnak, és a nyugati hírügynökségektől 
átvett anyagok alapján dezinformálnak.

A magyar delegáció a konzultációról szóló összefoglaló jelen-
tésében arról számolt be, hogy a csehszlovák külügyminiszté-
rium Sajtófőosztálya „sajtórendészeti jelleget képvisel”, szigorú 
kontroll alatt tartva a külképviseletek propagandatevékenységét: 
az országimázs szempontjából pedig minden esetben a negatív 
hangvételre reagálnak, a fellépéseik ezért védekező jellegűek.95

A nyomtatáson túl – kitekintés és összegzés

Alexander Dubček a Sugár Andrással folytatott április 30-i telefon-
beszélgetése után sem tűnt el a magyarországi nyilvánosságból. 
1989. június 8-án Dubček és Oldřich Černík levelet írt96 a magyar 
kormánynak és pártvezetésnek, felszólítva őket, hogy mondják ki: 
1968-ban Csehszlovákiában nem volt ellenforradalom, a CSKP 
Akcióprogramja pedig a szocializmus reformját kívánta végrehaj-
tani. A magyar fél azonban nem volt hajlandó a levélben szereplő 
kéréseket teljesíteni, az MSZMP vezetése csupán annyit állapított 
meg, hogy nem azonosul az 1968-ban történt intervencióval.97

Már meg lehetett kapni a Sugár András által készített interjú 
leiratát, amikor az újságíró egy újabb felvétel miatt külföldre uta-

95  MNL OL XIX-J-1-v-1989 (Csehszlovákia) 1. doboz S/29/-12-2.
96  Az egykori csehszlovák vezetők kérése nem volt alaptalan, mivel az 

MSZMP vezetése 1968-ban sem tartotta ellenforradalomnak a prágai tavasz 
eseményeit. Lásd erről MITROVITS Miklós: Út a katonai intervencióhoz. A prágai 
tavasz és a magyar pártvezetés. Világtörténet, 2018/3. 415–443. A levél 1989. 
június 8-án kelt, amikor már az 1956-os események „ellenforradalmi jellegét” is 
átértékelte a magyar párt.

 97 MITROVITS Miklós: Csehszlovákia felbomlása… I. m. 152.



Miklós Dániel – Sugár András Dubček-interjúja ... 203

zott. Július 18-án Svájcban interjúvolta meg I. Mihály volt román 
királyt, a vele készült beszélgetés első, negyedórás részletét júli-
us 31-én adta le a Panoráma, amely a román vezetésből szintén 
heves reakciót váltott ki.98 Az I. Mihállyal készült interjú szövege 
később szintén megjelent önálló kiadványként.99

1989 folyamán Sugár András forgatott még Csehszlovákiában: 
Václav Havellel két alkalommal is beszélgetett.100 A politikai hely-
zet gyors változása miatt azonban a csehszlovák fél már nem 
reagált úgy az interjúkra, mint Alexander Dubček esetében. Sőt, 
a CSKP volt első titkára is egyre többet szerepelt a médiában – 
például 1989. október 30-án a leningrádi televízió egy műsorá-
ban szólalt meg, amely az 1968-as eseményekkel foglalkozott.101

Sugár András Dubček-interjújának sorsán a magyarországi 
politikai helyzet lenyomata látszik: a televízióban leadták a be-
szélgetést (illetve a rádióban is adásba került Sugár és Dubček 
későbbi telefoninterjúja). Nyers Rezső még próbálta nyugtatni a 
csehszlovák nagykövetet, hogy a televíziónak javasolták, vágják 
ki az interjú kényes részeit – a csehszlovák–magyar viszony to-
vábbi romlását azonban már nem kívánta kockáztatni a magyar 
vezetés az interjú nyomtatásban való megjelentetésével.

A kiadási engedély visszautasításának ügye azonban nem ren-
deződött gyorsan: a véleményezésre felkért Külügyminisztérium 
világosan kijelentette már az első alkalommal, hogy politi-
kai okokból nem javasolják a megjelentetést, a Művelődési 
Minisztérium azonban ismét megkereste a szaktárcát. Az ille-
tékes minisztérium ezt követően is halogatta a döntést – erről 
azonban Sugár András Reformban megjelent cikkéből a nagykö-
zönség is értesülhetett.

 98 SUGÁR András: Ötven év titkai. A hatalom és én. Kairosz Kiadó, Budapest, 
2008. 336. 

 99 SUGÁR András: És mit mond a román király? Új Idő, Debrecen, 1990.
100  Szintén megjegyzendő, hogy a Dubček-interjút követő botrány idején 

Chrudinák Alajos, a Panoráma főszerkesztője jelezte a műsorban, hogy az 1968-
as csehszlovákiai események egy másik főszereplőjével, Vasil Bil’akkal is forgat-
nának, ha hozzájárul. A beszélgetés 1990-ben valósult meg végül. Lásd SUGÁR

András: Ötven év… I. m. 2008. 328–329.
101  MNL OL XIX-J-1-k-1989 45. doboz 10345/1989.



Tanulmányok204

Május végére Sugár kérelmét ugyan elutasították, azonban az 
akkori lehetőségeket kihasználva az interjút a sajtóban kívánta 
leközölni, ami – látva Mlynář memoárjának megjelentetését – nem 
volt ismeretlen módszer. Mlynář könyve még kapott engedélyt a 
megjelenésre, az interjúkötet esetében már nem volt szükség arra, 
mivel a magyar kormányzat megváltoztatta, egyszerűsítette a saj-
tótermékek kiadására vonatkozó szabályozást. Ez a változás kiha-
tással volt az addig gyakorlatilag engedélyezési monopóliummal 
rendelkező Kiadói Főigazgatóság további működésére is. Látva 
azonban, hogy Mlynář visszaemlékezése engedélyt kapott, ezzel 
szemben Sugár interjúkötete nem, arra következtetünk, hogy 
Magyarországon ekkoriban nem volt konzekvens álláspont az 
1968-as csehszlovákiai eseményeket illetően.

A csehszlovák fél a számára sérelmes hangvétel miatt 1989 
első felében több alkalommal emelt kifogást a magyar sajtó ellen. 
A magyar Külügyminisztérium ilyen előzmények után attól tar-
tott, hogy a csehszlovák–magyar viszony tovább terhelődik, ha 
a Panorámában sugárzott beszélgetés nyomtatásban is megjele-
nik – ezt a Külügyminisztérium II. Területi Főosztályának május 
22-én kelt összefoglalója szintén kiemelte. A Dubček-interjú a 
megszólaltatott személy miatt valóban egyedülálló, a csehszlo-
vák válasz nem. Ami a csehszlovák fél reakciójában újdonság, 
az annak hevessége, de az Alexander Dubček személyének és 
mondanivalójának szólt. Az interjú adásba kerülését nem tud-
ták megakadályozni, de annak könyv alakban megjelentetését a 
magyar fél döntése meghiúsította. Egy újabb kormányzati döntés 
azonban nem sokkal később már elhárította az akadályt Sugár 
András interjúkötetének megjelenése elől.


Munkásnők az Ózdi Kohászati Üzemekben, 1986. 

Forrás: Fortepan / Eredeti: Erdei Katalin




