
A
s

s
zo

c
iá

c
ió

k
14

9IGNACIO RAMONET

WikiLeaks

„Bizalmas dokumentumok törvénytelen publikációja”1 – fogalmazódott 
meg a legfőbb vád, amellyel számos kormány, kiváltképp pedig az 
Egyesült Államok illeti az adatbázisokból „kiszivárogtatott információkat” 
terjesztő leghíresebb weboldalt, a WikiLeakst.

Heves viták dúlnak az egész világon arról, hogy vajon a WikiLeaks elő-
revitte-e vagy sem a sajtószabadság ügyét, hogy jót vagy rosszat tesz-e 
a demokráciának, hogy szükség van-e a cenzúrájára, vagy sem. Akár-
hogy is, egy dolog bizonyos, és ezt minden újságíró tudja, hogy amikor 
a WikiLeaks nyilvánosságra hozott több ezer jelentést az Afganisztánban 
és Irakban ténykedő amerikai katonák túlkapásairól és mintegy 250 000 
táviratot, amiket az Egyesült Államok nagykövetségei küldtek a Külügymi-
nisztériumnak, az „nagy pillanat volt az újságírás történetében” (El País, 
2010. február 8.). Ezzel a pillanattal pedig új időszámítás lépett életbe.

A névtelen internetezők által 2006-ban létrehozott WikiLeaks csoport, 
amelynek egyetlen ismert alakja Julian Assange, azt választotta küldeté-
sének, hogy kiszivárogtatott híreket (leaks) gyűjt össze, majd nyilvános-
ságra hozza őket, miközben garantálja a források védelmét. 

Érdemes megjegyezni, hogy Julian Assange szerint mi volt az a három 
ok, amely a szervezet megalapítására ösztönözte: „Az első: a polgári 
társadalom haldoklása világméretekben. Az elektronikus átutalások ré-
vén a pénzalapok áramlása olyan sebességet ért el, hogy gyorsabban 
terjed, mint bármilyen politikai vagy morális ítélet. Ezáltal pedig romba 
dönti a polgári társadalmat az egész földkerekségen. Erre egy kiváltságos 
embercsoport képes, és teszi is azzal a haszonnal, hogy gazdagságot 
és hatalmat halmoz fel magának. A második: létrejött egy gigantikus 
biztonsági állam, ami szüntelenül növekszik. Kiindulópontja az Egyesült 
Államok, és onnan terjed el mind jobban és jobban az egész világon.” 
A harmadik, „a tömegtájékoztatás nemzetközi méretű katasztrófája. […] 
Annyira silány, és olyan mértékig manipulál minket, hogy már akkor is 
jobban éreznénk magunkat, ha semmilyen média nem létezne. Semmi-
lyen.” (El País, 2010. október 24.)

Nem vitás, hogy Assange igen radikális nézeteket képvisel az újság-
írással szemben. Egyik interjújában egyenesen így nyilatkozik: „Az új-
ságírás olyan magatehetetlen állapotban van, hogy ha most újságíróként 
mutatkoznék be, akkor azzal saját magamat járatnám le. Az újságírók 
által elkövetett legnagyobb gonosztett az, ahogyan a háborúkról (Irak és 



A
s

s
zo

c
iá

c
ió

k
15

0 Afganisztán) tudósítanak. Olyan háborúkról, amelyekért részben ők is 
felelősek amiatt, hogy nem fogalmaznak meg kérdéseket, mert hiányzik 
belőlük a tisztesség, és a talpát nyalják az összes kormányszóvivőnek.” 
(El Pais, 2010. október 24.)

A WikiLeaks filozófiája a következő alapelven nyugszik: a titkok arra 
valók, hogy leleplezzék őket. Minden egyes titkosított hír tehát arra ren-
deltetett, hogy napvilágra kerüljön és hozzáférhetővé legyen a polgárok 
számára. A demokráciáknak semmit sem szabad titokban tartaniuk. A 
politikai vezetőknek sem. Ha ez utóbbiak nyilvános szereplése nincs 
éles ellentmondásban magántermészetű vagy titkos tevékenységükkel, 
akkor a demokráciáknak nincs semmi félnivalójuk a kiszivárgott hírek 
terjesztésétől. Mert ebben az esetben – de csakis ebben az esetben – 
ez azt jelenti, hogy morálisan feddhetetlenek. És hogy a politikai modell, 
amely bennük testesül meg – és úgy tekintünk rá, mint „mind közül a 
legkevésbé tökéletlenre” –, méltán terjedhet el, minden különösebb etikai 
kétség nélkül, az egész világon.

Mi szükség volna rá akkor, hogy az újságírók hallgassanak, amikor 
egy felelős politikus nyilvánosan kijelent valamit, szűkebb körben pedig 
annak pontosan az ellenkezőjét mondja? 

A weboldal arra biztatja az internetezőket, hogy saját platformjukon 
keresztül terjesszék azokat a hang- és videofelvételeket, bizalmas 
szövegeket, amelyeknek meggyőződtek a hitelességéről, de ne árulják 
el, hogy honnan kerültek hozzájuk. Az oldalon (http://wikileaks.org/) két 
tucat önkéntes dolgozik teljes munkaidőben, és hozzájuk csatlakozik 
esetenként további 800 szintén önkéntes munkatárs (újságírók, jogászok, 
informatikusok). A WikiLeaks internauták és alapítványok adományaiból 
tartja fenn magát. Nem fogad el azonban hivatalos támogatást és sem-
milyen reklámot sem. 

Munkáját közhasznúnak ismerte el számos intézmény. A brit The 
Economist című hetilaptól 2008-ban megkapta az Index on Censorship 
Award címet. 2009-ben az Amnesty International neki ítélte a „legjobb új 
médium” díjat annak a cenzúra alá vett dokumentumnak a közléséért, 
amely a volt kenyai elnök, Daniel Arap Moi és közvetlen környezetének 
pénzsikkasztási ügyeit tárta fel.

A WikiLeaks megalakulása óta egyfolytában tobzódik a titkokban, és 
valóságos gyára lett a scoops-nak. (Renard 2010) Ezen a téren három 
év alatt többet produkált, mint amennyit bármelyik elismert sajtóorgánum 
harminc év alatt… 2006 és 2009 között a következő leleplezései vertek 
fel különösen nagy port: közzétette azokat a dokumentumokat, amelyek 
feltárták a svájci Julius Baer magánbank által alkalmazott technikát a 
tőkemenekítésekre; az amerikai hadsereg gauntanamói fogolytáborában 
lefolytatott büntetőper jegyzőkönyvét; a szélsőjobboldali Brit Nemzeti 
Párt tagjainak listáját névvel, címmel, telefonnal és foglalkozással, így 
rendőrökét is; azokat az elektronikus üzeneteket, amelyeket a World 
Trade Center ellen 2001. szeptember 1-jén elkövetett merénylet áldo-



A
s

s
zo

c
iá

c
ió

k
15

1zatai küldtek a külvilágnak; dokumentumokat, amik az izlandi The New 
Kaupthing csődjének hamis voltát bizonyítják; a Szcientológiai Egyház 
titkos jegyzőkönyveit; annak a Sarah Palinnek a személyes levelezését, 
aki John McCain oldalán az Egyesült Államok alelnöki címére pályázott, 
és leveleit a hivatali számítógépén küldte el a választási kampány alatt; 
Marc Dutroux perének jegyzőkönyveit, bennük mindazoknak a telefon-
számával, bankszámlaszámával és címével, akiknek a neve felmerült a 
pedofil bűnügy nyomozása során…

A Probo Koala-ügy

A felsorolt leleplezések egytől egyig jelentős vihart kavartak, de az érintett 
körökön kívül nem találtak szélesebb körű médiavisszhangra. Alighanem 
a Trafigura-ügy volt az első a WikiLeaks akciói közül, amely komoly 
nemzetközi érdeklődést is keltett.

A Londonban alapított multinacionális Trafigura cég ez egyik legna-
gyobb olaj- és nyersanyagszállító vállalat a világon. Előbb az úgynevezett 
„olajat élelmiszerért” botrányba keveredett bele Irakban, majd azzal vá-
dolták meg, hogy 2006-ban kibérelte a Probo Koala hulladékszállító hajót, 
hogy veszélyes vegyi hulladékot vigyen Elefántcsontpartra, ami majd ott 
kerül megsemmisítésre. Csakhogy merőben gazdaságossági meggondo-
lásokból a mérgező hulladékot egyszerűen leszórták különböző abidjani 
telephelyeken… Az eset következményeként egy tucatnyi ember meghalt, 
több ezren mérgezést szenvedtek, és óriási nemzetközi botrány tört ki…

A Trafigura saját védelmi stratégiája érdekében elrendel egy belső vizs-
gálatot és jelentést – „The Minton Report” –, hogy megállapítást nyerjen 
a hulladék tényleges toxicitása. Az eredmény riasztó, a multinacionális 
vállalat pedig úgy dönt, hogy titokban tartja. A WikiLeaks azonban sike-
resen hozzájut a jelentéshez, és 2009 szeptemberében nyilvánosságra 
is hozza. A dokumentum tudományos érvekkel alátámasztva kimutatja, 
hogy a vegyi hulladék 108 000 személyt mérgezett meg…

A kiszivárgástól megrémült Trafigura azonnal oltalmat talál a harcias 
brit Carter-Ruck ügyvédi irodánál, amely jóformán szakosodott már a 
hasonló akciókkal szemben alkalmazott megfélemlítésre és elhallgatta-
tásra. Ügyvédei sikeresen elintézték, hogy egy részrehajló ügyész olyan 
eljárást indítson, amely megtiltja a The Guardiannek, hogy közzétegye 
a WikiLeaks által rendelkezésére bocsátott Minton Reportot. A Trafigura 
fellélegzik, és szinte diadalmámorban úszik.

Köszönjük, Twitter!

Csakhogy 2009. október 12-étől fogva, a The Guardian on-line vonalán 
(www.guardian.co.uk/), amit havonta 30 millió ember látogat, arról értesíti 



A
s

s
zo

c
iá

c
ió

k
15

2 olvasóit, hogy az újságot, 1821-es megalapítása óta első ízben, az igaz-
ságszolgáltatás akadályozza, hogy az esetről írjon, arra hivatkozva, hogy 
a kérdés a Parlament előtt van. A hír nem sikkad el. Egy emberjogi harcos 
azon nyomban mozgósításba kezd, és hashtagriadót2 fúj a Twitteren. 
És máris „újságírók, bloggerek, twitterezők, szociális munkások serege 
alakul, és ered minden részlet felderítésére, amit a Carter-Ruck-iroda el 
akart tussolni”.3 

Mindössze negyvenkét perccel azután, hogy a The Guardian riadót 
fújt, az Internet a világ elé tárja mindazt, amiről a napilap kénytelen volt 
hallgatni. „És a twitterszféra olyannyira tűzbe jött, hogy a »trafigura«, a 
»carterruck« és a »guardian« a leggyakrabban twittelt szavakká váltak 
Európában. Másnap 12 óra 19 perckor a Carter-Ruck-iroda beadja a 
derekát, és e-mailt küld a The Guardiannek, hogy publikálhat…”4 

Alan Rusbridger, a napilap igazgatója, látva a Háló általános, vala-
mint az új hálózati kommunikáció konkrét hatalmát, gyorsaságát és 
hatékonyságát, microblogging formájában mond köszönetet az interne-
tezők közösségének: „Köszönöm, Twitter, és köszönöm minden egyes 
twitterezőnek a fantasztikus támogatást az elmúlt 16 órában! A szólás-
szabadság hatalmas győzelme ez.”5 Néhány nappal később, miután 
Rusbridger levonta az esemény valamennyi tanulságát, erre a követ-
keztetésre jutott: „Olvasóink immár résztvevői annak, amit mi csinálunk. 
[…] Mi pedig olyan dolgok megvalósítására lettünk képesek, amilyenekre 
nélkülük nem lenne módunk.” (Rusbridger 2010) És valóban, erre nem 
lettek volna képesek – a WikiLeaks nélkül.

Járulékos gyilkosság

A Julian Assange által indított weboldal igazi felavatásának éve 2010 volt. 
És meg kell adni, hogy a felavatás igencsak nagyot szólt. Különösen áp-
rilistól fogva, amikor szárnyára bocsátotta a Collateral Murder (Járulékos 
gyilkosság) című videót.

A felvétel George Orwell egyik mondatát választotta mottójául:  
„A politikai nyelvezet úgy van megalkotva, hogy a hazugságot hitelessé, 
a gyilkosságot tiszteletre méltóvá változtassa, a levegőről pedig elhi-
tesse, hogy szilárd halmazállapotú.” (Orwell 2001, 173) A felvétel képei 
egy Apache helikopterről készültek, Bagdad egyik városnegyede fölött. 
A jelenet 2007. július 12-én játszódik, fényes nappal. Felülről az látszik, 
hogy emberek vonulnak az utcán. Közülük az egyik – Nami Noor-Eldeen, 
a Reuters riportere, munkatársa, Saeed Chmagh társaságában – kame-
rát visz a vállán. A katonák azt hiszik, hogy valamilyen fegyver, talán egy 
RPG rakétavető van nála, és felszólítás nélkül több sorozatot lőnek ki 
nehézgéppuskából a gyanús személyekre, miközben többször elhangzik 
a parancs: „Keep shooting! Keep Shooting!” (Tüzelést folytasd!) Tizenkét 
ember marad ott holtan, köztük a két riporter és egy kilencéves gyermek. 



A
s

s
zo

c
iá

c
ió

k
15

3És egyre hallatszik a tüzelő katonák őrült röhögése, és ahogy az áldoza-
tokat szidalmazzák: „Bastards!” Utána repülnek tovább…

A videó 48 órán belül bejárja a világot, és nyomában több mint 3000 
cikk születik a nemzetközi médiában. Miután felkerül a világhálóra, a 
YouTube-on négymillió ember látja6 három nap alatt. A Pentagon arra 
kényszerül, hogy vizsgálatot indítson. A hadsereg azonban rendületlenül 
kitart a saját verziója mellett: „Kilenc lázadóval végeztek ez alkalommal.” 
És az újságírók halála? „Az járulékos veszteség…”

A démonizált Assange

A WikiLeaks 2010-ben még három másik „tömeges kiszivárogtatással” 
döbbentette meg a világot: az afganisztáni háborúban elkövetett bűnökről 
szóló 76 000, az amerikai hadsereg részéről lezárt ügyirattal (Rivière 
2010); 400 000 jelentéssel olyan incidensekről és jogtalanságokról 
(SIGACT, Significant Action in the War), amiket amerikai katonák követtek 
el Irakban 2004 és 2009 között („bizalmas katonai iratok legnagyobb ki-
szivárogtatása a történelemben”); és különösen azzal a mintegy 250 000 
diplomáciai távirattal, amiket 274 amerikai követség váltott a washingtoni 
Külügyminisztériummal.

Ezúttal a szembenálló nézetek szokatlan hevességgel csaptak össze. 
Érthető. „Ha egyszer a jó újságírásról van szó – állítja Julian Assange –, 
akkor természetes, hogy vitatják.” A WikiLeaks alapítója, az on-line infor-
mációk Robin Hoodja méltó alakja lehetne Stieg Larsson (a Millennium 
szerzője) valamelyik regényének. Van, aki isteníti, van, aki az ördöggel 
azonosítja. Washington is az utóbbi álláspontra helyezkedett, amikor 
Oszama Bin Ladennel állította egy sorba, és megtette a második „első 
számú közellenséggé”, majd hajtóvadászatot indított ellene az egész 
világon azokkal a félelmetes eszközökkel, amelyekkel mint a világ leg-
nagyobb hatalma rendelkezik.7 

Az USA támadása a WikiLeaks ellen ahhoz a magatartáshoz hasonló, 
amelyet például a brit hatóságok tanúsítottak valamikor 1983-ban Sarah 
Tisdallel, a Foreign Office egyik funkcionáriusával szemben. A tisztviselőt 
hat hónapi börtönre ítélték, mert jelentéseket adott át a The Guardiannek 
arról, hogy Margaret Thatcher kormánya titokban amerikai cirkálórakéták 
telepítését tervezi Nagy-Britanniában. Vagy ahhoz, ahogy az izraeli ha-
tóságok léptek fel Mordechai Vanunu atomtudós ellen 1986-ban, akit 18 
évi börtönre ítéltek, mert a londoni Sunday Timesnak „kiszivárogtatta”, 
hogy Izrael atomfegyvereket birtokol.

Ezért történt azután, hogy szerte a világon sok ezer internetező egye-
sült az Anonymous közösségén belül, s indított hatásos kiberháborút 
– az Operation Paybacket, azaz a Visszavágás Hadműveletet –, és 
lekérdezéseivel komoly, túlterheléses zavart okozott az Amazon, a Visa, 
a Paypal vagy a MasterCard webszervereiben, azoknál a társaságoknál, 



A
s

s
zo

c
iá

c
ió

k
15

4 amelyek intézkedéseket hoztak a WikiLeaks és Julian Assange ellen.  
A mozgalom tagjai leggyakrabban úgynevezett szolgáltatásmegtagadás-
sal járó támadásokat (DdoS) indítanak. Másra nincs is szükségük hozzá, 
mint egy ingyenesen letölthető programra – LOIC, avagy „Low Orbit Ion 
Cannon” (szó szerint: alacsony röppályájú ionágyú) –, és ha azt elindítják, 
akkor számítógépeik abban a pillanatban rákapcsolódnak az internetes 
célpontra, ahol megbénítják a kapcsolatokat.

Azzal, hogy az Anonymous csatlakozott az internetes szabadság védel-
méhez, egy új nemzetközi polgári létformát teremtett meg az Interneten. 
Amikor 2011 elején népfelkelések hulláma érte el az arab világot, ez a 
kollektíva nem egy politikai ütközetben is részt vett. Tunéziában, az ot-
tani diktátor, Ben Ali hivatalos honlapja ellen indított támadást. Kevéssel 
később más autoriter rezsimek címére záporozta fenyegető üzeneteit. 
Amikor Egyiptomban a hatóságok első ízben kapcsoltak le a Webről 
huszonhárom millió helyi internetezőt, és vágták el a telefonösszeköt-
tetést, megbénítva vele a Twitterhez és Facebookhoz való hozzáférést, 
az Anonymous nagyszabású és összehangolt informatikai támadásba 
kezdett bizonyos kormányoldalak, nevezetesen a belügy- és hírközlési 
minisztérium ellen. (Ferran 2011)

Richard Stallman, a szabad szoftverek8 egyik fő támogatója szerint, 
ezek a kibertüntetések természetes polgári felzúdulások internetes jo-
gaink védelmében: „Az Anonymous akciói a tüntetés digitális formái, de 
nem sokban különböznek a valóságos tüntetésektől, amikor tömegek 
vonulnak az utcára, hogy tiltakozásukat fejezzék ki bizonyos rendelke-
zésekkel szemben. Az Anonymous a maga operációs módszerével, hogy 
weboldalakat blokkol, nem veszélyezteti ezeknek az oldalaknak sem az 
integritását, sem a biztonságát, és nem vádolható semmiféle adatlopás-
sal.” (Stallmann 2010) Szerinte a Viszavágás Hadművelet módszere az 
angol diákokéhoz hasonlít, akik 2010 decemberében tiltakoztak Lon-
donban a Topshop üzletek előtt: nem törtek össze semmit, nem vittek el 
semmit, mégis jelentős kárt okoztak a tulajdonos Philip Greennek (egy 
sikkasztással vádolt milliárdosnak, akinek a felesége Monacóban adózik), 
akit David Cameron miniszter azzal bízott meg, hogy dolgozza ki, miként 
lehet csökkenteni a közkiadásokat. (Marlière 2010)

A közérdek szolgálatában

A WikiLeaks körül kelt viták mindenütt hevesek voltak, 2011 januárjában 
pedig még meg is kétszereződött a számuk, amikor Julian Assange Lon-
donban bejelentette, hogy a WikiLeaks bankadatokat készül közzétenni. 
Ezek kétezer olyan titkosított számlát érintettek, amelyeket a Kajmán-
szigeteken (adóparadicsom a karibi térségben) nyitottak több ország 
(Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Németország, Ausztria stb.) 
politikai vezetői, az üzleti és kulturális élet tekintélyes alakjai, akik vagyo-



A
s

s
zo

c
iá

c
ió

k
15

5nokat halmoztak fel az Atlanti-óceán két partján. A bizalmas információkat 
Rudolf M. Elmer osztotta meg a WikiLeaksszel, aki a svájci Julius Baer 
bank egykori vezető funkcionáriusaként pénzmenekítési technikákra 
szakosodott. Rudolf Elmer azt a szisztémát akarta felfedni a világ előtt, 
amely lehetővé teszi a gazdagoknak, hogy ne fizessenek adót. Először 
Peer Steinbrück német pénzügyminiszternek ajánlott fel információt, ő 
azonban azon igyekezett, hogy elsüllyessze azt egy dosszié mélyén. 
Ezzel szemben a WikiLeaks garancia volt a leleplezésre.

Néhány bírálója egyenesen egy orgazdáéhoz9 hasonlította a WikiLeaks 
módszereit. A legtekintélyesebb sajtóorgánumok azonban megvédték, 
mondván, hogy leleplezéseivel alapvetően járul hozzá létfontosságú 
iratok megismeréséhez, következésképpen a közérdeket szolgálja. „A 
közönség joga arra, hogy tájékoztatva legyen, olyan alapvető kérdés a 
demokráciában – állítja például Edwy Plenel, a Médiapart weboldal létre-
hozója –, amely egyéb jogokat is érint, amennyiben beigazolódik, hogy a 
nyilvánosságra hozott információk közérdekűek. A WikiLeaks leleplezései 
pontosan ilyen esetek, amit kellőképpen bizonyít, hogy a világ összes 
médiuma átveszi őket, vagy az, hogy sorra csődöt mondanak az ellene 
indított bírósági eljárások.” (Plenel 2011)

A WikiLeaks sűrűn hangoztatja, hogy a kormányok korrupciója, nepo-
tizmusa és visszaélései elleni harcban „az átláthatóság a leghatásosabb 
eszköz”.10 Arra derít fényt, hogy egyes politikai vezetők – jelesül a külpoli-
tika területén – mit tesznek az állampolgárok nevében; feltárja ellentmon-
dásaikat, színlelésüket, mesterkedéseiket. Kiteregeti az egyes államok 
szennyesét, mert ellene van, hogy „a családon belül mossák fehérre”. 
Közszemlére teszi azt az ellentmondást, amely a politikusok közbeszéde 
és a titkos homályban folytatott üzelmei között feszül. Kimutatja, hogy 
az állam a maga tényleges cinizmusát tudatosan és szántszándékkal 
gyakorolja a közérdek nevében.

Ez az egész persze olyan régi ügy, mint maga a világ, csakhogy 
manapság az adatok és irattárak tömeges digitalizálása mindenkinek 
felkínálja a lehetőséget, hogy hozzáférjen olyan fájlokhoz, amelyek 
felháborítják azzal, hogy tartalmukban kiáltó morális ellentétet mutatnak 
felelős politikusok hamis kijelentéseivel, és egy klikkeléssel továbbítsa 
azokat a leleplező bizonyítékokat, amelyeknek birtokába került. „Az 
Internettel – állítja Felix Stalder, a bécsi Új Technológiai Intézet kutatója 
– a kommunikáció egy kifinomult infrastruktúrája vált hozzáférhetővé 
mindenki számára, és ez az alapvető disszonancia kellő energiát és 
motivációt ad arra, hogy »felrobbantsa ezt a rendszert«.” (Stalder 2011) 

Franciaországban több, a hatalomhoz dörgölőző, hivatalos újságíró 
is eszelős indulattal ügyködik azon, hogy lejárassa a WikiLeakst, vagy 
megpróbálja kisebbíteni a jelentőségét. Minden bizonnyal azért, mert ez a 
szervezet az ő lustaságukat, megalkuvásukat és cinkos viselkedésüket is 
leleplezte. Mindenesetre ezek a „lakáj újságírók” sokkal többet beszélnek 
magáról a WikiLeaksről, mint nagy hatású leleplezéseiről. A cenzúrának 



A
s

s
zo

c
iá

c
ió

k
15

6 ez a meglehetősen ügyetlen formája megint csak Marshall McLuhan híres 
mondását igazolja: „A médium maga az üzenet.”

Ezek a „hajbókoló újságírók” (Halimi 1995) alapvetően három dolgot 
próbálnak bizonyítani:

1.) hogy a WikiLeaks alapvetően semmi újat nem hozott, legfeljebb 
„néhány harmadlagos fontosságú leleplezést” (Steinberg 2010);

2.) hogy sérti az emberek magánéletét;11

3.) hogy az átláthatóság gondolata akármilyen vonzó is, „az átlát-
szatlanság elve nélkülözhetetlen a demokráciában” (Bouchicot 2010), 
a reálpolitika igenis megkívánja (Rousselin 2010), mert „a nemzetközi 
kapcsolatokban, a titok és a hipokrízis elengedhetetlen” (Beylau 2010).

Az előtt, aki veszi a fáradságot, hogy elolvasson néhányat az érvelések 
közül, egészen egyértelművé válik, hogy az első vádban a legképtelenebb 
rosszhiszeműség nyilvánul meg. Arra az érvelésre, hogy a magánélet 
védelme mindennél előbbre való, cáfolatul Jeff Jarvis újságírótanár vé-
leményére hivatkozunk, amit a New York-i City Universityn fogalmazott 
meg. Eszerint „a magánélet védelme egyfajta ernyő, amit gyakran arra 
használunk, hogy leplezzük félelmünket az új technológiáktól”. (El País, 
2010. szeptember 19.) A félelmet, amely újabbakat szül. Ezt éppen maguk 
az amerikaiak bizonyították, amikor feltalálták és forgalmazni kezdték a 
Kodak kamerákat. 1890 és 1910 között az akkoriban „kodakers”-nek ne-
vezett amatőr fotósokat azzal a váddal tiltották ki a nyilvános parkokból, 
hogy azért fényképezik a gyanútlan embereket, mert vissza akarnak élni 
a képekkel. „A bíróságok előtt hosszú ideig feküdt a kérdés, hogy a fotós-
nak, legyen amatőr vagy hivatásos, szüksége van-e engedélyre ahhoz, 
hogy bármilyen felvételt készítsen vagy előhívjon. A válasz végül az lett, 
hogy nincs” (Lessig 2004). Ez volt az első alkalom, amikor felvetődött a 
magánélet védelmének kérdése, amit egy új médium megjelenése látszott 
fenyegetni (Warren – Brandeis 1890). Másrészt, ha van miért aggódni az 
állampolgárok magánéletének védelméért, akkor nem szabad elfelejteni, 
hogy azt nem a WikiLeaks fenyegeti, hanem az államok, ahogy mindinkább 
biztonsági jelleget öltenek. Az elektronikus eszközök hihetetlen arzenálja, 
amellyel rendelkeznek, ma már lehetővé teszi, hogy az emberek magán-
életének legutolsó zugát is kifürkésszék. Ők azok, amelyek az emberektől 
a legteljesebb átláthatóságot követelik meg. Ez esetben nem jogos vis�-
szavágás-e, ha a WikiLeaks ugyanazzal a pénzzel fizet (jóval csekélyebb 
mértékben) a hatalmasoknak? Végül a harmadik vád machiavellisztikus 
cinizmusa már olyan mértékű, hogy jóformán figyelmen kívül hagyható.

A WikiLeakst gyakran éri az a kritika is, hogy amikor informátorai révén 
válogatás nélkül zúdítja az Internetre több ezer titkos dosszié tartalmát 
az iraki és afganisztáni háború borzalmairól vagy az amerikai követsé-
gek bizalmas üzeneteit, olyankor nemcsak „felelőtlen” magatartásról 
tanúskodik, hanem emberek ezreinek életét is veszélyezteti. „A kezük 
vértől csöpög!” – jelentette ki például az amerikai védelmi miniszter, 
Robert Graves.12



A
s

s
zo

c
iá

c
ió

k
15

7Erre Julian Assange egyértelmű választ adott: „Négy év alatt, amióta a 
WikiLeaks létezik, maga a Pentagon sem volt képes bebizonyítani, hogy 
miattunk akár csak egyetlen ember is veszélybe került volna.”13 

Első szempont: senkit ne érjen kár

Az az aggodalom, hogy a dokumentumokban szereplő személyeket 
valamilyen kár érheti, idővel arra késztette a weboldalt, hogy ne abban a 
formában terjessze a dossziékat, amilyenben kapta őket, és hogy hóna-
pokkal előtte egy második szűrőn is átbocsássa őket: konkrétan az írott 
sajtó öt tekintélyes orgánumán, amilyen a The Guardian14, a The New 
York Times, a Der Spiegel, a Le Monde és az El País. Az Afganisztánról 
szóló dokumentumok és a 250 000 követségi üzenet esetében az említett 
médiumok először egymással konzultáltak, végül közösen határoztak 
arról, hogy közöljék-e őket vagy sem: „A döntés parázs vita után született 
meg – nyilatkozta Bill Keller, a The New York Times igazgatója. Előzőleg 
hosszasan tanulmányoztuk az anyagot, hogy felmérjük a jelentőségét és 
megítéljük a hitelességét. Vannak esetek, mint amilyen ez is, amikor az 
információ nyilvánvalóan a közérdeket szolgálja.” (The New York Times, 
2010. július 25.) Ekkor létrehoztak egy 120 szakújságíróból álló multina-
cionális csoportot, ami heteken át osztályozta, elemezte, ellenőrizte, ér-
telmezte és rangsorolta a követségi jelentések nyers üzeneteit, és tették 
mindezt újságírói kritériumok alapján (a WikiLeaks vezetői nem tekintik 
magukat újságíróknak, még akkor sem, ha megkövetelik is forrásaik 
védelmét). Így történt meg azután, hogy minden olyan személy nevét 
kitörölték, akinek a biztonsága veszélybe került volna a dokumentumok 
publikálásával.

Azoknak, akik szüntelenül arról kárognak, hogy a WikiLeaks által 
napvilágra került dokumentumok úgymond „archívumok kifosztásából” 
származnak, jó volna emlékezniük rá, hogy a szabad sajtó alapjai 
nagyrészt „kitudódott hírek”-re épülnek. Ha megáll a lábán az a tétel, 
hogy egyetlen, illegális eszközökkel végzett nyomozás eredménye sem 
kerülhet bírósági tárgyalásra, akkor az sem lehetséges, hogy a média a 
közvélemény ítélőszéke elé álljon. Példának okáért az, hogy az Egyesült 
Államok milyen mértékben avatkozott be a vietnami háborúba, abból a 
7 000 oldalnyi ultratitkos dokumentumegyüttesből, a „Pentagon-iratok”-
ból derült ki, amelyet Daniel Ellsberg, a Rand Corporation egyik kutatója 
bocsátott titokban a The New York Times részére 1971-ben. Erre föl 
fakadt ki ekképp Richard Nixon elnök: „Az efféle dolgokért embereket 
kellene máglyára küldeni…”

Arra is érdemes emlékezni, hogy a The Washington Post nyomozásá-
nak sikere a híres Watergate-ügyben (ez vezetett Richard Nixon elnök 
lemondásához), amit az oknyomozó újságírás egyik legnagyobb diada-
lának tartanak, nem lett volna lehetséges, ha az FBI második embere, a 



A
s

s
zo

c
iá

c
ió

k
15

8 „Deep Throat” (Mély Torok) fedőnéven ismert Mark Felt nem csempészi ki 
és nem adja át a titkos információkat két újságírónak, Carl Bernsteinnek 
és Bob Woodwardnak.

Hozzánk jóval közelebb, itt Franciaországban is – és most hagyjuk a 
Le Canard Enchaînét, amely arra szakosodott, hogy „kiszivárgott anya-
gok” alapján áll elő folyamatosan fontos leleplezésekkel – találkozunk 
hasonló példával. A Woerth–Bettencourt-ügy 2010-ben pattant ki, amikor 
a Mediapart nevű weboldal és a Le Point hetilap teljes egészében nyilvá-
nosságra hozta azokat a „titkos lehallgatások”-at, amelyek Eric Woerth 
minisztert is közvetlenül érintették.

Emlékszünk arra, hogy ez alkalommal voltak olyanok, akik – hogy a 
lényegről eltereljék a figyelmet – arra helyezték a hangsúlyt, hogy a bizo-
nyítékokhoz illegális úton jutottak hozzá. Erre reagált többek között Eva 
Joly bírónő is, amikor ezt nyilatkozta: „Itt mindenki a nyomozás kérdéséről 
beszél – mondta. – Csak arról folyik a szó, hogy milyen problémákat 
vetnek föl az illegális lehallgatások, nem pedig arról, hogy mit tárnak fel.” 
(Le Monde, 2010. december 16.)

Hazug demokráciák

A legzavaróbb körülmény tehát mégsem az, hogy a WikiLeaks „lopott 
dokumentumokat” terjeszt, amit azok hangoztatnak, akik a hírvivővel 
végeznének, ha az rossz üzenetet hoz.15 A dolog lényege az, hogy a 
WikiLeaks olyan információkat hoz a világ tudomására, amik az állam-
polgárokra tartoznak, és amiket a hatalom nem akar nyilvánossá tenni. 
Annak okát, hogy mivel magyarázható az iránta megnyilvánuló tömeges 
rokonszenvmozgalom, az El País igazgatója, Javier Moreno ekképp 
boncolgatja: „A WikiLeaks dokumentumai által keltett különös érdek-
lődésnek alapvetően egyszerű a magyarázata: tökéletesen leleplezi, 
mégpedig olyan mértékben, ahogy előtte senki sem, hogy a fejlett nyugati 
demokráciák politikai osztályai szüntelenül becsapják állampolgáraikat.” 
(El País, december 19.)

És az az igazi botrány, hogy nem történik semmi. Hogy a jelenségnek 
gyakorlatilag nincs semmilyen következménye. Hogy a kétségbevon-
hatatlan bizonyítékokkal leleplezett felelős politikusok, akik hazudtak 
népüknek, tovább kormányoznak, mintha mi sem történt volna. Ez a fajta 
büntetlenség pedig sokkolja és felháborítja a polgárokat.

A tunéziai kivétel

Az egyetlen kivételnek az általános szabály alól a 2010. decemberi, 2011. 
januári tunéziai forradalom tűnik. A WikiLeaks bombaként robbanó távira-
tokat közölt, amikben Robert F. Codec amerikai nagykövet részletekbe 



A
s

s
zo

c
iá

c
ió

k
15

9menően leírja, hogy Tunéziában milyen elképesztő méreteket öltött a 
korrupció a kivénhedt diktátor, Ben Ali és felesége, Leila féktelen étvágyú 
családjának, a „Trabelsi klán”-nak a körében. A hír katalizátorhatással 
volt a tunéziai népre, amely 23 évig sínylődött a kleptokrata diktatúra 
alatt. Ahogy a kínai mondás tartja, ez volt az „a súlyos bunkócsapás, 
mely eszméletre térít”.

Persze a tunéziaiak addig is a bőrükön tapasztalták meg a rezsim rend-
őri természetét. A nép elégedetlensége nőttön-nőtt, különösen azután, 
hogy az élelmiszerek ára az égbe szökött. December 7-én azonban, 
amikor a visszaélések és vesztegetések pontos leírásával nyilvánosságra 
kerültek a követségi jelentések, az emberek lázadásban törtek ki.

A tunéziai hatóságok azonnal letiltottak minden hozzáférést a 
WikiLeakshez, és cenzúra alá vették a helyi médiumoknak azt a részét, 
amely reagált a hírre. Csakhogy egyes weboldalak – például a TuniLeaks 
– megszerezték az anyagot,16 lefordították arabra és franciára, majd ter-
jeszteni kezdték. Tőlük társadalmi szervezetek, az elektronikus posta, a 
blogszféra és az „arab telefon” vette át, és táplálta tovább az amúgy is 
felgyülemlett népharagot.

Olyannyira, hogy amikor december 17-én egy diplomás munkanélküli 
fiatalember, Mohammed Bouaziz, aki utcai árusként kereste kenyerét, 
felgyújtotta magát a Sidi Bouzid-i prefektúra előtt, az szikra volt a pus-
kaporban. Azonnal tüntetések kezdődnek, és csakhamar elterjednek az 
ország minden részében. A Twitter, a Facebook és a blogok a cenzúrát 
megkerülve közvetítik az utasításokat és a jelszavakat. Az Al Jazeera 
arab tévéállomás bemutatja a Facebook és YouToube oldalait, népsze-
rűsíti őket, és növeli az események visszhangját. Egymást érik az ös�-
szecsapások a rendőrséggel, és több tucat áldozattal járnak. A tüntetők 
azonban fokozzák harcukat. Végül 2011. január 14-én a diktátor Zine El 
Abidine Ben Ali – aki évtizedekig tetszelgett az európai uniós demokrá-
ciája védelmezőjének szerepében, arra hivatkozva, hogy ő volna a „vé-
dőbástya az iszlamizmus ellen”17 – megbukik. A Foreign Policy amerikai 
magazin szerint ez volt a „WikiLeaks első forradalmi győzelme”. (Foreing 
Policy, Washington, 2011. január 13.)

Meg kell védeni a forrásokat

Akárhogy is, a WikiLeaks felbukkanása az újságírás jövőjéről szóló vitá-
ban bombaként robbant. John Pilger dokumentarista, híres oknyomozó 
újságíró, egykori vietnami és kambodzsai haditudósító úgy ítéli meg, hogy 
a weboldal „az oknyomozó újságírásnak egy olyan új formáját teremtette 
meg, amely nem ismer félelmet” (New Statesman, 2010. augusztus 19.). 
Idővel más, jellegükben különböző szervezetek lépnek óhatatlanul Julian 
Assange nyomába az egész világon. „Bármi lesz a sorsa Assange-nak 
és a WikiLeaksnek – állítja Felix Stalder, a bécsi Technológiai Intézet 



A
s

s
zo

c
iá

c
ió

k
16

0 kutatója –, a modell már létezik. És reprodukálódik majd máshol és 
máskor.” (Stalder 2011)

Ezt az állítást támasztja alá az arab Al-Jazeera tévéállomás és a The 
Guardian brit napilap példája azzal az 1600, a titkos izraeli–palesztin 
tárgyalásokra vonatkozó bizalmas dokumentummal, amiket 2011. január 
23-án tettek közzé.

Az Al-Jazeera 2011 januárjában külön weboldalt is nyitott a kiszivá-
rogtatott híreknek: Al Jazeera Transparency Unit (http://transparency.
aljazeera.net/), Bill Keller pedig nemrég döntött úgy, hogy a The New 
York Timesnak is legyen egy saját „kiszivárogtató fiók”-ja (anonymous 
electronic drop box).

Miközben bizonyos államok fenyegetésekkel és bírósági eljárásokkal 
igyekeznek megfojtani ezt az újfajta újságírást18, demokratikusabb he-
lyeken olyan törvényeket fogadnak el sorra, amelyek a jogait biztosítják, 
megvédik a forrásokat és akadálytalanná teszik az Internet működését. 
Ez a helyzet Izlandon (Poncet 2010), ahol a Parlament 2010. június 16-
án elfogadott egy törvényt – Icelandic Modern Media Initiative (IMMI) –, 
amely a világon a legteljesebb szólásszabadságot biztosítja újságíróknak 
és a szerkesztőségeknek az oknyomozó újságírás és az elektronikus 
sajtó területén. Nem kétséges, hogy az Internethez való általános hoz-
záférés előbb-utóbb éppolyan alapvető demokratikus követelmény lesz, 
mint a tanuláshoz, a tudáshoz és a elektromossághoz való jog. A digitális 
árok feltöltése, amely egyelőre szakadékként tátong – lévén, hogy az 
emberiség kétharmada, azaz négymilliárd ember életében nem használta 
az Internetet –, nagyon hamar világméretű igényként jelentkezik. Az olyan 
törvények pedig, amelyek a kifejezés szabadságát védik, szükségszerű-
en születnek majd meg.

A Sherrod-ügy

Igaz ugyan, hogy az Internet fejlődése informatikai téren sok pozitív 
eredménnyel járt – mint amilyen az elektronikus újságírás elterjedése 
vagy a WikiLeaks szárnyalása –, azért megvoltak a maga árnyoldalai 
is. Különösen az az „újságíró olvasókhoz” vagy „az események szemta-
núihoz”19 intézett felhívás, hogy bátran tegyék közzé blogjaikat, fotóikat 
és videofelvételeiket20 az újság weboldalán, mert jelentősen megnövelte 
annak a kockázatát, hogy hamis hírek terjengjenek a Világhálón…

Ráadásul a digitális média gyors elterjedése automatikusan hozta 
magával a sajtóbeli csúsztatások számának robbanásszerű növeke-
dését. Ebből a szempontból nézve különösen tanulságos eset volt az 
úgynevezett Sherrod-ügy. Kezdődött az egész 2010 júliusában, amikor 
egy amerikai szájt, az ultrakonzervatív Tea Party mozgalomhoz közelálló 
Breitbart.com egy – megcsonkított és átszerkesztett – részletet közölt a 
Mezőgazdasági Minisztérium egyik afro-amerikai tisztviselőjének, Shirley 



A
s

s
zo

c
iá

c
ió

k
16

1Sherrodnak a beszédéből. A „dokumentum” azt sugallta, hogy egy fehér-
bőrű mezőgazdasági kistermelőt diszkrimináció ért a bőre színe miatt, 
ami egyfajta „bizonyíték” lett volna arra, hogy az Obama-adminisztráció 
rasszista gyakorlatot folytat. Az „információ”, amelyet szinte azonnal 
felkapnak a netes közösségi oldalak és a legnagyobb sajtóorgánumok, 
első helyen a Fox News, pillanatok alatt hatalmas botrányt kavar. Akkora 
botrányt, hogy nem egészen 24 órával később a mezőgazdasági minisz-
ter elküldi azonnali felmondását Shirley Sherrodnak. 

Ám a hivatalnoknő igen gyorsan bebizonyítja ártatlanságát, mégpedig 
egyszerűen azzal, hogy teljes egészében közzéteszi eredeti beszédét, 
amelynek megtekintésére egyetlen médium sem vette a fáradságot… 
Az állítólagosan diszkriminált fehér kistermelő – akit egyetlen újságíró 
sem kérdezett meg – szintén nem marad tétlen, és mindenütt azt ma-
gyarázza, hogy Shirley Sherrod valójában megmentette őt… Csakhogy 
a tisztviselőnő jó híre akkor már romokban hever. Maga Barack Obama 
elnök volt kénytelen személyesen felhívni telefonon és a bocsánatát 
kérni: „Azért történt az egész, mert olyan médiakultúrában élünk, hogy 
ha a YouToube vagy egy blog bármit híresztel, azt a világ felkapja, és 
végül hatalmas üggyé duzzad.” (Interjú az ABC televíziós csatorna „Good 
Morning America” című műsorában, 2010. július 22.)

Tragikus tévedések

A média Franciaországban sem fog mellé ritkábban vagy csúszat szándé-
kosan, mint máshol, amit több tucat eset is bizonyít. Ha közülük néhány 
bocsánatosnak bizonyul is21, mások súlyos következményekkel, olykor 
pedig tragédiával járnak. Példának itt van az outreau-i „pedofilok” bűn-
ügye, vagy Marie L. története, akit állítólag antiszemita indíttatású inzultus 
ért a RER D vonalán, a Patrice Alègre – Dominique Baudis-ügy vagy 
éppen a Roissy reptér poggyászkezelőjének esete (Balbastre 2004).

Ezek a példák többnyire olyan beállítottságú újságírókhoz kapcsolód-
nak, akik oknyomozónak mondják magukat, s miközben megittasultak az 
általuk keltett félelemtől, biztosak saját büntetlenségükben. Ők okozzák 
a legjelentősebb károkat. Ez a jelenség késztette Philippe Cohent és 
Élisabeth Lévyt a kijelentésre: „Távol áll tőlünk, hogy a politikus férfiakat 
és nőket a vérszomjas újságírás ártatlan áldozatainak tekintsük. Ugyan-
akkor egyes perekben meg kellene kérdezni az újságíróktól, hogy milyen 
alapon vonnak felelősségre mindenkit, amikor őket senki sem kényszeríti 
erre.” (Cohen – Lévy 2008)

A France 2 tévécsatorna állandó jeruzsálemi tudósítója, Charles 
Enderlin Un enfant est mort [Meghalt egy gyermek] című könyvében 
egy döbbenetes, ideológiával átszőtt sajtómachináció történetét írja le, 
mely történet valóságos iskolapéldája a gátlástalan félretájékoztatásnak 
(Weill-Raynal 2007). Emellett elmondja azt is, hogy milyen üldöztetést 



A
s

s
zo

c
iá

c
ió

k
16

2 szenvedett el emiatt ő és vele együtt a hozzátartozói. Az eset azzal indul, 
hogy 2000. szeptember 30-án Gázában, a netzarimi izraeli állásokkal 
szemben több lövés éri Mohammed al-Durrát, egy palasztin kisfiút, aki 
ott hal meg apja karjaiban. A jelenetet a France 2 operatőre, Talal Abou 
Rameh filmezi. A képeket Charles Enderlin kommentárjával még aznap 
este bemutatja ugyanez a tévécsatorna, és a film azonnal bejárja a vilá-
got, bizonyítva egyes izraeli katonák embertelenségét. 

Csakhogy a dezinformációra szakosodott műhelyek és az amerikai–
izraeli körökhöz tartozó, összeesküvés-elméletekben jártas szakértők, 
meséli Charles Enderlin, azon nyomban nekiálltak, hogy kiforgassák a 
képek értelmét. A Politis hetilap igazgatója, Denis Sieffert ekképp fog-
lalja össze a történteket: „A machinációt egy jól ismert dezinformációs 
műhely, a Metula News Agency (Mena) kezdte, amely egy bizonyos 
francia közönséghez szól. A forgatókönyv francia aktivisták műve, olyan 
izraeli álszakértőkkel közösen, akik azt is megpróbálták bebizonyítani, 
hogy Jichak Rabin egy Simon Peres által szőtt összeesküvés áldozata… 
A forgatókönyv állítása megdöbbentő: eszerint az egész nem egyéb, 
mint egy Talal Abou-Rameh által megrendezett jelenet Enderlin cinkos 
összejátszásával. A kis Mohammed eljátszotta saját halálát. A szájáról, 
állítják ezek a botcsinálta »szakértők«, leolvashatók az utasításai, ami-
ket ő maga ad az operatőrnek. Az utolsó golyó becsapódása után teste 
megrándul, és ez arról tanúskodik, hogy nem halt meg. (Seifert 2010)

Az igazság botrányos elferdítése árán ugyan, de ez a befolyásos sze-
mélyek által vezérelt, jól felépített dezinformációs gépezet mégiscsak 
sikerrel hitette el a gondolatot, hogy a France 2 dokumentuma nem 
egyéb, mint hamisítás, egy megrendezett jelenet, összegezve pedig 
egy közönséges „médiaösszeesküvés” Izrael ellen. Ezt a verziót azután 
olyan tekintélyes médiumok tették magukévá, mint a The Wall Street 
Journal, a Los Angeles Times és egy német televíziós csatorna… Izra-
elben azonban – senki. Ebből a körülményből vonta le Denis Sieffert a 
következtetését: „Ennek az ügynek az egyik tanulsága az, hogy az Izrael 
melletti jobboldali kamarilla végeredményben hatékonyabb Franciaor-
szágban vagy az Egyesült Államokban, mint magában Izraelben. Soha, 
sem Sharon, Livni vagy Olmert kormánya, sem a hadsereg vezérkara, 
sem a Sin Beth (a belső elhárítás) nem tett magáévá olyan elméleteket, 
mint amilyeneket Franciaországban propagálnak. Az izraeli hatóságok 
soha nem vonták kétségbe Talal Abou-Rameh vagy Enderlin hitelessé-
gét.” (Seifert 2010)

A dezinformáció hasonló formában nyilvánul meg más országokban 
is. Spanyolországban például a 2004. március 11-i gyilkos merényletek 
után a José María Aznar kormánya által felügyelt média széles körű 
manipulációba kezdett. Bizonyos választói ambíciók szolgálatában arra 
törekedett, hogy egyfajta „hivatalos igazságot” erőltessen a közönségre, 
amikor is megpróbálta eltitkolni az Al-Qaida-hálózat felelősségét, és a 
gaztettet az ETA baszk szervezetnek tulajdonította.



A
s

s
zo

c
iá

c
ió

k
16

32005-ben és 2006-ban az El Mundo napilap két riportere tucatnyi har-
sány cikket publikált, és bennük azt leplezte le, hogy Gaetano Pisano, 
„Tano”, olasz festő Spanyolországban fogadta be és rejtegette az egyik 
legelvetemültebb náci bűnöst, Aribert Heimet, „Doktor Halál”-t… 2010 
októberében az egyik bíróság azonban egyértelműen bebizonyította, 
hogy az összes „információ” „hamis, pontatlan, ellenőrizetlen” volt (El 
País, 2010. október 18.). Ennek ellenére a festő pszichiátriai kezelésre 
szorult, pályafutása derékba tört…

Az összes hasonló ügy, továbbá az a körülmény, hogy egyre szorosab-
ban kapcsolódott össze a gazdasági és politikai hatalommal, súlyosan 
megtépázta a média hitelességét.

Jegyzetek

1	 „Ezek a publikációk veszélyes támadások, és nem csupán az Egyesült Államok 
biztonsági érdekei, hanem a nemzetközi közösség ellen is” – jelentette ki példá-
ul Hillary Clinton, az amerikai diplomácia vezetője 2010. október 30-án. http://
www.rtbf.be/info/media/WikiLeaks/WikiLeaks-hillary-clinton-met-les-choses-au-
point-280681

2	 A Twitteren egy hashtag (címke), nevezetesen a kettős kereszt szimbólum ke-
rült a kulcsszó elé: #trafigura. A hashtagok lehetővé teszik az egyazon tárgyra 
vonatkozó információk csoportosítását.

3	 Trafigura vs Guardian: twitter au secours de la liberté de la presse, Media Trend, 
http://www.themediatrend.com/wordpress/

4	 Az összecsapás leírását Robert Booth tollából lásd: Trafigura: A few tweets and 
freedom of speech is restored, guardian.co.uk, 2009. október 13. http://www.
guardian.co.uk/media/2009/oct/13/trafigura-tweets-freedowm-of-speech 

5	 Lásd a Media Trend idézett cikkét.
6	 http://www.youtube.com/watch?v=to3Ymw8L6ZI
7	 Többek között a svájci Postfinance bank, a Paypal on-line pénzküldési rend-

szer, a Visa és a Mastercard leállították a pénzadományok folyósítását Julian 
Assange szervezetének, és számos szolgáltató letiltotta a hozzáférést a 
WikiLeakshez. Lásd Rivière 2011.

8	 A szabadon letölthető szoftverek alkalmazása, módosítása, másolása és ter-
jesztése hivatalosan is ingyenes.

9	 A francia büntető törvényköny 321.1. paragrafusa kimondja: „orgazdaságot 
követ el az, aki valamely tárgyat rejteget, megőriz vagy továbbít, valamint ha 
továbbításában közvetítő szerepet vállal, és tudja, hogy az a tárgy bűncselek-
ményből származik. Orgazdaságnak minősül továbbá, ha valaki a körülmények 
ismeretében bűncselekményből származó tárgy révén, bármilyen módon, 
vagyoni haszonra tesz szert.”

10	 „Sunlight is said to be the best of disinfectants” – mondta Louis D. Brandeis, 
aki 1916 és 1939 között az Egyesült Államok Legfelső Bíróságának (haladó 
szellemű) elnöke volt. 

11	 Lásd például Jean-Michel Apathie blogját: WikiLeaks, le journalisme et les 
cambrioleurs, 2010. december 6. http://www.rtl.fr/blog/aphatie/wikileaks-le-
journalisme-et-les-cambrioleurs-06-12-7675262487



A
s

s
zo

c
iá

c
ió

k
16

4 12	Egy 2010. július 31-én Christiane Amanapourral készült interjúban az ABC 
amerikai tévécsatornán.

13	 Julian Assange answers your questions, www.guardian.co.uk, 2010. december 3.
14	Ez a brit napilap, a The New York Times-szal együtt első helyen közli a 

WikiLeaks leleplezéseit.
15	Ki üdvözölte „a demokratikus átláthatóságot”, amikor például Németországban, 

a Cseh Köztársaságban, Magyarországon vagy Lengyelországban nyilvános-
ságra hozták és hozzáférhetővé tették az Interneten a kommunista éra politikai 
rendőrségének titkos archívumait, amivel több száz egykori kollaboráns életét 
dúlták fel?

16	 2010. december 13-ától fogva például a Maghreb émergent weboldal az USA 
nagykövetsége által folytatott „forródrót-beszélgetések” teljes anyagát terjesz-
tette francia fordításban. 

17	Az Egyesült Államok és szövetségesei a hidegháború idején (1947–1989) 
hangoztattak ahhoz hasonló szólamot, hogy „erősítsük meg a bástyákat a 
kommunizmus ellen”, hogy fenntartsanak (vagy éppen létrehozzanak) olyan 
diktatúrákat, mint amilyen Spanyolországban, Portugáliában, Görögországban, 
Törökországban és Dél-Amerika számos országában uralkodott.

18 Franciaországban Eric Besson iparügyi miniszter döntött úgy, hogy támadást 
indít aWikiLeaks ellen egy francia owned web hosting centeren (a roubaix-i 
OVH társaságon) keresztül azzal az ürüggyel, hogy diplomáciai titkot „sértett”. 
Vö. Le Monde, 2010. december 3. Mellesleg Frédéric Mitterrand kulturális 
miniszter is kardoskodott egy másik szerver betiltása mellett, mondván, hogy 
az a WikiLeaks által lopott, kalóz módra megszerzett híreket továbbított. Vö. 
nouvelobs.com, 2011. január 6.

19 	Franciaországban a BFMTV (http://temoins.bfmtv.com/) információs lánc biztatja 
folyamatosan „a riporterek közösségét”, hogy ha valaki tanúja volt bizonyos 
eseményeknek, az küldje el címére fotóit vagy videofelvételeit. A szolgáltató ön-
magát így határozza meg közelebbről: „A BFMTV olyan szerver, amely lehetővé 
teszi riporterközösségének, hogy videóit és fotóit szerkesztőségünkbe küldje, és 
megossza más internetezőkkel. Együttműködésben a Citizenside elnevezésű 
hálózattal, azt a lehetőséget is biztosítjuk, hogy egyetlen klikkeléssel eladjátok 
képeiteket a médiának, bárhol a világon.”

20 	Olykor felmerül a szerzői jogok kérdése is, mint ahogy azt Daniel Morel haiti 
fotós esete is példázza, aki azon kevés fotóriporter közé tartozik, aki közvetle-
nül a 2010. január 12-i földrengés után Port-au-Prince-ben volt. Morel feltette 
néhány felvételét a Twitterrel társult TwitPic nevű fotószerverre. Ezeket töltötte 
le onnan egy dominikai internetező, bizonyos Lisandro Suero. Onnan vette át 
őket a France-Presse Hírügynökség (AFP), és forrásául a Suero nevet jelölte 
meg. 2010. december 10-én egy New York-i bíróság elmarasztalta az AFP-t, 
hogy a fotókat Morel beleegyezése és jogdíj fizetése nélkül közölte. A bíróság 
ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy a TwitPic nem jelezte, hogy a képek fel-
használása jogdíjmentesen volna lehetséges. (Vö. Le Monde, 2010. december 
31.).

21 2010. március 19-én például a France Soir az első oldalon egy teljes alakos 
felvételt publikált Johnny Hallyday-ről ezzel a címmel: „Johnny a Karibi-tengeri 
Saint-Barthélemynél lovagolja a hullámokat”, és azt állította, hogy az „exkluzív” 
fotó az előző napon készült, holott valóságban több mint négy éve...



A
s

s
zo

c
iá

c
ió

k
16

5Hivatkozások

Balbastre, Gilles 2004: Les faits divers, ou le tribunal implacable des médias, 
Le Monde diplomatique, 2004. december. http://www.monde-diplomatique.
fr/2004/12/BALBASTRE/11719

Beylau, Pierre 2010: Les fausses vérités de WikiLeaks, Le Point, 2010. november 
29. http://www.lepoint.fr/monde/ou-va-le-monde-pierre-beylau/les-fausses-
verites-de-wikileaks-29-11-2010-1268391_231.php

Bouchicot, Jean-Yves 2010: WikiLeaks et les vieux journalistes : Slama bat 
le record. Mediapart, 2010. november 30. http://blogs.mediapart.fr/blog/
jean-yves-bouchicot/301110/wikileaks-et-les-vieux-journalistes-slama-bat-le-
record?page=0%2C0%2C0%2C0%2C3

Cohen, Philippe – Lévy, Elisabeth 2008: Notre métier a mal tourné. Deux 
journalistes s’énervent. Párizs, Mille et une Nuits 

Enderlin, Charles 2010: Un enfant est mort, Párizs, Don Quichotte 
Ferran, Benjamin 2011: Ces »hacktivistes« qui rêvent d’imposer la démocratie, 

Le Figaro, 2011. január 28.
Halimi, Serge 1995: Un journalisme de révérence, Le Monde diplomatique, 1995. 

február. http://www.monde-diplomatique.fr/1995/02/HALIMI/1191
Lessig, Lawrence 2004: Culture Libre – Comment les médias utilisent la 

technologie et la loi pour confisquer la culture et contrôler la créativité. http://
www.sisudoc.org/sisu/free_culture.lawrence_lessig/about.fr.html

Marlière, Philippe 2010: Manifs étudiantes à Londres: un moment de bonheur 
collectif, Rue89, 2010. december 2.

Orwell, George 2001: La politique et la langue anglaise. In George Orwell: Essais, 
Articles, Lettres, Vol. IV (1945–1950), Párizs, Editions Ivrea 

Plenel, Edwy 2011: En défense d’Internet et de WikiLeaks : la révolution 
numérique, Mediapart, 2011. január 7.

Poncet, Guerric 2010: L’islande pourrait devenir un paradis pour la liberté 
d’expression, Le Point, 2010. február 16.

Renard, Florence 2010: WikiLeaks: débat sur un grand déballage, Les Echos, 
2010. december 7.

Rivière, Philippe 2010: Rapports explosifs sur la guerre d’Afghanistan, Le Monde 
diplomatique, 2010. július, http://www.monde-diplomatique.fr/carnet/2010-07-
26-Rapports-explosifs-sur-la-guerre

Rivière, Philippe 2011: WikiLeaks, mort au messager, Le Monde diplomatique, 
2011. január, http://www.monde-diplomatique.fr/2011/01/RIVIERE/20058

Rousselin, Pierre 2010: La tyrannie de la transparence, Le Figaro, 2010. no
vember 29.

Rusbridger, Alain 2010: First Read: The Mutualized Future is Bright, The Guardian, 
2010. október 19.

Sieffert, Denis 2010: L’incroyable machination, Politis, 2010. október 8.
Stalder, Felix 2011: Pourquoi les institutions peinent à garder leurs secrets, Le 

Monde diplomatique, 2011. január. http://www.monde-diplomatique.fr/2011/01/
STALDER/20057

Stallman, Richard 2010: The Anonymous WikiLeaks protests are a mass demo 
against control, The Guardian, 2010. december 17; a cikk francia fordítása: 
http://www.telerama.fr/techno/de-la-necessite-des-cybermanifestations-pour-
defendre-wikileaks-par-richard-stallman,63869.php

Steinberg, Stefan 2010: La presse européenne et les révélations de WikiLeaks, 
Le Journal des alternatives, 2010. augusztus 19. www.alternatives.ca



A
s

s
zo

c
iá

c
ió

k
16

6 Warren, Samuel D. – Brandeis, Louis D. 1890: The Right to Privacy, Harvard Law 
Review, 4.

Weill-Raynal, Guillaume 2007: Les nouveaux désinformateurs, Párizs, Armand Colin

(Fordította:  Székely Ervin )

(Eredeti megjelenés: http://www.medelu.org/L-affaire-Julian-Assange-
Wikileaks. A cikk a szerző L’Explosion du journalisme című könyvének 
[Párizs, Galilée, 2011] V. fejezete.)

Munkások az Empire State Builing építkezésén, 1931


