
2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 1/26

2018. augusztus

Mese 2013. augusztus 31-ről

Serge Halimi

Épp öt évvel ezelőtt minden nyugati fővárosban győzedelmeskedett a nemzetközi
kapcsolatok történetének egy új értelmezése. Módszeresen ismételgették, így
hivatalos hittétellé vált. Eszerint, lényegét tekintve, Barack Obama elnök súlyos
következményekkel járó hibát követett el 2013. augusztus 31-én, amikor lemondott
arról, hogy megtámadja a szír hadsereget, amelynek bűnéül rótták fel, hogy sok
halottal járó vegyifegyver-támadást intézett Damaszkusz egyik külvárosa ellen.

Ez a visszafogottság tette lehetővé, hogy a saját lakosságának egy részét legyilkoló
rendszer hatalomban maradjon. De, mint a volt államelnök François Hollande
másokkal egyetemben állítja, „nem a szír rendszer volt az egyedüli, amely azt hitte,

hogy mindent megengedhet magának. Vlagyimir Putyin is rájött, hogy bekebelezheti a Krím-félszigetet, és zavargásokat
okozhat Kelet-Ukrajnában

[1]
”. A történelem ilyetén újraírása, természetesen egy Winston Churchill idézettel megerősítve

(aki megértette, hogy a Müncheni Egyezmény utat nyit további náci támadásoknak), előre legitimálja a megelőző háborúkat
és a „békét erőszakkal” politikát. Különösen Oroszországgal szemben.

De adjunk szót a védelemnek is. Az amerikaiak afganisztáni, közel-keleti és líbiai kalandjaiból tanulva, amelyeket a
pánikkeltő és félrevezető amerikai nemzetbiztonsági szolgálatok is támogattak, sőt tüzeltek, Obama elnök megtudta mibe
kerül egy országnak, ha ismételt külföldi katonai beavatkozásoktól függ a hitelessége. „Nem kellene-e befejeznünk a
korábban megkezdett két háborúnkat, mielőtt egy harmadikat indítunk el?” – javasolta Szíria esetében még volt
hadügyminisztere, Robert Gates is

[2]
.

Furcsa módon a beavatkozás egyes vigasztalan támogatói – a New York Times és azok az európai lapok, amelyek buzgón
másolják a vezércikkeit – szeretik leleplezni az elnöki abszolutizmust, és ismételten kiemelik, mennyire tiszteletben kell
tartani az ellen-hatalmi intézményeket és a jogot. Pedig Szíria nyugatiak általi bombázása nem a jogos önvédelem esete, és
nem kapta meg az Egyesült Nemzetek (ENSZ) beleegyezését sem. Nem pártolta a nyugati közvélemény sem, de az Egyesült
Államok Kongresszusa sem, sőt leghűségesebb szövetségesük, az Egyesült Királyság sem, hiszen az ottani Alsóház
ellenezte.

Más összehasonlítást is találhatunk, mint a Churchillre és Münchenre hivatkozást. Például ezt: 1991-ben egy nemzetközi
szövetség, az ENSZ határozatára hivatkozva kényszerítette az iraki hadsereget, hogy kivonuljanak Kuvaitból. Amint ezt
elérték, a neokonzervatívok George H. Bush amerikai elnök szemére vetették, hogy „nem ment végig”, és nem döntötte meg
Szadám Husszein rendszerét. Majd több mint tíz évig megállás nélkül sulykolták, hogy a régió majd minden baja ebből a
következetlenségből ered.

Végül 2003-ban vágyuk teljesült – Churchill újjászületett –, Irakot megszállták, Szadám Husszeint felakasztották. Vajon a
Közel-Keleten azóta paradicsomi állapotok uralkodnak?

 

Fordította: Morva Judit      

 

[1] François Hollande: Quel est cet allié turc qui frappe nos propres alliés? [Ki ez a török szövetséges, aki a mi
szövetségeseinket támadja?], Le Monde, 2018. március 12.

[2] Idézi Jeffrey Goldberg: The Obama doctrine, The Atlantic, Boston, 2016. április.



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 2/26

 

Állami földprivatizáció – intézményesített földrablás (2015-2016.) - Csongrád
megye

Dr. Ángyán József

Ajánlás

Az állam tulajdonában lévő közös nemzeti földvagyonunk – a villámgyors
lebonyolítás tényeiből következtethetően bizonyára hosszasan előkészített, majd
2015 nyarán, a „migrációs válság” árnyékában, hirtelen bejelentett – kiárusítását a
kormányzat részéről sok valótlanságot és a közvéleményt félrevezető csúsztatást is
tartalmazó propagandakampány kísérte. Arra az egyszerű kérdésre azonban, hogy
miért is kell az állami földeket dobra verni, arra észérvek, értelmes magyarázatok
alig születtek. Ahhoz, hogy a tényleges érdekeket, szándékokat és folyamatokat, a
lépés valóságos – az egész társadalmat érintő – hatásait megértsük, érdemes a
„Földet a gazdáknak!” program – 2015 novembere és 2016 júliusa között, három
hullámban   lebonyolított, majd 2016 őszén törvénnyel lezárt – árveréses

földértékesítési eljárása tényadatait is elemezni.

Összeállította: Ángyán József

Készült: a Greenpeace Magyarország Egyesület támogatásával

Az első megyei mintaelemzést ezzel a szándékkel, 2016 áprilisában tettem közzé, majd a programzáró törvény
megszületését követően elkezdtem a végleges, hivatalosan közzétett megyei árverési adatok több szempontú feldolgozását
és a megyei zárójelentések összeállítását. Fejér, Győr-Moson-Sopron, Somogy, Jász-Nagykun-Szolnok, Borsod-Abaúj-
Zemplén és Pest megye megyét követően jelen zárójelentés Csongrád megye állami föld-privatizációs képét mutatja be,
amely meghirdetett (14.670 ha) és elárverezett (12.098 ha) területeinek nagysága alapján a megyék rangsorában a felső
középmezőnybe tartozik.  Ezzel a sikeresen elárverezett összes terület (182.000 ha) több mint 54%-a (99.000 ha) adatainak
feldolgozását elvégeztem. A többi megye adatait is elemezve reményeim szerint kirajzolható lesz az országos kép,
ellenőrizhetők, megerősíthetők vagy cáfolhatók lesznek az állami földprivatizációs program kormányzati értékelésének
állításai.

A rendszer megítéléséhez azonban Csongrád megye önmagában is jó mintául szolgálhat. Az elkelt megyei földterület pl.
ugyan 277 nyertes árverezőhöz került, de annak mintegy 70!%-át, több mint 8.300 hektárt 73 nyertes árverező tagja nevén
mindössze 27 nagy – 100 ha fölötti területhez jutott – érdekeltség szerezte meg. Az „átlagjavító” – 20 ha alatti területet
szerző – 126 kisnyertes érdekeltség, a nyertesek közel 60%-a eközben csupán a területek kevesebb mint 9%-ához, alig több
mint 1.000 hektárhoz jutott. Ez a – kiválasztott keveseknek nagy, viszonylag sokaknak pedig igen kis területeket juttató,
tudatosnak tűnő – rendszer olyan „családi léptékű” megyei átlag, 44 ha/nyertes kimutatását teszi lehetővé, amely alkalmas a
közvélemény tökéletes megtévesztésére.

E megye adatai azt – a kormányzati propaganda „a föld azé a helyben élő földművesé legyen, aki azt megműveli”
jelmondatával ellentétes – általános tendenciát is igazolják, hogy a helybeli gazdálkodó családok elől a földek többségét –
Csongrád megye esetében mintegy 58%-át – külső, tőkeerős árverezők szerzik meg. Ráadásul az úgynevezett „helybeliek”
között is szép számmal találunk olyan cégtulajdonosokat is, akik – a földforgalmi törvény abszurd szabályozása folytán,
lakhelyüktől és foglalkozásuktól függetlenül – cégük székhelye jogán válhattak úgy „szerzőképes helyi földművessé”, hogy
helyben akár sohasem jártak. Ezen túl az árverési nyertesek többsége, nemcsak hogy nem „helybeli”, hanem több mint
3.300 ha-t, a megyében elárverezett területek több mint 27%-át a kormányhatározatban rögzített 20 km-nél is nagyobb
távolságban lakó, 38 nyertes licitáló szerezte meg.

A bérleti viszonyok elemzése itt is azt mutatja, hogy az elárverezett területek túlnyomó többsége – Csongrád megyében
közel 90 %-a – az árverés idején 1-20 éves hátralevő futamidejű szerződéssel bérbe adott – azaz nem az állam, hanem a
bérlők által művelt – terület. Irrelevánsok tehát azok a kijelentések, amelyek azzal próbálták indokolni a földvagyon
eladását, hogy az állam annak rossz gazdája, az állami cégeket a management „szétlopja”. Ezen túl a
földbérlő/földtulajdonos viszonyok vizsgálata olyan általános tendenciákat is jelez, amelyek itt is a föld- és birtokpolitika
tudatos stratégiai, feudális klientúra-építő jellegét mutatják, ugyanaz a feudális vazallusrendszer figyelhető meg, mint más
megyék földprivatizációs folyamataiban.

A nagy bérlő „baráti” cégek esetében ugyanis itt is szembetűnő, általános jelenség, hogy meghirdetett területeik
jelentős részét, akár egészét vezetőik és/vagy tulajdonosaik vásárolták fel. Más szavakkal e kormány-közeli cégek és
magánszemélyek bérelt területeiből – nem ritkán a „baráti” bérlőkkel egyeztetve – jobbára azokat bocsátották
árverésre, amelyeket azután a bérlők maguk vásároltak meg. Ráadásul a birtoktestek többsége esetében kikiáltási áron,
licit és árverseny nélkül jutottak bérleményeik tulajdonjogához. Ezek a területek nagyrészt el is keltek. Jó megyei
példa erre az Art-Farm Kft., melynek – a 2. Orbán kormánytól 2013-ban 20 évre előbb bérbe kapott, majd árverésre
meghirdetett – 501 ha területére kizárólag maguk a családi cég társtulajdonos vezetői, a politika-közeli Besenczy
Zoltán, Szarvas volt alpolgármestere (FIDESZ-MDF/Nemzeti Fórum) és nagyvállalkozó fia tettek a kikiáltási árral
megegyező nyertes árajánlatot.
A nagy bérlő „nem baráti” cégek esetében viszont a földeladás alapvető célja a bérelt területek olyan kormány-közeli
– gyakorta nem mezőgazdasági területen mozgó – nagy, föld-spekuláns tőkeérdekeltségekhez juttatása lehetett, akik
azután jelentősen megemelve a földbérleti díjakat leszorítják e cégeket a földről, majd esetleg fel is vásárolják azokat.
De az európai földárbeli különbségek kiegyenlítődésére alapuló közvetlen földspekuláció vélhető elősegítése, a
földvagyon baráti érdekeltségekhez juttatása is tapintható célja az ilyen kiszorító jellegű, átrendező állami



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 3/26

földprivatizációnak. Jó megyei példa lehet erre a Hód-Mezőgazda Zrt., melynek Csongrád megyében bérelt és
meghirdetett mintegy 2.900 ha állami területéből az árveréseken közel 2.500 ha – általában versenytársak, árlicit
nélkül, többségében „kormány-közeli”, nem mezőgazdasági tevékenységű, spekulánsnak tűnő illetve stróman-gyanús
– gazdára talált.

A mintegy 12.100 hektár elárverezett megyei területből több mint 7.700 hektár, azaz közel 64!%, egyébként is licitálás
nélkül, kikiáltási áron, további 2.100 hektár (17%) pedig azt alig – kevesebb, mint 10 %-al – meghaladó áron, ráadásul a 10-
35 mFt/ha európai földárak töredékéért, átlagosan 1,6 mFt/ha megfizetésével került az árverési nyertesekhez. E megye
adatai is igazolják tehát, hogy azok a kormányzati állítások is hamisak, amelyek szerint „versenyben kialakult piaci áron”
jutottak a nyertesek az állami földterületekhez. Valódi licitálás, árverseny a birtoktestek mindössze 7%-ának árverésén
alakult csupán ki. Ez a helyzet vélhetően annak is tulajdonítható, hogy a területek több mint felét olyan nagy – 20-270! ha –
méretű birtoktestek formájában hirdették meg, amelyeknek akár több százmillió forintos kikiáltási árával a valóban helyben
élő, ténylegesen gazdálkodó családok bizonyosan nem rendelkeznek. Másrészt az egyébként is kiszolgáltatott helyzetű helyi
gazdacsaládok – felmérve az erőviszonyokat – nem vették a bátorságot, hogy a politika-közeli, egymás közt a földeket
vélhetően előre leosztó, egymásra nem licitáló „nagyurak” érdekeit keresztezve, ezzel még meglévő, saját gazdaságaikat is
végveszélybe sodorva próbáljanak földhöz jutni.

A települések érdekérvényesítő képességében e megyében is jelentős eltérések mutatkoznak. Ezt az is jelzi, hogy az érintett
51 település közül 12 településen (a települések 24%-án) egyáltalán nem volt helybeli nyertes árverező, sőt a saját
területüket is más településeken lakó árverezők szerezték meg. Ezen abszolút „vesztes települések” rangsora élén Baks és
Óföldeák áll, amelyek területéből több mint 1.000! hektár állami terület került külső árverezők tulajdonába. A vesztes
települések értékes területeit megszerző külső árverési nyertesek esetében ugyanakkor az ingatlanspekuláció gyanúja és
lehetősége is gyakorta felmerül. (A vesztesek rangsora élére került Baks esetében például a külső árverési nyertesek között
zömében szolgáltató, vendéglátó, építő, szerelő, iparos és kereskedő, ingatlanforgalmazó, üzemeltető és hasznosító,
elektromos háztartási és telekommunikációs eszközforgalmazó, hulladékszállítási díjhátralék beszedő vagy éppen milliárdos
gépjármű- és alkatrész-forgalmazó, FIDESZ-közeli nagyvállalkozó családok tagjait, illetve strómangyanús nyertes árverezőt
is találunk.)

Vannak viszont erős érdekérvényesítő képességű, „nyertes települések”, amelyek pályázói nemcsak a saját lakóhelyük, de
más települések területeihez is hozzájutottak. A sikeresen elárverezett megyei terület közel 46!%-át, több mint 5.500!
hektárt beszédes módon két vezető FIDESZ-es politikus, Lázár János és Farkas Sándor szűkebb pátriája,
Hódmezővásárhely (közel 3.300 ha) és Szentes (mintegy 2.250 ha) – részben az ő közvetlen rokoni illetve üzleti/baráti
köreikhez tartozó – nyertes árverezői szerezték meg. Összességében 13 vezető település (köztük 9! város) nyertes
árverezőihez került a megye dobra vert állami területeinek közel 9/10-e!

Egyébként az a megyei tapasztalás sem példátlan, hogy kormány-közeli rokoni, baráti, nagy gazdasági érdekkörök jutnak
jelentős állami földterületekhez. Ennek megfelelően a megye nyertes érdekeltségei rangsorának élén a Pankotai Állami
Gazdaság jogutóda, a Pankotai agrárholding vezetői és/vagy tulajdonosai – a milliárdos agrár-nagyvállalkozó, cégháló-
tulajdonos, a zászlóshajó Zrt. – további 8 cégben érdekelt – vezérigazgatója, Földi János István és azonos lakcímű, üzlettárs
családtagjai, valamint a holding több cégében is érdekelt további vezetők – alkotta érdekkör áll, 1.303! ha-al. A nagy nyertes
érdekeltségek között találjuk továbbá pl. Lázár János rokonságát, édesapját, anyai nagybátyját, unokatestvérét és annak
férjét (514 ha), vagy pl. Besenczy Zoltánt, Szarvas volt alpolgármesterét (FIDESZ-MDF/Nemzeti Fórum) és nagyvállalkozó
fiát (501 ha). De ugyancsak itt szerepelnek pl. az önkormányzati közbeszerzéseken rendkívül sikeres hódmezővásárhelyi
Búzahegy Kft. társtulajdonosai, Labozár Erika és Maczelka   János (497 ha), Magyar József, a kormány-(FIDESZ)-közeli
multi-milliárdos nagyvállalkozó, a 100 leggazdagabb magyar egyike, a Hungerit Zrt. alapító elnök vezérigazgatója (196 ha)
és Molnár Zoltán, a cég volt műszaki igazgatója (118 ha) is. De említhető pl. Szarvas Pál Géza Szentes volt
alpolgármestere, önkormányzati képviselő, a Szentesi Agrár Zrt. vezérigazgatója és családja (107 ha), vagy pl. Farkas
Sándor országgyűlési képviselő üzlettárs felesége, Farkasné Márton Katalin (63 ha) is.

A nagy nyertesek között szép számmal találhatók nem mezőgazdasági foglalkozású – a kormányzati propaganda
szóhasználatával mégis „helybeli földműves” minősítésű – árverési nyertesek is, mint például pedagógus (tanító), gyermek-
és tankönyv-író, -kiadó és -forgalmazó (Földvári Erika Szegedről – 288 ha), vagy ingatlan-, elektromos háztartási- és
telekommunikációs eszközforgalmazó kereskedők (Beslity István és fia Beslity Ákos Szegedről – 263 ha). De előfordulnak
például vendéglátósok (Egyed Béla Csaba, Oswald Tamás és Szabó István, a Bütyök Csárda Kft. társtulajdonosai
Hódmezővásárhelyről – 263 ha) éppen úgy, mint pl. szolgáltató, építő, szerelő, iparos és kereskedő nagyvállalkozók
(Bartucz Tibor és Bátoriné Bartucz Mária, egy FIDESZ-közeli nagyvállalkozó család tagjai Kistelekről – 219 ha). Ám
találunk rajtuk kívül is szép számmal mezőgazdasági előélettel vagy kapcsolatokkal nem rendelkező, stróman-gyanús illetve
föld-spekulánsnak tűnő nyertes árverező „földműveseket”, „aranykalászos gazdákat” is. Milliárdos vagyonú
nagyvállalkozókat, ingatlanforgalmazókat és befektetési tanácsadókat éppen úgy, mint az ipar, az informatika és
számítástechnika, a reklámszakma, a (pl. temetkezési) szolgáltatások, a vendéglátás, a turizmus és a kereskedelem,
különböző ágaiban tevékenykedőket, vagy éppen benzinkutasokat illetve a trafikpályázatok nyerteseit is.   Sőt a nyertesek
között zavarba ejtő módon felbukkannak egészen távoli – pl. humán (bölcsészeti, jogi vagy éppen művészeti/táncművészeti)
– területek „földműves” képviselői is.  

A 120 oldalas – Csongrád megye hivatalosan közzétett állami földárverési adatait feldolgozó – privatizációs zárójelentés
mindezeket és számos egyéb szempontot is részletesen elemez, igyekszik megmutatni a „Földet a gazdáknak!” program
igazi arcát, és a teendőkre vonatkozó javaslatokat is megfogalmaz. Így hát a dokumentálás és „szemnyitogatás”
szándékával, az igazság és a nyilvánosság erejében, valamint egy igazi nép- és vidékpárti fordulatban töretlenül bízva,
szeretettel ajánlom e tényeken alapuló összeállításomat a bennünket körülvevő világ iránt érdeklődő kortársaimnak éppen
úgy, mint okulásul gyerekeinknek és unokáinknak, a tetteinket megítélő utókornak.

Gödöllő, 2018. június 21.

Ángyán József          

 



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 4/26

Professzor úrnak köszönjük, hogy bátran felszólal és védi a közérdeket!  

 

A Csongrád megye zárójelentése itt olvasható:

http://kielegyenafold.hu/index.phphttp://www.kielegyenafold.hu/userfiles/file/2018/0624/foldarveresek_Csongrad_zaro.pdf 

http://greenfo.hu/hirek/2018/06/26/intezmenyesitett-fideszes-csongradi-foldrablas-angyan-jozsef-7-
jelentesehttp://www.greenfo.hu/uploads/dokumentumtar/foldarveresek-csongrad-megye-angyan-jelentes.pdf 

https://orszagszerte.atlatszo.hu/lazar-janos-edesapja-nagybatyja-unokatestvere-a-foldarveresek-nyertesei-kozott-
csongradban-itt-a-legujabb-angyan-jelentes/

különböző lapok elemzései az alábbi linkeken érhetők el:

http://hvg.hu/kkv/20180626_Angyan_ujabb_jelentese_Lazar_es_Farkas_Sandor_rokonai_is_jol_jartak_a_foldarveresekkel_Cson

https://24.hu/kozelet/2018/06/26/angyan-jelentest-irt-a-csongrad-megyei-foldkiarusitasrol/

https://444.hu/2018/06/26/tobb-mint-500-hektart-nyertek-lazar-rokonai-a-csongrad-megyei-foldarvereseken

https://index.hu/belfold/2018/06/26/ujabb_foldekkel_gazdagodott_a_lazar-csalad/

https://zoom.hu/hir/2018/06/26/lazar-janos-rokonsaga-tobb-mint-500-hektart-nyert-csongradban/

http://www.vilagvege2012.hu/2018/06/26/intezmenyesitett-fideszes-csongradi-foldrablas-angyan-jozsef-7-jelentese/ 

http://www.borsod24.com/magyarorszag/ujabb-foldekkel-gazdagodott-a-lazar-csalad/

https://hirtv.hu/ahirtvhirei/ujabb-foldek-kerultek-a-lazar-csaladhoz-2463522

http://www.atv.hu/belfold/20180627-ujabb-foldeket-nyert-a-lazar-csalad

https://starthirek.hu/2018/06/26/tobb-mint-500-hektart-nyertek-lazar-rokonai-a-csongrad-megyei-foldarvereseken/

http://panoramanet.hu/angyan-jelenti-a-csokosok-rokonok-jol-jartak-sok-helyi-hoppon-maradt-a-csongradi-
foldarvereseken/

https://www.facebook.com/ecofriagro/?
hc_ref=ARS2wVbIN0oKHz_xtya2AKAPDCmxM8t_h0wI3AfExAIEqNmY2TVGCYW8QGM-25RCHyg&fref=nf

http://kielegyenafold.hu/index.php
http://www.kielegyenafold.hu/userfiles/file/2018/0624/foldarveresek_Csongrad_zaro.pdf
http://greenfo.hu/hirek/2018/06/26/intezmenyesitett-fideszes-csongradi-foldrablas-angyan-jozsef-7-jelentese
http://www.greenfo.hu/uploads/dokumentumtar/foldarveresek-csongrad-megye-angyan-jelentes.pdf
https://orszagszerte.atlatszo.hu/lazar-janos-edesapja-nagybatyja-unokatestvere-a-foldarveresek-nyertesei-kozott-csongradban-itt-a-legujabb-angyan-jelentes/
http://hvg.hu/kkv/20180626_Angyan_ujabb_jelentese_Lazar_es_Farkas_Sandor_rokonai_is_jol_jartak_a_foldarveresekkel_Csongradban
https://24.hu/kozelet/2018/06/26/angyan-jelentest-irt-a-csongrad-megyei-foldkiarusitasrol/
https://444.hu/2018/06/26/tobb-mint-500-hektart-nyertek-lazar-rokonai-a-csongrad-megyei-foldarvereseken
https://index.hu/belfold/2018/06/26/ujabb_foldekkel_gazdagodott_a_lazar-csalad/
https://zoom.hu/hir/2018/06/26/lazar-janos-rokonsaga-tobb-mint-500-hektart-nyert-csongradban/
http://www.vilagvege2012.hu/2018/06/26/intezmenyesitett-fideszes-csongradi-foldrablas-angyan-jozsef-7-jelentese/
http://www.borsod24.com/magyarorszag/ujabb-foldekkel-gazdagodott-a-lazar-csalad/
https://hirtv.hu/ahirtvhirei/ujabb-foldek-kerultek-a-lazar-csaladhoz-2463522
http://www.atv.hu/belfold/20180627-ujabb-foldeket-nyert-a-lazar-csalad
https://starthirek.hu/2018/06/26/tobb-mint-500-hektart-nyertek-lazar-rokonai-a-csongrad-megyei-foldarvereseken/
http://panoramanet.hu/angyan-jelenti-a-csokosok-rokonok-jol-jartak-sok-helyi-hoppon-maradt-a-csongradi-foldarvereseken/
https://www.facebook.com/ecofriagro/?hc_ref=ARS2wVbIN0oKHz_xtya2AKAPDCmxM8t_h0wI3AfExAIEqNmY2TVGCYW8QGM-25RCHyg&fref=nf


2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 5/26

 

A globalizált világ sajátos imperializmusának eszközei: a német
pártalapítványok

Monika Karbowska

A mai globalizált világban a nagyhatalmak rendkívül széles eszközrendszerrel
próbálnak befolyást szerezni és érvényesíteni nagyhatalmi, imperialista céljaikat,
külpolitikai törekvéseiket. Ezek az eszközök jelentős szerepet játszottak a volt
szocialista országok rendszerváltásai irányának, tartalmának meghatározásában, a
megalakuló új demokráciák politikai rendszereinek kialakításában, formálásában, de
hasonló módon jelentős szerepet játszanak a mai geopolitikai struktúrák
átalakításában, egy-egy régió vagy ország ún. demokratizálásában, kezdve a volt
Jugoszlávia feldarabolásától, a volt Szovjetunió utódállamainak politikai
átstrukturálásán át egészen az arab tavasz folyamatainak levezényléséig.

Az eszköztárban fontos és kiemelkedő szerepet játszottak/játszanak a német
politikai alapítványok, amelyek a legaktívabbak Európában és modellként szolgálnak más agytrösztök és alapítványok
számára is. Ezek elválaszthatatlan részei Németország politikai rendszerének/építményének, és miközben mint a
felsőbbrendű humanista értékekért önzetlenül tevékenykedő nem kormányzati szervezetek (NGO-ok) jelennek meg
bemutatkozásukkor, a valóságban aktív szereplői és támogatói a német külpolitika megvalósulásának, feladataik között
egyértelműen megjelenik a német állam külpolitikájának rugalmas képviselete is.

A német politikai alapítványok történelmi hátterét, szerepüket, befolyásukat elemzi Dorota Dakowska lengyel-francia
politológus egyetemi doktori értekezéséből írt könyve A német alapítványok hatalma – a német külpolitika szereplői[1]. Az
alábbiakban e könyvben foglalt elemzés legfontosabb megállapításait foglaljuk össze.

A szerzőt értelemszerűen a pártalapítványok ’89 utáni rendszerváltásban játszott szerepe érdekli. Felvetésének lényege:
vizsgálni a „demokratikus átalakulást, a demokratizálás külső dimenzióját” és kiemelni az elháríthatatlan ellenmondást: mit
is jelenthet egy külső beavatkozásra létrejött és csak így fenntartható demokratizálás?

 

A német politikai alapítványok az NSZK történelmének
termékei

I/   

Az USA és Nagy-Britannia közreműködésével kialakított államrend keretei között kialakuló új társadalmi és politikai
struktúrák feltételei között születtek meg sorra a német pártalapítványok azzal a céllal, hogy a nyugati hatalmak
politikájához és intézményeihez hű, új politikai elitet és aktivistákat képezzenek ki.

A német politikai alapítványok tevékenységét 1945 után a háborús vereséget szenvedett Németországra kényszerített
politikai képzési program alapozta meg, de az alapítványok politikai szerkezete és társadalmi szerepe visszanyúlik a 19.
század végi társadalmi szervezetekre.

A legelső alapítvány, a Weimari köztársaság első kancellárjáról, Friedrich Ebertről elnevezett Friedrich Ebert
Alapítvány (Friedrich-Ebert-Stiftung, FES) 1925-ben alakult meg. Akkoriban magánadományokból működtették,
vezetői szocialista aktivisták voltak, és a munkásosztály diákjainak biztosított tanulmányi ösztöndíjakat. Később a
nácik a FES-t betiltották, de a háború után, az új kialakuló politikai rendben, teljesen más alapokon újjászületett. Az új
FES 1954-ben nyerte el újra jogi személyiségi formáját. Célja Németország Szociáldemokrata Pártja (SPD)
vezetésének képzése, valamint a szocialista meggyőződésű egyetemi kutatók képzése és befolyásolása volt.

A Konrad Adenauer Alapítványt (Konrad-Adenauer-Stiftung) a CDU parlamenti képviselői 1952-ben alapították, és a
párt hivatalos politikáját hivatottak megvalósítani.

A Szabadságért Friedrich Naumann Alapítványt (Friedrich-Naumann-Stiftung für die Freiheit) a Német
Szabaddemokrata Párt (FDP) alapította 1958-ban.

A Hanns Seidel Alapítványt (Hanns-Seidel-Stiftung, HSS) a CSU 1967-ben alapította.

A német parlamenti pártok bővülésével később a Zöldek és a Die Linke (Baloldali Párt) is alapítványt hozott létre.
(Ezek a Heinrich Böll Alapítvány és a Rosa Luxemburg Alapítvány.)

II/

A 60-as évek elején az USA a nyugati blokk országai számára szorgalmazta a „fejlesztési segélyek” bevezetését és így a
német alapítványok tevékenységi területe áttevődött külföldre.

A cél az új afrikai és ázsiai független államok befolyásolása volt, hogy visszatartsák őket a kommunista kísértésektől és
ösztönözzék az NSZK-val való együttműködést. Az NSZK Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Minisztériumának



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 6/26

(Bundesministerium für Wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung, BMZ) felügyelete mellett a politikai pártok
alapítványai a kommunista-ellenes kampány és a „gondolatok diplomáciájának” jegyében a nyugati blokk országainak
globális politikáját megvalósító eszközei lettek.

Ebben a harcban

a magánkezdeményezések,
az üzleti szféra,
az egyházak,
a különböző szövetségek

voltak a nyugati gazdasági, társadalmi és politikai modell globális terjesztésének felelősei. Németországban a Thyssen, a
Krupp, a Volkswagen és más nagyvállalatok saját alapítványokat hoztak létre az amerikai Ford Alapítvány modellje alapján.
 Hasonlóan a politikai alapítványok is amerikai vállalatokkal működtek együtt.

A FES együttműködött a Carnegie, a Ford, a Kellog, a Gugenheim és a Rockefeller Alapítványokkal, valamint az USA
Külkapcsolatok Tanácsával (Council of Foreign Relations), az Egyházak Világtanácsával és az ENSZ-szel. A FES nem
csupán reklámozta és támogatta az NSZK külpolitikáját, a keletnémet NDK politikáját hiteltelenítve, hanem behatolva a
fejlődő országok politikai-gazdasági rendszereibe információkat gyűjtött az NSZK külügyminisztériuma számára, és segített
kiképezni a minisztérium alkalmazottait. Hamarosan így a FES a német diplomaták számára a harmadik világ „szakértői
központjává” vált.

1966-ra a FES know-how-ja, operativitása és közismertsége túlszárnyalta az amerikai mestereket is.

III.

Az 1980-as években, felbuzdulva a német pártalapítványok sikeres és ugyanakkor diszkrét szerepén, az amerikaiak
megalapították

a híres-hírhedt National Endownment for Democracy-t (NED) illetve
az International Republican Institute-ot (IRI) és
a National Democratic Institute-ot (NDI)

vagyis a két nagy váltópárthoz köthető amerikai civilszervezetként, de központi finanszírozással működő szervezeteket.

Az idézett tanulmány egyébként kiemeli, hogy az alapítványok hagyományosan szoros kapcsolatban együttműködnek a
CIA-val (Központi Hírszerző Ügynökség). Az arab tavasz alkalmával a Konrad Adenauer Alapítvány tevékenységét az
egyiptomi és az emirátusok kormányai erőteljesen megkérdőjelezték, hasonlóan az amerikai alapítványok tevékenységéhez.
Ugyanígy érdemes megemlíteni, hogy Ukrajnában (2013-2014) is szorosan együttműködött a Konrad Adenauer Alapítvány
két amerikai (IRI és NDI) társával.

 

A német pártalapítványok működése és finanszírozása
A Bundestagban önálló frakcióval jelenlévő pártok – bár nincsenek lefektetett szabályok, és csak ritkán, egy új és erős párt
megjelenésekor vetődik fel a probléma – nagyon komoly állami forrásokat kapnak a többé-kevésbé független és külföldön is
aktív alapítványok működtetéséhez.

A német pártalapítványok állami finanszírozását a német alkotmány rögzíti, kimondva, hogy „a politikai pártok részt
vesznek a nép politikai akaratának formálásában”, s ezért a politikai alapítványok útján nyújtott „képzéssel” felelősek az
állampolgárok politikai akaratának „megformálásáért”. E feladatuk ellátása érdekében évente meghatározott összeget
kapnak, s tevékenységükről beszámolóval tartoznak.

Az alapítványok természetesen nem helyettesítik a pártok hagyományos, a nemzetközi kapcsolatokat közvetlenül fenntartó/
ápoló részlegeit, hanem azon túl és részben attól függetlenül tevékenykednek. Bár egyértelműen a pártokhoz tartoznak, de
nagy önállósággal és függetlenséggel, ugyanakkor több minisztérium – így eredetileg a Szövetségi Gazdasági,
Együttműködési és Fejlesztési Minisztérium (BMZ), míg jelenleg főleg a Külügyminisztérium (AA) – közvetlen irányítása
alatt működnek.

A BMZ a fejlődő országokban, míg az AA a fejlett országokban megvalósuló programokat felügyeli.

Mit jelent a kettős – párt és minisztériumi – kötődés?

A minisztériumok kialakult protokollok alapján őrködnek az alapítványok tevékenysége felett és felügyelik a munkájukat,
illetve beszámoltatják - már csak a források felhasználásának ellenőrzése miatt is - azokat. A minisztériumokkal való
együttműködés alapvetően konszenzusos, így ritkán éleződik ki ellentét a párt, illetve a minisztérium által képviselt érdekek
és álláspontok között. Ugyanakkor úgy tűnik, hogy az „aki fizet, annak húzzák” elv itt is érvényesül és kiéleződött
helyzetekben az állami érdekérvényesítésnek elsőbbsége van a párt előtt.

A német pártalapítványok finanszírozását keretes írásunk mutatja be.

Friedrich-Ebert-Stiftung(FES) – a SPD-hez, a szociáldemokrata párthoz áll közel, alapították 1925-ben, 1933-ban
betiltották, majd 1947-ben újjáalakították. 2010-ben 149 millió eurót kapott, 620 alkalmazottja van, 110 leánycége és 110



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 7/26

országban vannak projektjei.

Konrad-Adenauer-Stiftung (KAS) –a CDU-hoz, a kereszténydemokratákhoz áll közel, két régebbi alapítvány
összevonásával 1964-ben jött létre. 2010-ben 125 millió eurót kapott, 80 leánycége van, 120 országban vannak projektjei és
563 alkalmazottal dolgozik.

Friedrich-Naumann-Stiftung (FNS) – az FPD-hez, a liberális demokratákhoz áll közel, 1958-ban alapították. 2010-ben 46
millió euróból gazdálkodott, 188 alkalmazottja van, 44 leánycége és 100 országban aktív.

Hanns-Seidel-Stiftung (HSS) – CSU-hoz a keresztényszocialistákhoz áll közel, 1967-ben alapították. 2010-ben 46 millió
euróból gazdálkodott, 182 alkalmazottal, 29 országban van jelen.

Heinrich-Böll-Stiftung (HBS) – a Zöldekhez közel álló alapítvány, megalakították 1997-ben, de már 1989-től kaptak állami
finanszírozást. 2010-ben 50 millió közfinanszírozást kapott, ebből 278 alkalmazottal 72 országban, 52 leánycégével van
jelen.

Rosa-Luxemburg-Stiftung (RLS) – eredetileg a volt NDK utódpárthoz a PDS-hez, majd a Die Linke-hez közel álló
alapítvány, amelyet 1999-ben ismertek el hivatalosan. 2010-ben 30 millió eurót kapott, 134 főt foglalkoztat, 14 leánycége
van és 50 országban visz aktívan projekteket.

  Az alapítványok belföldi feladatként kapták a nácitlanítást és a hidegháborús időkre jellemző politikai átnevelést és
ideológiaterjesztést, de tevékenységükben erős még a háború előtti időkben gyökeredző, és a szociáldemokrata
hagyományokhoz köthető népiskolai hagyomány is.Az Alapítványok feladata is sokrétű. A náci években a német
hagyományos politikai és társadalmi struktúrákat felszámolták, így a háború után, a megszálló hatalmak és különösen a
legerősebb közülük, az USA és nyomában az angol, vagyis az angolszászok közösen alakították és építették ki az új állami
rendszereket.

A külpolitikában viszont, a közszereplő/magánszereplő köztes állapotában lévő alapítványokat sok szempontból az amerikai
eredetű agytrösztökhöz (think tank) lehetne hasonlítani. Ám míg ezek az agytrösztök általában és eredetileg
magánfinanszírozásból működtek és nem kötődtek a pártpolitikákhoz, a német alapítványok közfinanszírozásból működnek
és közvetlenül és nyíltan köthetők a politikához, sőt a pártpolitikához.

A német alapítványok, az agytrösztökhöz hasonlóan komoly, bár diszkréten kezelt politikai szerepet játszottak Latin-
Amerikában, Afrikában, sőt még Ázsiában is, később pedig a Kelet-Európai rendszerváltásokban vitathatatlanul aktív a
szerepük.

Feladatuk még

a párbeszéd kialakítása és fenntartása a politikai és szakszervezeti szereplők között,
politikai képzések és ösztöndíjak biztosítása,
kiadványok, tanulmányutak – külföldieknek és németeknek – szervezése és finanszírozása.

Gúnyosan vagy sem, de a „demokrácia szakembereinek” is nevezik őket.

 

A beavatkozás gyakorlata
Az alapítványok külföldi tevékenységét befektetésként lehet felfogni,

anyagi,
kapcsolati,
intellektuális és
szimbolikus befektetésként,

amitől valamilyen formában megtérülést várnak el.

A politikai, gazdasági, tudományos értelmiségiekkel kialakított személyes jó kapcsolatokat, mint tőkefelhalmozást lehet
értelmezni, amelytől elvárható, hogy alkalmas időben elfogadásra, intézményes, sőt politikai elismertségre lehessen
átváltani.

A német külpolitikára a tagoltság jellemző.

A külpolitika régebben az egyik alapvető állami tevékenység/feladat volt, míg mára az érdekek és szervezetek sokszínűsége
a jellemző. A német külpolitika az állam közvetlen politikai tevékenységén túl gazdasági (export, import, turizmus) és
társadalmi (tudományos, kulturális, média) kapcsolatokat is felölel. Az állami képviseletek csupán egy al-halmazát képezik
az igen sokrétű és kiterjedt német nemzetközi jelenlétnek. A kereskedelmi és szakmai kamarák, a Goethe intézetek, a
nagyvállalatok, a tudományos akadémiák, az egyházak és az emberi jogi és más humanitárius célú nem kormányzati
szervezetek (NGO) mind-mind a német külföldi jelenlét legitim szervezetei.

Ezeknek a sokrétű szervezeteknek még a koordinálása sem oldható meg egy központi szervezet, pl egy minisztérium keretei
között. Az alapítványok beleillenek a német kormányzási gyakorlatba, amely erősen támaszkodik a szubszidiaritásra, ami
azt jelenti, hogy minden döntést a lehető legalacsonyabb szinten, a lehető legközelebb a döntés által érintettekhez kell
meghozni.



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 8/26

Az alapítványok finanszírozása majdnem 100 százalékban állami forrásból jön, de mivel ez közvetlenül kapcsolódik a
pártok választási eredményéhez, így az alapítványok tevékenysége nem közvetlenül függ a minisztériumok programjaitól.
Összességében elég sokrétű, és nem egyértelműen szabályozott és főleg nem nyilvános az alapítványok működési rendje.

A Szövetségi Állam a BMZ-n keresztül, a 60-as évektől komoly támogatásokat osztott ki olyan különböző politikai és
ideológiai irányultságú magán szervezeteknek, amelyeknek az volt a feladata, hogy képzési és tanácsadói intézkedéseket/
programokat alakítsanak ki a fejlődő országokban lévő szintén különböző irányultságú szervezetekkel és azok vezetőivel,
illetve az ország elitjével. A célja ezeknek a lépéseknek, hogy befolyásolják a harmadik világ országainak fejlődését az elit
társadalompolitikailag meghatározott irányú befolyásolásával.

A cél tehát egyértelműen politikai: pártokkal, szakszervezetekkel és más mozgalmakkal való személyes kapcsolatok és
együttműködés kialakítása. Ebben az alapítványoknak monopóliuma van, hiszen olyan személyekhez és szervezetekhez is
eljutnak, amelyekkel a kormányképviselők nem lehetnének kapcsolatban. Főleg a helyi kormány ellenzékét képviselő
szervezetek és azok vezetői esetében, amelyekkel a német állam hivatalos képviselői, külpolitikai szempontok miatt nem
tarthatnának fenn szoros kapcsolatokat. Az alapítványok maguk választják ki a partnereiket és a munkamódszereiket,
viszont ellentételezésül állandóan és folyamatosan tájékoztatni kötelesek a kormányt, illetve a parlamenti bizottságok tagjait.
Ez a tájékoztatás kiterjed a kapcsolatok részletes ismertetésére, a helyiek jelentőségének értékelésére és a kiépített kapcsolat
jellegére. Az alapítványok által elküldött elemzések kiegészítik a követségi elemzéseket és értékeléseket.

Az alapítványok hivatalos kommunikációja honlapok, szórólapok stb. általában nem említik meg, hogy az alapítványok
közpénzekből dolgoznak és egy-egy konkrét program finanszírozásának a forrását sem hozzák nyilvánosságra. Az
„anyapártokkal” való kapcsolatot sem hirdetik nyíltan és egyértelműen, a személyes beszélgetésekben általában az
alapítványok függetlenségét hangsúlyozzák az ott dolgozók.

A nyílt beavatkozást a helyi politikába, például konkrét választási kampányokba általában kerülik, és a közvetlen
pártfinanszírozás vagy pártprogramok finanszírozása helyett ernyőszervezeteken keresztül és ernyőszervezeteknek nyújtott
támogatásként bonyolítják le a programokat. A német külügyi hivatalnokok és az alapítvány dolgozói kölcsönösen
diszkréten kezelik egymás munkáját és ez a diszkréció egy fontos előnye az alapítványoknak. A hatalomgyakorlás ilyen
kiszervezése megfelel a német állami pluralizmus koncepciójának, miszerint maga az állami gyakorlat is sokszínű
partnerekkel valósul meg. De azért ne tévedjünk, az alapítványok nyíltan hirdetett függetlensége nagyon is precízen
meghatározott kormányzati keretek között valósul meg.

 

A kapcsolatok kezdete/ az előkészítés időszaka
A külföldön megvalósuló programokat alapvetően a gazdasági együttműködési és fejlesztési minisztérium (BMZ)
finanszírozza, de a külügyekért felelős kormányhivatalt, az AA-t mindenről tájékoztatják és minden programnak
illeszkednie kell a német külpolitika irányvonalába. Történelmi okokból – amikoris az alapítványok főleg a harmadik világ
országaiban voltak aktív szereplők – az első minisztérium játszotta a főszerepet, de 2014-től a megváltozott körülményekre
tekintettel, vagyis figyelembe véve, hogy az alapítványok sikeres működését kiterjesztették a fejlett országokra és fejlettségi,
illetve alárendeltségi viszonyoktól függetlenül az EU tagországokra, a teljes ellenőrzés és finanszírozás is átkerült a
Külügyminisztériumhoz.

A programok kiértékelése nem annyira a minisztériumi központokban zajlik, ahol alig néhány fő foglalkozik ezzel, hanem a
helyi nagykövetségeknél. A hivatalos felügyelet rugalmas, és régiónként, országonként és programonként is különböző
mélységű lehet.  

Összehasonlítva az alapítványok működési módját az 1961-es Bécsi Egyezményekben szabályozott diplomáciai kapcsolatok
gyakorlatával, elmondhatjuk, hogy az alapítványok lényegében pártdiplomáciai gyakorlatot folytatnak. A képviseleti
feladatok, főleg a kormányhoz közel álló alapítványok esetében egyértelműen kiterjednek a Szövetségi Kormány
állásfoglalásainak ismertetésére és igazolására a különböző rendezvényeken.

Az ellenkező irányú információáramlás szintén része az alapítványok feladatainak, a helyi politikusokkal, gazdasági és
kulturális személyiségekkel, az agytrösztök képviselőivel és más hasonló személyiségekkel gyakran diszkrét kapcsolatokat
ápolnak, máskor viszont elvárják a külföldi partnerektől, hogy egyértelműen szólaljanak fel a Németországban megrendezett
eseményeken is.

A volt szocialista országok esetében, a minisztériumi felügyelet főleg a Balkánra és Oroszországra figyelt, mivel az EU
tagjelölt országainál a demokratikus átmenet nem volt problémás.

 

Nézzük részletesen a lengyel kapcsolatokat
A lengyel-német kapcsolatokban alapkérdés a határok és a német lakosság tömeges kitelepítésének kérdése. Az SPD jóval
előbb elfogadta az új határokat és nem emlegette fel a kitelepítéseket, míg a jobboldali pártok ezt a problémát is végig
napirenden tartották. Ezen a specifikus lengyel-német kérdésen kívül merült fel a kelet/nyugat szembenállás, ahol a
baloldal/jobboldal törésvonal volt a meghatározó. A határok kérdését végül a rendszerváltás következményeként rendezték
és 1990 és 1991-ben szerződésekkel ismerték el.

A lengyel példa mutatja, hogy az alapítványok már 1989 előtt is tevékenyek voltak, így a „nulladik év” látásmód helyett
inkább folyamatosságot lehet megállapítani a kétoldalú kapcsolatokban. A kelet-európai országokkal és főleg



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 9/26

Lengyelországgal már 1956 után, az elkezdődött „olvadás” korszakától léteztek főleg gazdasági, tudományos és kulturális
kapcsolatok. Willy Brandt 1970-es látogatása és az Odera-Neisse határ de facto elismerése megnyitotta a két ország előtt a
közeledés útját. Az SPD által követett Ostpolitik (keleti politika), amit a FES lelkesen és elsőként támogatott, az államközi
kapcsolatokra, vagyis a hivatali kapcsolatokra és ezen keresztül a hatalmon lévő kommunista pártvezetőkkel való
kapcsolatokra tette a hangsúlyt, a disszidensek mozgalmait zavaró elemként értékelte. Ezen az alapon a FES és más
szervezetek így a német szakszervezeti szövetség, a DGB szoros kapcsolatokat építettek ki az egyetemekkel és kutató
intézetekkel és főleg különböző média szervezetekkel és vidéki újságíró és nemzetközi kapcsolatokat oktató főiskolákkal és
egyetemekkel. Ezeket gyakran kétoldalú szerződésekkel támasztották alá, hogy a politika ne kérdőjelezhesse meg.

Német oldalról Klaus Reiff újságíró, később a FES európai osztályának a vezetője játszott kiemelt szerepet a lengyel nyitás
lebonyolításában, míg lengyel oldalról a liberális Mieczyslaw Rakowski szintén újságíró, a Polityka szerkesztője, majd
főszerkesztője, későbbi pártfőtitkár és miniszterelnök volt a kiemelt partnere. A személyek meghatározó szerepén túl fontos
volt a német-lengyel kapcsolatoknál, hogy a FES az SPD szervezeteként bizalmat keltett a hivatalos állami és pártvezetők
körében. Annál is inkább, mert például a CSU és a CDU vezetői még évekkel később sem ismerték el az Odera-Neisse
határt és minden alkalommal felemlegették a németek tömeges kitelepítését a keleti területekről.

A két oldal közeledése mind a két szempontból meglepő következtetésekre vezetett: a németeket meglepte mennyire
nyitottak a lengyel kommunisták és készek az együttműködésre, de ugyanígy meglepte a lengyel ösztöndíjasokat, hogy
mennyire lengyelbarát partnerekkel találkoztak Németországban. 1970 és 1989 között a FES összesen 255 féléves és
egyéves ösztöndíjat adott lengyeleknek. A kiválasztás, illetve a beszámoltatás mind a két oldalon természetesen komoly
feladat volt, és ebben utólag úgy tűnik, hogy az amerikai Ford Alapítvány hatékonyabban védte meg – és már az 50-es
évektől kezdve – az önálló kiválasztás lehetőségét, mint a FES.

A FES által rendezett németországi tanulmányutak főleg kezdetben, a 70-es évek közepén, egészen magas szintű Brandt,
Schmidt, Weizsäker, Wischnewski, Genscher stb. találkozókat jelentett és azzal, hogy nem csak SPD vezetőkkel szerveztek
találkozókat a vélemények pluralista értelmezésének (ami fontos követelmény volt, mint már írtuk) gyakorlati bemutatóját
akarták ismertetni a kommunista újságírókkal. A lengyel oldalon a 70-es években kialakultak és megszilárdultak az
ellenzéki szervezetek, de a hadiállapot előtt és után sem igyekezett se az SPD, se a FES, sőt a DGB sem kapcsolatot tartani
ezekkel. Az SPD a hivatalos szervekkel és a Lengyel Egyesült Munkáspárttal tartott fenn szoros kapcsolatokat. Ezzel
egyébként még más nyugati baloldali, sőt kommunista szervezetektől is erős kritikát kapott. A FES gyakran hivatkozik arra,
hogy Leszek Balcerowicz, Wojciech Lamentowicz és más reformpárti munkáspártiakon kívül Hanna Suchocka későbbi
miniszterelnökkel is kapcsolatban álltak. A gyakorlatban azonban azt mondhatjuk, hogy a FES alapvetően az SPD
politikáját követte és inkább a hivatalos szervekkel és a Lengyel Egyesült Munkáspárttal tartott fenn szoros kapcsolatokat.

Azt lehet mondani, hogy a Németországban kormányon levő pártok alapítványai mindig aktivizálják magukat, így 1982 után
a KAS is erőteljesebben fordult Lengyelország felé, mint előtte és értelemszerűen, a Lengyelországban fontos katolikus
körök felé nyitott. A „keleti blokk” egyetlen katolikus egyetemével a Lublinival épített ki szoros kapcsolatokat, persze az
állami szervek mellett, amelyeknek a német kormányon levőkkel is kellettek a jó személyes kapcsolatok. A katolikus
intézményekkel való bensőséges kapcsolatok főleg a rendszerváltás után váltak hasznossá. Lengyel oldalról pedig ezt
elfogadták, mert az ellenzék megerősödése közben, a katolikus ellen-hatalmat elfogadhatóbbnak és veszélytelenebbnek
ítélték meg.

 

A rendszerváltás
A KAS és a FES is a gazdasági, a mezőgazdasági és a helyi önkormányzati kérdések – vagyis egyértelműen politikai
kérdések – köré szervezte a tevékenységét már a rendszerváltás előtt is, de az alapítványok szakértelme és más régiókban
sikeresen kialakított fellépési gyakorlata a rendszerváltás után bontakozott ki a maga teljességében. A rendszerváltás addig
sosem ismert mélységű politikai, gazdasági és társadalmi változások lebonyolításának feladatai elé állította a nyugati
országokat és így a német alapítványokat is. A kerekasztal forma Lengyelországban - ahogy más volt szocialista
országokban is - központi formája lett a változások kezdetének. A rendszerváltás folyamatának békés jellege prioritás volt a
német külpolitika számára, amely – ne felejtsük el – jelentős mértékben finanszírozta a volt NDK átalakulását.

Hasonlóan a többi volt szocialista országhoz, a német pártalapítványok Lengyelországban is sok más ország és „magán
szervezet” így a Soros vagy a Ford, vagy az Európai Bizottság PHARE programja, az OECD, a Világbank és az IMF páros,
illetve több német ipari eredetű alapítvány, mint a Krupp, a Bosch, a Körber,  továbbá a különböző szakszervezetek,  egyéb
kutató intézetek és alapítványok és nem-kormányzati szervezetek mellé álltak be az „átmenet” finanszírozására. Ebben a
tumultusban nehéz megkülönböztetni a különböző szereplők hatását.

Egyébként jellemző, hogy a helyi nagy presztízsű, jó média kapcsolatokkal rendelkező és főleg a központi politikai
hatalomhoz közelálló partner-intézmények egyszerre több forrásra is számíthatnak, míg a kisebb, nem kormányzati
szervezetek legfeljebb esetileg kapnak (nem rendszeres) megbízásokat és támogatásokat.

Lengyelország mérete és történelmi szerepe miatt központi szerepet kapott. 1989-ben nyitott képviseletet Varsóban a KAS,
90-ben a FES, 91-ben az FNS, majd a 90-es évek közepén a HSS, ami viszont nem gyökeresedett meg és áttette a
tevékenységét – a KAS-al egyetértésben -, Ukrajnába és Magyarországra. A kezdeti „sürgősséginek” ítélt témák a
képviseleti demokrácia és a piacgazdaság voltak: oktatás, konferenciák, tanulmányutak, kiadványok sorát valósították meg.

A helyi tanácsok helyébe létrehozott önkormányzatok alkalmazottainak felkészítésére 1995-ig összesen 113  000 embert
oktattak ebben a témában és a KAS 12 000 példányban adott ki egy önkormányzati kézikönyvet. A témát 6 amerikai, 2
német, 1 francia alapítvány és persze sok más nem-kormányzati szervezettel közösen dolgozták ki.

A családi kapcsolatok is szerepet kaptak, így az egyik legfontosabb lengyel befogadó és lebonyolító szervezet vezetője, a
parlamenti képviselő, majd pedig szenátor Jerzy Regulski USA-ban élő lánya Joanna, értelemszerűen mintás



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 10/26

együttműködése segítette egy ilyen óriás méretű program sürgős megvalósítását.

A kezdeti tömeges képzést és utaztatást a 90-es évek közepétől felváltotta a presztízs értékű és a médiában is jól szereplő
személyekkel való együttműködés gyakorlata. Gyakran magántanácsadó vagy -kutató cégekkel dolgoztak és fizették az ott
dolgozók fizetésének vagy a folyó költségeknek egy részét vagy fizetett megbízásokat osztottak ki. A kiemelt partnerek hol
állami, hol uniós magas szintű állásokra válthatták fel a külföldi alapítványokkal fenntartott együttműködést (példák: Hanna
Suchocka, Janusz Lewandowski, Hanna Gronkiewicz-Waltz és mások). A német alapítványok számára ebből fontos
gazdasági információkhoz való hozzáférés, az EU csatlakozás következményeinek megbecsülése és általában is a
szakemberek, illetve a döntéshozók – így a jogalkotó képviselők és tanácsadóik – kapcsolati hálójába való beintegrálódás
jelentette a közvetlen hasznot.

Persze vannak/voltak különbségek az alapítványok működésében. A FES például nem szerette megfinanszírozni közvetlenül
a partnerek működését, hanem saját maga valósított meg programokat, a betegbiztosítás, a szociálpolitika, a bankrendszer
vagy a kivándorlás/bevándorlás témákban. Összességében a FES a liberális gazdaságpolitikai modellt terjesztette.
Lengyelországban fontosak a vidéki kapcsolatok is, Gdansk, Wroclaw, Szczecin mind fontos befogadó helyei az
pártalapítványok tevékenységének. A katolikus beágyazottság következtében Lengyelországban nem a liberális partnerek
játsszák a főszerepet.

 

A német politikai alapítványok szerepe az európai
politikai alapítványok létrehozásában

A német pártalapítványok kiterjedt politikai hálózata miatt ezek az alapítványok a kelet-európai országok EU-
integrációjában fontos szerepet játszottak. Következeséképpen a brüsszeli „rejtett” bürokrácia gyakorlatára alapozva az
alapítványok intenzív lobbizást folytattak, hogy az európai politikai alapítványok létrehozása a német pártalapítványok
modelljét vegye alapul. Tevékenységükkel elérték, hogy a bizottság 2007-ben meghozott vonatkozó szabályozása
biztosította a pártalapítványok bizottsági finanszírozását és feladatukká tette, hogy az európai integrációt ösztönözzék, s a
megfelelő politikai pártok politikáját valósítsák meg. 2006-ban a német alapítványok megszervezték a Politikai
Alapítványok Európai Hálózatát, amelyben ők a legtehetősebbek és legerősebbek.

Továbbá mindig egy német vezeti az egyes európai politikai alapítványt. Ebben kivételt képez az Európai Balpárt (Party of
the European Left) 2007-ben alapított hivatalos alapítványa, a Transform Alapítvány, amit az osztrák Walter Baier vezet.

A 2008-ban alapított Haladó Tanulmányok Európai Alapítványa (European Foundation for Progressive Studies) a FES
alapjain jött létre, a KAS-hoz tartozik az Európai Tanulmányok Központja (European Studies Center), a HBS hozta létre az
Európai Zöld Alapítványt (European Green Foundation), az FNS pedig az Európai Liberális Fórumot (European Liberal
Forum). Ezeknek az alapítványoknak az Európai Bizottság biztosít munkaerőt és irodákat.

 

Összegzés
A könyv összegzése szerint a német pártalapítványokkal és a mintájukra létrehozott európai alapítványokkal megvalósuló
politikai spektrum inkább egy multinacionális vállalatcsoport működését tükrözi, nem pedig a közjóért buzgólkodó
szövetségek rendszerét.

A kulcskérdés, hogy a világon mely szervezet tud versenyre kelni ilyen pénzügyi és szervezeti erővel? Ennek
megválaszolása vezethet csak el, a politikai alapítványok befolyása elleni stratégia kialakításához.

 

 

[1] Le pouvoir des fondations – Des acteurs de la politique étrangére allemande – PUR - Presses Universitaires de Rennes,
2014.



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 11/26

 

A Szabad Európa Rádió profilt váltott

Thomas Schreiber

A cikk eredetileg 1972 májusában jelent meg, elérhető a Le Monde diplomatique
internetes archívumában.

1950-ben két amerikai rádióállomás rendezkedik be Münchenben, a szocialista
tábor lakóinak sugároznak. Húsz évvel később megérződik az enyhülés hatása
a műsorokban: a korábbi karikaturisztikusan ellenséges propaganda helyét a
„konstruktív kritika” veszi át. A kelet-európai vezetőket távolról sem nyugtatta
meg a szerkesztőségi politika eme változása.

Az új munkatársak a háború után érkezetteknél fiatalabbak voltak, és politikailag inkább balra húztak

A Szabad Európa Rádió és a Szabadság Rádió a nyugati propaganda legfőbb pszichológiai fegyvere maradt a kelet–nyugati
enyhülés időszakában is. Általános az a vélemény, hogy ez a két Münchenben telepített amerikai adó[1] a szocialista
országokba irányuló nyugati rádiósugárzások között messze a leghallgatottabb volt. Az adások mennyisége is imponáló.
Napi 20 órát sugároztak Csehszlovákiába, 19-et Lengyelországba, Magyarországra stb. A két rádió megbirkózik a
zavarással, amellyel az egyes célországok nehezítették a vételt. A rendszeres zavarás fokozatosan maradt el az 1960-as évek
közepére.

1950-es létrehozatala óta, a sztálinizmus és a maccarthyzmus idején, legtöbbet a Szabad Európa Rádióról beszéltek. Az
1956 októberi magyar események idején játszott kétes szerepe ráirányította a figyelmet az adó tevékenységére. Felrótták
neki, hogy azzal kecsegtetett, hogy a nyugatiak katonai segítséget fognak nyújtani a budapesti felkelőknek. Az adónak
ezekben a hetekben viselt pontos felelősségét nem állapították meg, de a nem csupán keleten vádolt igazgatóság azóta sem
merte teljes terjedelmében közzé tenni a sugárzott anyagok szövegét.

Stílusváltás

Néhány hónappal az események után új csapat állt a régi helyébe. Ezzel megváltozott az adó általános politikai irányultsága,
és nem csupán a Magyarországra sugárzott anyagok tartalma. A korábban többségében nyugatra emigrált munkatársakból
álló csapat fokozatosan átalakult. Az új munkatársak fiatalabbak voltak, és politikailag inkább balra húztak.

A kommunista vádaskodás ellenére Münchenben nem használták többé a hidegháborús nyelvezetet. A kommentátorok
immár nem a keleti országok felszabadításáról beszéltek, nem bírálták az ottani rendszert, hanem annak javításáról
értekeztek. „Alkotó bírálatot” gyakoroltak, és a nemzetközi kommunista mozgalmon belüli pluralizmus híveiként állították
be magukat. De éppen ez a cizelláltabb viselkedés nyugtalanította, nem ok nélkül, a kelet-európai vezetőket, minthogy ez a
nyelvezet sokkal inkább zavaró volt, mint az 1950-es évek nyíltan kommunistaellenes propagandaszövegei. Ebből
táplálkoztak azok a nem csupán diplomáciai erőfeszítések, amelyek a SZER megszűnését szorgalmazták.

Ma [1972-ben] a Szabad Európa Rádió afféle „kiegészítő rádióadó”. Egész nap olyan információkat és kommentárokat
sugároz több millió hallgatónak, amelyek nyilvánvalóan hozzáférhetetlenek a célország hangos vagy írott sajtójában. A
Szabad Európa Rádió programja nagy rugalmasságot mutatott, igazodott a sugárzási idősávok és az aktualitás
követelményéhez. Dinamizmusa hatására a helyi rádiók is kénytelenek voltak modernizálni stílusukat, olykor még le is
másolták a müncheni adó egy-egy népszerű műsorát. A kelet-európai csatornákon egyre több disc-jockey tűnt fel, a magyar
és a lengyel rádiók hírműsorainak érezhető javulása nagy részben a Szabad Európa Rádió által a magyar és lengyel
hallgatókra gyakorolt pszichológiai hatásnak tudható be.

A Szabad Európa Rádió nem hasonlítható egyetlen más adóhoz sem. A Szabad Európa Rádió Münchenben és mintegy tíz
más fővárosban kihelyezett irodájában dolgozó újságírói nyugati kollégáikhoz hasonlítva határozottan kedvezőtlenebb
helyzetben voltak. Keleten CIA-ügynöknek tekintették őket, támadták az újságokban, de olykor közvetlen fenyegetésnek is
ki voltak téve (több őket érintő bűnügyi eseményről adtak hírt az újságok 1951 óta).

Adatbázis

A müncheni központban szakértők összegzik és elemzik mindazt, amit a keleti országokban vagy a kommunista országokról
mondtak vagy írtak. Gyakorlatilag a szocialista országok minden rádióadását – mind az országos, mind a vidéki csatornákon
– folyamatosan követik és rögzítik, közel ezer napi- és hetilapot, illetve folyóiratot, információs anyagot elemeznek
gondosan. A rögzített anyagok és a kiadványok szisztematikus elemzésének mintegy húsz éve naprakész adatbázist kínál
mindazokról a személyekről, akiknek a neve megjelent egy kiadványban, vagy elhangzott egy műsorban. Ehhez
hozzáadandó azon kelet-európai személyek neve, akik hivatalos célból vagy turistaként nyugatra utaznak. A SZER
munkatársainak ez utóbbi, újságíráson kívüli tevékenysége alapján mondják azt ellenségeik, hogy valójában a CIA-dossziét
gazdagítják.

Létezik Münchenben egy kutató és elemző központ, ahol mintegy száz szakember tanulmányozza a keleti országokban és a
nemzetközi kommunista mozgalomban lezajló eseményeket. Többen közülük olyan nyugati egyetemi oktatók, akik a
Szabad Európa Rádió révén jutnak olyan kutatási lehetőséghez, amelyet saját hazájukban nem tudnak folytatni. Az
összefoglalókat és az információs anyagokat angol nyelven terjesztik. Ezek az anyagok nyugaton névleges összegért,
gyakorlatilag a postaköltség áráért hozzáférhetőek mindazok számára, akik érdeklődnek a kommunista világ és problémái
iránt, a szövegek hetente eljutnak a nyugati intézetekbe, diplomáciai és újságírói körökbe. Még ha olykor vitatható
következtetéseket tartalmaznak is ezek az anyagok, dokumentumértékük kétségtelen, mint ahogy a keleti rádió és írott sajtó



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 12/26

anyagainak annotált fordításai is. A kutató és elemző részleg munkája megérdemelt elismerést nyert. Mindazonáltal
tevékenységének még csak egy részét ismerjük...

 

A szerző Thomas Schreiber újságíró (1929-2015).

Fordította: Völgyes Gyöngyvér        

 

[1] A szerkesztőség megjegyzése: Annak idején a két rádió Nyugat-Németországból sugárzott. A Szabad Európa Rádió a
kelet-európai lakossághoz szólt öt nyelven, a Szabadság Rádió a Szovjetunió népeinek szánta adásait. 1976-ban egyesültek
Radio Free Europe/Radio Liberty (REFERY) néven. A rádió 1995-ben Prágába költözött, és ma húsz országba, huszonöt
nyelven sugároz.



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 13/26

Az RT az öngúny
eszközével válaszol
bírálóinak, akik a Kreml
propagandaeszközét
látják benne 

 

 

Itt Moszkva beszél

Maxime Audinet

A 2004-es ukrán felkelést követően alakult meg a Russia Today (RT) csoport. A
Kreml így akarta visszaszerezni a nemzetközi befolyását, amelyet veszni látott. Ma
az RT Amerikában és Európában sugároz, és ellentétben a nyugati közszolgálati
külföldre sugárzó csatornákkal vállalja a főrészvényes államhoz való viszonyát.
Szerkesztőségi politikájában igazodik a célországokhoz.

Az orosz közszolgálati audiovizuális médium
zászlóshajója, az RT, 10. születésnapját ünneplő
videoklipjében az RT hírcsatornájának főszerkesztője, a
szovjet egyenruhába bújtatott Margarita Szimonyan
bemutatja a moszkvai Borovaja utcában székelő
központ munkatársait. Ljuba, a takarítónő „egyenesen

a Kremlből kapja az utasításokat”, egy zöld tapétás stúdióban egy újságíró arabul olvassa a híreket a súgógépről, miközben
két szíriai harcosnak öltözött statiszta lődöz vaktölténnyel; a külföldi műsorvezetők nedves falú börtönben görnyednek, a
csatorna brit munkatársát, Kevin Owent pedig műsorvezetés közben bilincselik meg.

Az évforduló alkalmával Vlagyimir Putyin ismét megfogalmazta a határon átnyúló csatorna végül is klasszikus feladatait:
tíz év erőfeszítései során be kellett hozni a hétköznapi diplomácia területén elszenvedett orosz hátrányt.  „Lényeges hogy az
önök hangját és a mienket az egész világon meghallják, ne csak a politikusok, hanem az egyszerű emberek is” – mondta az
orosz elnök. Az ország közvetlen nyugati határán a 2004-es ukrán narancsos forradalmat a Kreml az NGO-k (nem
kormányzati szervezetek) közbejöttével megvalósított nyugati beavatkozásként értelmezte. Az esemény tudatára ébresztette,
hogy nemzetközi diplomáciai befolyása gyenge lábakon áll. A következő évben alapította meg a Russia Today-t.
„Eredetileg azt tervezték, hogy kizárólag Oroszországra koncentráló angol nyelvű csatornát hoznak létre, de erről
hamarosan kiderült, hogy kudarcra van ítélve, minthogy közönségünk kizárólag a kremlinológusokra és az Oroszországgal
foglalkozókra szorítkozott volna, vagyis nem túl sok nézőt ért volna el.”- emlékezik vissza Margarita Szimonyan.[1]

2008-ban az orosz–grúz háború idején a szerkesztőség offenzívabb lett, megpróbálta ellensúlyozni a nagy nyugati média
által közvetített, szerinte egyoldalú képet. Ezért a globális média szerepére törekedett, amely képes más megvilágításba
helyezni az eseményeket. Egyre nagyobb hangsúlyt kapott a csatorna nemzetközi jellege: 2007-ben indult az arab verzió, a
Russia Al-Youm (ma RT Arabic a neve), 2009-ben spanyol, 2010-ben amerikai csatornát indítanak, majd 2014-től Nagy-
Britanniába is sugároznak. 2014-ben online adás indul a németajkú és a frankofón közönség számára, míg az RT France
2017 decemberében kezdett.

2005 óta megtízszereződött a költségvetés

2100 alkalmazott dolgozik a mintegy húsz országban lévő irodákban az orosz állam jelentős anyagi eszközeivel a háttérben.
Az Ipsos által 2017-ben 47 országban végzett közvélemény-kutatás szerint a csatornát hetente 100 millióan nézik, ami 30%-
kal jobb adat a 2015. évinél. Nézettségben a British Broadcasting Corporation, a BBC után következik, és megelőzi a
Deutsche Welle és a France 24 adásait. Legfontosabb célterületein – az Egyesült Államokban, ahol hetente 11 millióan, és
Európában, ahol 43 millióan követik a nemzetközi csatornákat, – az RT nézettsége az ötödik helyen áll. Alapítása óta
mintegy megtízszereződött az éves költségvetése: 29 millió euróról 313-ra nőtt – ennek negyede a médiának szánt
közpénzből származik. Az RT gyorsan igazodott az internet által nyújtott tartalomfejlesztési lehetőségekhez, nagyvonalúan
alkalmazza az informatika technológiai fejlesztéseit (egyenes videoközvetítéseket, 360 fokos képeket). Számos helyen jelen
van a közösségi hálókon, a You Tube-on is, ahol egyébként a legfontosabb hírcsatornaként mutatja magát, mindösszesen 4,8
millió előfizetővel, ha az összes csatornát tekintjük. A felújított Cable News Network, a CNN az etalon az RT számára a
legfrissebb hírek és a szórakoztató hírműsorok területén. A legfontosabb RT International műsor, a CrossTalk a CNN 2014-
ben leállított talk show-jának, a Crossfire-nak a mintáját követi. Egyik legnagyobb fegyverténye az amerikai csatorna
korábbi sztár-műsorvezetőjének, Larry Kingnek a szerződtetése.

Az RT úgy fogalmazza meg magát, mint az általa mintegy ötven csatornára taksált nyugati mainstream média helyettesítő
megoldása.[2] „Meg akartuk törni az angolszász média információs monopóliumát” – mondta Putyin 2013 júniusában,
amikor látogatást tett a csatorna irodájában. Az orosz Nemzetközi Tanács igazgatója, Andrej Kortunov szerint „az RT-nek
nem annyira az a feladata, hogy ismertesse az orosz álláspontot, mint hogy kikezdje az egybehangzó nyugati álláspontot, és
megkérdőjelezze a nemzetközi események nyugati értelmezését” – a műsor jelszava is ezt sugallja: „Question More”
[Kérdezzenek még].

A CNN „abszurd kérdése”

A RT nyíltan elkötelezett, nem küzd olyan ellentmondásokkal, amelyek a nemzetközi közszolgáltatási sajtót kétfelől is
feszítik. Egyfelől ott a politikai követelmény, hogy a résztulajdonos állam érdekeivel kompatibilis információt kell
sugározni, másfelől a szakmai etika követelményei, amelyek szerint egyértelműen és érezhetően független információt kell
szolgáltatni, hogy a tevékenység ne tűnjön propagandának.[3] Ennek a dilemmának hátat fordítva az RT csapata inkább az
állammal szemben fennálló kötelezettségeinek tesz eleget. 2014-ben Christiane Amanpour, a CNN munkatársa megkérdezte,
hogy az RT nem az orosz kormányzati válasz-e „az ország negatív megítélésére”. Az In the Now műsorvezetője, az
amerikai Anissa Naouai azt válaszolta: „nincs titkolnivalónk”. Hozzátette: „az emberek tudják, honnan kapjuk a pénzt. (…)
Hogy inkább orosz nézőpontból mutatjuk be a dolgokat? Persze, hiszen az orosz nézőpontot álltalában nem ismertetik. De
micsoda abszurd kérdés ez egy olyan csatorna részérőről, amely tizenöt éve az amerikai Külügyminisztérium szócsöve?”



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 14/26

A CNN-től és a Fox
News-tól eltávolodva az
RT bírálja a
neoliberalizmust és a
neokonzervatív
diplomáciai vonalat

 

Az RT láthatólag élvezettel
számol be a nyugati
tiltakozási akciókról,
beleértve a szociálisakat,
különösen, ha látványos
képeket kínálnak

 

Christiane Amanpour találva érezhette magát, hiszen az 1990-es évek végén a CNN tudósítójaként dolgozott Koszovóban,
miközben a férje, James Rubin az USA külügyi szóvivője volt…

A Közel-Kelet a 2000-es évek kezdete óta a nagy nemzetközi csatornák harctere lett. Az RT
Arabic az Al-Jazairával[4] egybehangzóan sajnálkozik az arab tavaszok által keltett
destabilizálódás fölött, és kárhoztatja a nyugati hatalmak katonai beavatkozását a régióban.
Persze a nyugati beavatkozást az amerikai kongresszus által finanszírozott Al-Hurra csatorna
csak visszafogottan bírálja. Az RT nemzetközi részlegének szerkesztőségi politikáját a
multipoláris világrend és a szuverenitás értékeinek promóciója jellemzi. Rendszeresen
kritizálják az atlantizmust, és leleplezik Amerika hegemonista törekvéseit és russzofóbiáját. De

az RT International szerkesztőségi vonala nem teljesen azonos a különböző helyi csatornák vagy
online felületek irányultságával. A helyi RT adások igazodnak annak az országnak a

médiakínálatához, amelyben éppen szélesíteni kívánják a befolyásukat. Az RT America például kritizálja a neoliberalizmust
és a neokonzervatív diplomáciai irányt, meglehetősen eltávolodva a nagy országos kábelcsatornák – a CNN és a Fox News
szerkesztési politikájától. 2017 február 18-án a Keiser Report műsor bírálta, hogy Donald Trump elnök kormánya tagjainak
jelölt vagy tanácsadóivá választott néhányat a Goldmann Sachs befektetési bank korábbi munkatársai közül. Ez a Wall
Street-ellenes hang persze nem ingerelte fel az amerikai titkosszolgálatokat, és nem érte el ingerküszöbüket, pedig szemére
vetik a csatornának, hogy az elnökválasztási kampány során támogatta a republikánus jelöltet. Nem szabad azonban
készpénznek venni ezeket a vádakat. A kampányban számos, baloldalinak mondott személyiség szerepelt és fejezte ki
Trump-ellenes álláspontját az RT America talk show-jaiban. Ed Schultz neves újságíró nem rejtette véka alá a Bernie
Sanders iránti rokonszenvét, aki több interjút is adott neki a demokrata előválasztások idején, amelyeket az RT America
közvetített. És közvetítette kollégáját is, a Noam Chomskyhoz közel álló Chris Hedges Pulitzer-díjas (2002) újságírót, aki
saját magát szocialistaként határozza meg a Truthdig nevet viselő alternatív online újságban, amelynek ő az egyik
kommentátora. Végül, rendszerellenes megközelítéséhez híven, az RT America megszólaltatott kisebb pártokat, pl. a
zöldeket, a libertariánusokat, akiket ritkán hív meg a konkurens média.

Az RT Mexikóban, Argentínában és Venezuelában különösen aktív spanyol nyelvű adásának egyik vesszőparipája annak
bírálata, hogy az Egyesült Államok szuverén országok belügyeibe avatkozik be. A spanyol nyelvű adó imperialistaellenes és
antiliberális retorikája összhangban van a latin-amerikai baloldallal, amelyet egyértelműen támogat. A csatorna „Maduro
elnök ellen vívott gazdasági háborúról” beszél (2017. február 21.), és Venezuela gazdasági válságának felelősségét az
ellenzékre hárítja. Mindazonáltal az El Zoom 2016. december 14-i adásában felvetették a kormány „rossz pénzügyi
irányításának” szerepét is.

Az RT francia nyelvű honlapja az RT többi európai ágához hasonlóan sokkal konzervatívabb politikai álláspontot képvisel.
Az orosz multimédiás platform nem sok teret szentel a gazdasági és társadalmi kérdéseknek, a biztonsági témákat preferálja.
2016-ban egyetlen, a munkanélküliségnek szentelt témával szemben tizenhét cikk beszélt a terrorizmusról – ez az arány a Le
Monde-ban 2, a Le Figaroban 1,7 volt.[5]

A liberális demokráciák a káosz felé tartanak

Más médiákhoz képest több teret szentelt az RT a 2017-es francia elnökválasztás „kis” jelöltjeinek. Az egyensúlykeresés
miatt több figyelmet fordítottak a szuverenista és gaulle-ista Nicolas Dupont-Aignanra, mint a La France insoumise párt
jelöltjére, Jean-Luc Mélenchonra.[6]

Az online platform nem hallgatta el sem a Franciaországban oroszbarátként emlegetett François Fillon zavaros jogi ügyeit,
sem pedig a Front National (FN) elnökjelöltjével, Marine Le Pennel kapcsolatban felmerült gyanút – fiktív parlamenti
munkaerő alkalmazását. A Front National elnökjelöltjének vonalához fűződő speciális érdeklődésre utal az is, hogy az RT
teljes egészében leközölte azt a sajtókonferenciáját, amelyben Franciaország külpolitikájával kapcsolatos elképzeléseit
vázolva kijelentette, hogy „Oroszországot közelíteni kellene az európai kontinenshez” (2017. február 23.).

Az RT antiliberális vonalához méltóan, az En Marche! elnökjelöltje, Emmanuel Macron a
legkedvezőtlenebb sajtót kapta a RT-től. Az online újság gúnyolódott „rendszerellenes”
álláspontján, amelyet „totális csalásnak” minősített, idézve a „letaglózott
közgazdászok[7]” csoportjából Dany Lang szavait (2017. február 3.). Mindazonáltal,
mindez nagyon messze van attól a megszállottságtól, amelyre hivatkozva Macron riadót
fújt az orosz veszély miatt.

Az RT határozottan kedveli a nyugati országokban látott tiltakozásokat és tüntetéseket,
köztük a szociális megmozdulásokat, különösen, amikor a rendőrséggel való

összecsapásokról közöl szenzációhajhász képeket betört kirakatokról, gyújtogatásokról. Ezek a Best of címszó alatt, a
sokkoló videók között jelennek meg (2016. december 30.). A csatorna az Egyesült Államokban is lehozta a nagyobb
jelentőségű szociális megmozdulások híreit. Szerepeltek az Occupy Wall Street és a Black Lives Matter megmozdulások,
valamint – újabban – a Trump-ellenes felvonulások is. Ezekben az anyagokban a liberális demokráciákat úgy mutatják be,
mint amelyek a káosz közvetlen közelében, mondhatni a „polgárháború” szélén állnak (2017. január 12.). Az ipari
baleseteket az RT aggodalmaskodó hangon adja hírül, például a flamanville-i atomreaktor gépházában kiütött tűzről (2017.
február 9.) vagy a hamburgi repülőtéren mintegy ötven ember légzőszervi mérgezését okozó gázszivárgásról (2017. február
12.) tudósítva. Bizonyos értelemben így próbálják relativizálni a Nyugat-Európa és Oroszország közötti technológiai
szakadékot, amely az orosz elit számára az egyik legfontosabb kihívás. 

A CNN-nek az amerikai háborúk során tanúsított viselkedésének mintájára az RT nyílt propagandaeszközzé alakul, mihelyt
Oroszország elsőrendű stratégiai érdekeivel kapcsolatos konfliktusról van szó.

Szíriában az RT többször adott megszólalási lehetőséget Bassár Al-Aszad elnöknek. A 2016. decemberi aleppói csata
kommentárjai kristálytisztán megmutatták az oroszok és a nyugat között dúló információs háború mélyen antagonisztikus
jellegét: miután a szíriai hadsereg visszafoglalta a várost, az RT az Aleppo nyugati részén ünneplő lakosságról készült
anyagot sugárzott, a nyugati sajtó ugyanakkor a keleti városrész humanitárius helyzetére koncentrált. Másfelől, a csatorna



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 15/26

korábbi brit diplomatát kért fel, hogy beszéljen a moszuli csata „civil veszteségeiről”. Ez 2016. októberétől 2017 júliusáig
folyt, a város visszafoglalásához vezetve, és az iraki erőket az USA által vezetett koalíció támogatta.

A „mindenkivel szemben, egyedül vagyunk” ütőkártya

A sors iróniája, hogy a NATO 2014 januárjában Rigában, Lettországban nyitotta meg stratégiai kommunikációs kutató
központját. A szervezet korábban egyáltalán nem tündökölt az igazmondás területén, különösen a valamikori
Jugoszláviában[8] korábban folyó harc során, most azonban arra törekszik, hogy lerombolja orosz ellenfelének legjobb
információs kampányait, mégpedig a fact checking (tényekkel igazolás) divatos eszközével. Az RT azonban mesteri fokra
emelte azt a képességét, hogy saját javára fordítsa át a propagandavádakat. Ezek révén hangsúlyozza saját rendszerellenes
média jellegét, becsatornázva a tiltakozásra hajlamos nézők figyelmét, kijátszva a „mindenkivel szemben, egyedül vagyunk”
ütőkártyát.

A csatorna 10 éves születésnapjára készült videoklip végén Margarita Szimonyan mosolyogva fordul a nézőkhöz: „Hát úgy
gondolják, ilyenek vagyunk? Igazuk van, pontosan így dolgozunk.”

 

A szerző Maxime Audinet, a Nanterre-i Egyetem doktorandusza. A jelenkori Oroszország befolyásolási politikájával
foglalkozik.

Fordította: Völgyes Gyöngyvér     

 

[1] Lunch with the FT: Kremlin media star Margarita Simonyan”, Financial Times, London, 2016 július 29.

[2] Az RT listáján francia részről szerepel a Le Monde, a Le Figaro, a Libération, TF1, France Télévisions és Canal Plus. A
teljes lista az interneten megtalálható: http://msm.rt.com

[3] Cyril Blet: A média a mindennapi diplomácia eszköze? Revue internationale et stratégique, vol. 2., No78, Paris. 2010.

[4] Ld. Yves Gonzalez –Quijano: Et l’Étoile d’Al-Jazira Pâlit [ Az Al-Jazira csillaga kezd halványulni], Le Monde
diplomatique, 2012 május.

[5] A Le Monde diplomatique számításai a Le Monde és a Le Figaro informatikai adatbázisán alapulnak.

[6] A Le Monde diplomatique számításai szerint 2016. szeptember 1. és 2017. február 13 között a francia nyelvű RT hatszor
kevesebb cikkben említette a Debout la France! elnök jelöltjének nevét, mint a legtöbbet emlegetett François Fillonét, míg a
Le Figarohoz képest 20-szor, a Le Monde hoz képest 28-szor, a Libérations-hoz képest 43-szor kevesebbszer említette. Jean-
Luc Mélenchont a francia nyelvű RT 2,3-szer kevesebb alkalommal említette mint François Fillont – utóbbi adat nincs túl
messze a francia konkurenseknél való említésekétől, a Le Monde-ban és a Le Figaroban egyaránt 3,3-szor kevesebb
alkalommal fordult elő ez a név.

[7] Économistes atterrés – 2011-ben alakult közgazdász csoport – franciául ld.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Les_Économistes_atterrés  - a ford. megj.

[8] Ld. Serge Halimi és Dominique Vidal cikkét. „Médias et désinformation”. Le Monde diplomatique, 2000. március.

http://msm.rt.com/
https://fr.wikipedia.org/wiki/Les_%C3%89conomistes_atterr%C3%A9s


2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 16/26

 

Az amerikai kivételesség új formája

Michael J. Glennon

Ha figyelembe vennék Donald Trump bejuttatását a Fehér Házba, akkor az
amerikaiak talán kevésbé büszkélkednének politikai rendszerük
kiválóságával. De erről szó sincs, az amerikai kivételességről szóló
közbeszéd csak formát váltott: egyesek örömmel emlegetik, hogy az
Alkotmányban rögzített hatalmat ellenőrző mechanizmusok (a súlyok és
ellensúlyok avagy checks and balances rendszerek), megtámogatva a

nemzetbiztonsági rendszerhez tartozó erős hivatali apparátussal. egyedülálló ellenállási képességet biztosítanak a
tekintélyelvű hatalomgyakorlással szemben. Szerintük a CIA (Central Intelligence Agency), az FBI (Federal Bureau of
Investigations) vagy az NSA (National Security Agency) hatásos korlátot állít Donald Trump esetleges eltévelygéseivel
szemben.

Pedig a bürokrácia nem volt tervbe véve az Alapító Atyák idején. Amikor Thomas Jeffersont elnökké választották 1801-ben,
a végrehajtó hatalomnak 132 köztisztviselője volt, az elnök titkárságán pedig egy személy dolgozott, a személyes titkára. De
előtte is, George Washington és kollégái sem gondoltak arra, hogy politikai szervezetek jönnek majd létre, a Republikánus
és a Demokrata Párt is csak 1791-ben született meg, vagyis négy évvel az Alkotmány megfogalmazása után. A lépésről
lépésre kiépült politikai berendezkedés szerint a Kongresszus tagjainak érdeke, hogy a saját pártjuk jelöltje nyerjen. Ezért az
egyetlen alkotmányos megoldás a végrehajtó hatalom esetleges vétségei és szabálysértései ellen – a felelősségre vonási
eljárás, az impeachment megindítása, amely lehetővé teszi a törvényhozói hatalomnak, hogy lemondasson egy kormánytagot
– a gyakorlatban kevéssé alkalmas arra, hogy az elnök barátai vagy szövetségesei által elkövetett nem súlyos
bűncselekmények ellen fel lehessen lépni.

 

Mi viszont 1908 óta itt vagyunk

Ennek a hiánynak az ellensúlyozására a 19. század végén találtak egy megoldást: a független vagy speciális ügyészek
intézményét, akik helyettesítik az igazságügyi minisztériumot, amikor érdekellentét gyanúja áll fenn egy vizsgálati ügyben a
hatalom egyik ágán. Az első független ügyészt, John B. Hendersont 1875-ben nevezték ki, és a Whiskey Ring-botrányt
kellett felderítenie, amelyben közpénzek tűntek el, a whiskygyártók, a Kincstár közalkalmazottai és egyes politikai vezetők
körében. Az utolsó kinevezett ügyész 2017 májusától pedig Robert Mueller, aki Donald Trump kampánystábja és az orosz
kormány közötti esetleges összejátszás ügyében vizsgálódik. De megemlíthetnénk még az 1881-ben a postai szolgáltatások
körüli korrupciós ügyben nyomozó William Cookot vagy Francis Heneyt, aki 1905-ben az olaj-kitermelési engedélyek
kiosztása körüli megvesztegetéseket próbálta tisztázni, vagy Archibald Coxot, akit 1973 májusában neveztek ki a Watergate-
ügyben, azaz egy politikai kémkedési ügyben, amelyben a Fehér Ház is érintett volt, de akit már októberben felmentett
megbízatása alól Richard Nixon elnök. A „független ügyészek” intézmény ugyanis nem egy tökéletes megoldás: az
igazságügy-minisztériumtól függ a kinevezésük, és semmilyen alkotmányos védelmet sem élveznek egy leváltás ellen.

Ráadásul a hivatali függetlenség kétélű fegyver. A speciális ügyészség esetében elengedhetetlenül szükséges, viszont az
utóbbi években a nemzetbiztonsági köztisztviselők is egyre nagyobb autonómiát követelnek maguknak. Régebben, ha egy
elnöki döntés nem tetszett nekik, ellenvéleményüknek csak passzívan adtak hangot, például a hivatali eljárások lassításával.
Most viszont nyíltan fejezik ki az álláspontjukat, egyre gyakrabban elleneznek nyilvánosan döntéseket, és szivárogtatnak ki
a sajtóban híreket.

Amikor az FBI vezetője volt, James Comey nem tartotta vissza magát attól sem, hogy felfedje, miszerint Donald Trump arra
kérte, hogy hagyjon fel tanácsadója, Michael Flynn elleni vizsgálattal, akit orosz kapcsolatokkal vádoltak. Philip Mudd, aki
dolgozott a CIA-nél és az FBI-nál is, így igazolta volt főnöke eljárását: „Az FBI embereinek elegük van – figyelmeztetett a
CNN (Cable News Network) csatornán 2018 február 3-án, – és ezt fogják, Elnök Úr, Önnek válaszolni: »Ha azt gondolja,
hogy képes lesz leállítani az ügyet, mert megfélemlíti az igazgatónkat, akkor gondolja ezt előbb jól meg. Ön tizenhárom
hónapja van itt, mi viszont 1908-tól (akkor hozták létre az FBI-t). Ha ezt a kicsinyes játszmát elindítja, mi fogjuk megnyerni
a meccset «”. Samantha Power, Obama elnöksége idején az Egyesült Nemzetek mellé rendelt amerikai nagykövet a
Twitteren (2018. március 17-én) ehhez hasonlóan, úgy nyilatkozott, hogy „nem szerencsés Jonh Brennant felbosszantani”,
és ezzel igazolta a 2013 és 2017 közötti CIA-igazgató Donald Trump-ellenes megnyilatkozásait. Igaz, fejti ki Chuck
Schumer, a Szenátus demokrata kisebbségi csoportjának vezetője, „a felderítésnél dolgozóknak ezeregy lehetőségük van,
hogy bosszút álljanak” [1].

Az ilyen kijelentésektől tátva marad a szánk. Az alkotmány tényleg rendelkezett az ellenhatalmi mechanizmusokról,
amelyek megakadályozzák a választott képviselők tévelygéseit, de a biztonsági rendszerek alkalmazottai tényleg nem
tartoznak ide, és a legnagyobb jóindulattal sem lehet ellensúlyként értelmezni a működésüket. Épp ellenkezőleg: ha az
állampolgárok megbíznak a felderítő szolgálatokban, akkor ezt azért teszik, mert a szolgálatoknak beszámolási
kötelezettségük van a képviselők felé, hiszen a politikai képviselők bizottságai elszámoltathatják a szolgálatokat. Abban a
pillanatban, hogy megszakad ez a kapcsolat a nép választási jogaival, eltűnik a nemzetbiztonsági szolgálatok alkotmányos
legitimitása.

Nagyon sok amerikai utálja Donald Trumpot. De a közmondás ellenére, a politikában az ellenségem ellensége nem mindig a
barátom. Semmit sem ismerünk az Amerikai Egyesült Államok közelmúltjának történelméből, ha azt feltételezzük, hogy a
biztonsági szolgálatok bármiféle korlátot szabnak a politikai és civil szabadságjogok védelmében. Elég, ha felelevenítjük az
Idaho állam demokrata szenátoráról elnevezett Church Bizottság jelentését.



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 17/26

 

A választott vezetők előtt is titokban tartott akciók

Az 1976-ban nyilvánosságra hozott
[2]

 jelentés egy sor hollywoodi kalandfilm címére emlékeztető eltitkolt ügyletet
részletezett. Nem volt célja a magányos harcosok eseti kilengéseinek feltárása, hanem kifejezetten a nemzetbiztonsági
szolgálatok felelős vezetői által gondosan kitervelt és részleteiben kidolgozott ügyeket tárta fel, vagyis azokról a vezetőikről
szólt, akikben ma egyesek feltétlenül megbíznak. Több évtizeden keresztül ezek a szolgálatok Loch Johnson politológus
kifejezése szerint „egész ravaszságukat azok ellen a személyek ellen vetették be, akiket védelmezniük kellett volna” [3]

, ezzel
megmutatták, hogy a buzgó ügynökök, akik titkos feladatokat látnak el, képesek fokozatosan megszüntetni a szabadság és a
biztonság közötti egyensúlyt.

Az FBI hozta létre, az 1960 és 70-es években a COINTELPRO programot, amelynek a célja a felforgató egyének és
csoportok – vagyis a vietnámi háborút ellenzők, a civiljogi aktivisták – felfedezése. Ennek érdekében az FBI megkérte és
meg is kapta az adóhatósági együttműködés lehetőségét. Beépült a vallási szervezetekbe, az egyetemekre és sok médiába is.
Azon mesterkedett, hogy felélessze az erőszakot a különböző afroamerikai csoportok között, vagy lejárassa a vezetőiket,
ezért több száz névtelen levelet küldtek szét, így például egyet Martin Luther Kingnek, ezzel próbálva öngyilkosságba
kergetni. Ez mind törvényellenes volt. Semmi sem utal arra, hogy megkapták volna az beleegyezést az FBI-on kívüli
szervezettől, sőt még az FBI igazgató helyettese sem tudott az ügyletekről.

A CHAOS művelet egy kiterjedt kémkedési terv volt 1967 és 1973 között, a CIA a pacifista mozgalmat is a célkeresztbe
helyezte. Száz szervezetről és 7 200 személyről vett fel listát, akiket ellenőrzés alatt akart tartani, miközben a
békemozgalmak teljesen legálisan működhettek az USA-ban. Ráadásul, a HTLINGUAL műveletnek köszönhetően, több
tízezer nemzetközi levelet is felnyitott és elolvasott, amelyeknek vagy a címzettje, vagy a feladója amerikai állampolgár
volt. A programot 1952-ben indították el és több mint húsz évig üzemelt. A Kongresszus egyetlen ellenőrzési albizottsága
sem tudott még a létezéséről sem. Az 1970-es évek elején a CIA és az FBI igazgatói hazudtak Nixon elnöknek, amikor azt
állították, hogy a program működését felfüggesztették.

A SHAMROCK projektterv keretében, amelyet a második világháború után indítottak el, az NSA illegálisan gyűjtött össze
több millió nemzetközi telexet, amelyet amerikai állampolgárok kaptak vagy küldtek. A Church Bizottság szerint akkoriban
ez volt „a legnagyobb kommunikációs felderítő program”. Semmilyen jogi hatóságtól sem kaptak engedélyt a
működtetésére, az se biztos, hogy bármelyik elnök jóváhagyta volna, sőt akár csak tudott volna róla. Úgy tűnik például,
hogy Nixon elnöknek az NSA-ról általában is csak nagyon halvány ismeretei voltak. 1973. május 16-án, egy az ovális
szobában lezajlott beszélgetés szerint, az ügyvédje aggódott, és megjegyezte, hogy amikor engedélyezte a HUSTON-tervet
(amelyet a CIA, az FBI és az NSA közösen vitt a radikális baloldal ellen), akkor illegálisan arra biztatta az NSA-t, hogy az
amerikai állampolgárok ellen kutakodjon. Nixon így válaszolt: „Mi az a NSA? Milyen műveleteket végez?”

 

Egy vizsgálat államtitkok feltárásához vezethetne

Igaz, hogy ezek a visszaélések már több évtizeddel ezelőtt történtek. Ezért azt hihetnénk, hogy jelenleg nem történhetnének
meg, hiszen a Kongresszus jogi és ellenőrző szerepe azóta szigorúbba vált. De ez az optimista hozzáállás nem megalapozott.

Bár léteznek kivételek – 2015 májusában például, a Szövetségi Fellebbviteli Bíróság illegálisnak ítélte meg az NSA Edward
Snowden által nyilvánosságra hozott telefonlehallgatási gyakorlatát – általában azonban a bíróságok elutasítják a biztonsági
szolgálatok elleni feljelentéseket, a hozzáértés hiányára hivatkozva, anélkül, hogy a lényegi problémát akár csak érintenék
is. Khalid El Masri tudna erről beszámolni. Őt összetévesztették az Al-Kaida egyik feltételezett vezetőjével, ezért a német
állampolgárt a CIA 2004-ben Macedóniában letartóztatta. Átszállították Afganisztánba az ügynökség egyik titkos
repülőjáratán, ahol több hónapig fogva tartották és kínozták. Amikor elengedték, jogi elégtételt próbált elindítani az USA-
ban, de a bíróság elutasította a feljelentését. Mire hivatkoztak? Arra, hogy egy vizsgálat államtitkok feltárásához vezethetne.

A Kongresszus új keletű szigora vajon megnyilvánult-e az eddigi legszélesebb körű CIA fogvatartási és kihallgatási
programját érintő vizsgálat alkalmával? A szóban forgó 6  000 oldalas jelentést 2014-ben a Képviselőház Vizsgálati
Bizottsága hozta nyilvánosságra és leszögezte, hogy a CIA rendszeresen hazudott a Kongresszusnak és a Fehér Háznak is a
fogvatartottakon alkalmazott „megerősített kihallgatási technikák” súlyosságáról és hatékonyságáról

[4]
. De a jelentés nem

kérdőjelezi meg ezeknek a technikáknak a törvényességét, és nem javasol semmilyen reformot se a visszaesések
elkerülésére. Ráadásul egy diszkrét lábjegyzet feltárja, hogy a Bizottságtól megtagadták a hozzáférést egy 9  400 oldalas
dokumentumhoz, amelyet pedig fontos információforrásnak gondolt a vizsgálatához. Három levélben is kérte Barack
Obama elnöktől a hozzáférést a dokumentumhoz, aki viszont sosem válaszolt. A Bizottság erre feladta. Pedig ez a Bizottság
a Kongresszuson belül a legfenyegetőbb szervezet.

Hát ilyenek azok a nemzetbiztonsági ügynökségek, amelyekre ma mint az amerikai demokrácia védőbástyáira hivatkoznak.
Hogy lehetünk abban biztosak, hogy egyszer, mondjuk az állambiztonság egy „sürgősségi” esetére hivatkozva, nem térnek-
e vissza korábbi praktikáikhoz? A felderítő szolgálatoknak nem az a hivatásuk, hogy a megválasztott képviselők döntéseit
ellenőrizzék. Inkább fordítva. Így amikor Donald Trump szemére hányja az FBI-nak, hogy nem akadályozta meg a
Parklandi gyilkosságot, amelyben tavaly februárban 17-en haltak meg egy floridai gimnáziumban, akkor azt is jogosan
vetjük fel, hogy maga az elnök miért nem tett semmit sem? Végül is az FBI az igazságügyi minisztérium alá tartozik, így
neki dolgozik. Mint azt James Comey maga is elismerte „mint a végrehajtó hatalom tagja, mindannyian az elnök közvetlen
felügyelete alatt állunk”. Amikor a felsőfokú közigazgatás úgy avatkozik be, hogy megpróbál a választók döntései helyett
fellépni, akkor azt a demokráciát ássa alá, amelyet pedig védenie kellene.

 



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 18/26

A szerző, Michael J. Glennon, a Fletcher School of Law and Diplomacy, Tufts University (Medford, Massachutsetts,
Egyesült Államok) egyetemi professzora. Szerzője a National Security and Double Government, Oxford University Press,
2014. című könyvnek. 

Fordította: Morva Judit    

 

[1] The Rachel Maddow Show, MSNBC, 2017. január 4.

[2] Intelligence Activities and the Rights of Americans, Szenátusi Bizottság a kormány beavatkozásainak vizsgálatára, II,
kötet, 1976. www.intelligence.senate.gov  

[3] Loch Johnson: Spy Watching: Intelligence Accountability in the United States, Oxford University Press, 2018.

[4] Study on CIA Detention and Interrogation Program (2014), Szenátusi Bizottság a felderítésről, www.feinstein.senate.gov

http://www.intelligence.senate.gov/
http://www.feinstein.senate.gov/


2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 19/26

 

Könnygáz, avagy könnyeink aranyat érnek

Anna Feigenbaum

Hasonlóan a francia tüntetőkhöz – ’68 májusában vagy jelenleg a Notre-Dame-des-
Landes repülőtérré alakítása, illetve Nanterre-ben az egyetemi szelekció elleni
tüntetéskor – a világ minden aktivistájának közös tapasztalata: a belélegzett
könnygáz. Egy évszázad alatt a veszélytelennek beállított fegyvert a rendfenntartás
egyetemes eszközévé tették.

Eltérően más piacoktól, a rendfenntartási ipar nem fél sem a társadalmi
nyugtalanságtól, sem a politikai válságoktól – éppen ellenkezőleg. A 2011-es „arab
tavasz” felkelései és az utóbbi évek világot megrázó tömegtüntetései szinte
felrobbantották a könnyfakasztó gázok és más, a lázadások ellen bevetett eszközök

piacát. Megrendelési tömbjeikkel a hónuk alatt a kereskedők beutazzák a bolygót. Szakértők hadai árgus szemmel figyelik a
lakossági elégedetlenség legkisebb jeleit is, és tanácsokat osztogatnak gyártóknak, vásárlóknak egyaránt a legjobb napi
ajánlatokról. A könnygáz kétségtelenül az iparág zászlóshajója: a kormányok világszerte úgy tekintenek rá, mint egy
gyógyszerre, mint a társadalmi tiltakozások legmegbízhatóbb és a legkevésbé fájdalmas orvosságára – ami nem ismer sem
határokat, sem versenytársakat – a rendbontás ellen.

 

Innovációk a rendfenntartás szolgálatában

Azt, hogy „ezek az innovációk” milyen károkat okoznak az áldozatoknak vagy milyen problémákat jelentenek a
közegészségügy szempontjából, senki nem tudja, mert senki nem törődik vele. Egyetlen országban sem létezik törvényi
kötelezettség, hogy számot adjanak az áldozatok számáról. Nem kötelező adatokat szolgáltatni sem a szállításokról, sem a
felhasználásról, sem az általuk generált profitról, vagy éppen az okozott környezetmérgezésről. Már majdnem egy évszázada
sulykolják belénk, hogy ez csak egy felhő, ami nem okoz kárt senkinek, csak csípi a szemet. Amikor emberek halnak meg –
például az Orvosok az Emberi Jogokért Egyesület jelentése szerint harmincnégy haláleset kapcsolódott könnygáz
használatához a bahreini tüntetések során 2011-2012-ben[1] –, a közhatalom ezt egyszerűen balesetnek állítja be.

Valójában a könnyfakasztó gáz nem gáz. Azok a kémiai összetevők, amelyek megindítják a könnyezést – a latin lacrima,
„könny” szóból – olyan kedves neveket viselnek, mint a CS (2-klorobenzilidén malonitril), CN (kloroacetofenon) és a CR
(dibenzoxazepin). Irritáló anyagok, amelyeket pára, gél vagy folyadék formájában is csomagolhatnak. E „turmix” célja,
hogy egyszerre befolyásolja mind az öt érzékszervet és fizikai és lelki traumát idézzen elő. A káros hatások, sérülések,
amelyeket a könnygáz alkalmanként okoz, különbözőek: könnyezés, a bőr égési sérülései, látászavarok, orrváladék folyása,
nyelési nehézség, fokozott nyálelválasztás, légzési nehézség a tüdőben, köhögés, fulladási érzés, hányinger, hányás. A
„könnygázok” okozhatnak vetélést, izomproblémákat és hosszú távú légzési problémákat is[2].

A vegyi fegyverek használata legalább az ókorig nyúlik vissza. A peloponnészoszi háború idején a harcosok kénes gázokat
használtak az ostromlott városok ellen. De a XIX. század közepére, a tudomány fejlődésének következtében etikai viták
indultak használatukkal kapcsolatban. A vegyi és biológiai fegyverek korlátozására irányuló első próbálkozások már az
1899-es és 1907-es hágai konferenciákon megtörténtek, de a kétértelmű megfogalmazások eljelentéktelenítették ezeknek a
megállapodásoknak az értékét. Az első világháború azután nyílt színi laboratóriumként szolgált a mérgek új választékának
kidolgozására.

Általánosan elfogadott, hogy a francia csapatok szabadították fel a könnygáz uralmát a „határon folyó harcokban” 1914
augusztusától, amikor xililbromiddal – egy irritáló és semlegesítő, de a szabad levegőn nem halálos hatású anyaggal – töltött
gránátokat lőttek az ellenséges árkokba. A németek 1915-ben azzal válaszoltak, hogy egy sokkal halálosabb terméket, a
mustárgázt, vagy iperitet alkalmazták – ez volt a történelemben az első példa klórtartalmú vegyi fegyver tömeges
használatára.

Eleinte távol tartva magukat ettől az innovációtól, az amerikaiak sem késlekedtek sokáig, hogy behozzák a lemaradásukat. A
háborúba lépés napján az Egyesült Államok egy kutatási bizottságot hozott létre, hogy „kutatásokat végezzenek mérgező
gázokkal, azok előállításával és ellenszereikkel háborús célokra[3]”, de még egy vegyi háborús szolgálatot is szerveztek
(Chemical Warfare   - CWS), amelyet bőségesen elláttak pénzzel és munkaerővel. 1918 júliusában ez a témakör közel
kétezer tudós figyelmét kötötte le.

A konfliktus után a katonák megosztottnak mutatkoztak. Azok, akik saját szemükkel látták a vegyi fegyverek okozta
pusztítást, elítélték azok embertelenségét, amit csak fokozott a félelem és szorongás, az a lelki hatás, amit kiváltott. Mások
bizonyos irgalmasságot tulajdonítottak nekik, és azzal érveltek, hogy kevesebb halált okoznak, mint egy tüzérségi tűz. Egy
cambridge-i biokémikus, John Burdon Sanderson Haldane, a harci gázok hatékonysága mellett érvelt és
szentimentalizmussal vádolta az ellenzőket: ha „harcolhatunk karddal”, miért ne harcolhatnánk „mustárgázzal”?

Jean-Pascal Zanders történész szerint, az első világháborút követő viták egy kettős örökséget hagytak ránk[4]. Egyrészt,
különbséget tettek a „mérgező gázok” – amelyek ellen egykor Hágában is küzdöttek – és az 1914 és 1918 között kidolgozott
új vegyi fegyverek között. Ez a különbségtétel számos alkalommal felbukkan a nemzetközi egyezményekben, legitimálva,
hogy azért tiltunk be bizonyos fegyvereket, hogy jóváhagyjunk másokat, azzal az érvvel, hogy nem halálosak. Ennek az
érvelésnek köszönhetően adtak a könnygáznak legális utat, azzal, hogy kedvezőbb más mérgező ágenseknél.

Másfelől, akkoriban fontos szempont volt a születőben lévő vegyipar kereskedelmi érdekeinek támogatása. Ha korlátoznák
az ágazat kreativitását a hadiiparban, az elviselhetetlen kárt okozna a szektornak – ez az érvelést még ma, száz évvel később



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 20/26

is érvényesnek fogadják el. A Versailles-i szerződés (1919) és a genfi jegyzőkönyv (1925) óta a szövetséges hatalmak
gazdasági érdekei így egybeolvadtak a nemzetközi joggal. A háborún túllépve, a béke fenntartása a határokon belül – és
azokon kívül a gyarmatokon – prioritássá vált az amerikaiak és európaiak számára. Innen a növekvő érdeklődés a
könnyfakasztó gázok iránt, melynek a későbbiekben a CWS és annak igazgatója, a sokszorosan kitüntetett Amos Fries
tábornok lesz a buzgó úttörője.    

 

                                    Az állami erőszak egyik „humánus” formája

Az 1920-as évek hozzák el a „könnygáz”, francia becenevén a „lacrymo” aranykorát. Tőkét kovácsolva a vegyi fegyverek
használatából a háború alatt, Amos Fries a mérget mindennapi politikai eszközzé alakította át. Egy elszánt lobbinak
köszönhetően egy új képet alakított ki a könnygázról, amelyet már nem mérgező fegyvernek, hanem egy ártalmatlan
eszköznek tüntet fel a közrend fenntartására. Egy ügyvéddel és egy segédtiszttel összefogva maguk köré gyűjtöttek egy sor
reklámszakembert, tudósokat és politikusokat, akik lelkesen támogatták a médiában „a könnygáz használatát békeidőben”.

A gazdasági sajtó logikusan a legkészségesebb volt és szintén gyakran ismételgette a „gáz a békéért” refrént. A Gas Age-
Record folyóirat 1920. november 6-i számában lelkes portrét közölt Fries tábornokról. Olyasmiket olvashattunk, hogy a
CWS „dinamikus főnöke” „közelről tanulmányozta a gáz és a füstök használatának kérdését, hogy szembeszegüljenek a
tömeggel és a vadakkal. Őszintén meg van győződve arról, hogy amikor a rendőrök és a gyarmati tisztviselők megismerik a
gázt, mint a rend fenntartásának és a hatalom védelmének eszközét, a társadalmi tiltakozások és a vadak felkelései
visszaszorulnak és szinte teljesen eltűnnek majd. (…) A könnyfakasztó gázok kiválóan alkalmasnak látszanak arra, hogy
izolálják az egyént a tömeg szellemétől. (…) Ennek a harci gáz enyhe formájának az az előnye, hogy a tömeggel szemben a
rendőr nem fog habozni, hogy használja azt.”

A promóciós érvelés e korai mintái egy vékony rúdon egyensúlyoztak: fel kellett magasztalni a termék elnyomó képességét,
miközben ünnepelték a fájdalmatlan jellegét. A könnygázok iránti őrület egy olyan piacon, amely eddig csak a gumibotot és
a puskát ismerte, sokat köszönhet az antagonizmusok művészi összeegyeztetésének. A gáz elpárolog. A rendőrség végre
feloszlathat egy tüntetést „minimális negatív visszhanggal[5]”, anélkül, hogy vérnyomokat és kék foltokat hagyna maga
után. Ahelyett, hogy a testi és lelki kínzás egy formájának látszana, a „könnygáz”, a «  lacrymo  » úgy jelenik meg a
közvéleményben, mint az állami erőszak egy „humánus” formája.

A rádió és az újságmegjelenés mellett a tábornok és csapata nyilvános bemutatókat is szervezett. 1921-ben egy szép júliusi
napon Amos Fries egy régi barátja és kollégája, Stephen J. De La Noy, megjelent egy rakomány gázzal Philadelphia
központjának közelében. Hogy bemutassa arzenálja előnyeit, meghívta a városi rendőröket, hogy próbálják ki az árut. Az
újságírók nagy számban jelentek meg, hogy halhatatlanná tegyék az eseményt: kétszáz egyenruhás rendőr közvetlenül az
arcába kapta a gázt.

Csak néhány évet kellett várni, hogy a kísérletezéstől a gyakorlati felhasználásig eljussanak. Az alkalom 1932. július 29-én
jött el, amikor a nemzeti gárda parancsba kapta az első világháborús veteránok ezreinek feloszlatását. A volt katonák, akiket
„bónusz hadseregnek” neveznek, családjaikkal együtt tanyáznak a washingtoni Capitolium előtt, hogy követeljék fizetésük
fennmaradó részének kifizetését, amelynek zárolását a miniszter vonakodott feloldani. Könnygázgránát-eső hullott a
tömegre, ami pánikszerű mozgást idézett elő. A brutális kiürítés három halottat, ötvenöt sebesültet és egy vetélést
eredményezett. Az áldozatok között volt egy gyerek, aki néhány órával a támadás után halt meg – hivatalosan betegség
következtében, de az a tény, hogy mérgezett gázt lélegzett be „bizonyosan nem segített rajta”, mondta egy kórházi szóvivő.

Az elzavart veteránok körében a könnyfakasztó gázt „Hoover fejadagnak” keresztelték el, hivatkozással Herbert Hoover
elnökre (1929-1933), aki a csapatokat küldte ellenük; ugyanakkor utalva az országban egyre terjedő társadalmi
egyenlőtlenségekre. A rendőri vezetők és az iparág képviselői számára viszont a hadművelet sikeres volt. A Lake Erie
Chemical, a Capitoliumnál használt gáz gyártójának értékesítési osztálya örömmel és büszkén mutogatta a véres evakuálás
képeit a katalógusában. Később mutogattak képeket az ohiói és virginiai sztrájkolókról is, amint gázfelhők alatt futva
menekülnek. „Egyetlen ember, aki Chemical Warfare gázzal van felszerelve, annyi embert tud megfutamítani, mint ezer
fegyveres”: ez a jelszó díszelgett büszkén a reklámfüzetekben. A gyártó azzal dicsekedett, hogy terméke „vakító és fojtogató
fájdalmat” okoz, azonban garantálja, hogy nem keletkezik „semmilyen tartós sérülés” – szólt még mindig az egyensúlyt
kereső marketing. Az 1930-as években, a nagy gazdasági világválság idején, az Egyesült Államokban egyre több könnygázt
használtak a társadalmi tiltakozások megfojtására. Egy szenátusi bizottság szerint az 1933 és 1973 közötti gázbeszerzések,
amelyek „főként a sztrájkok ellen, vagy azok megelőzésére” szolgáltak 1.25 millió dollárt tettek ki (mai értéken 21 millió
dollárt, vagy 17 millió eurót).

 

                                    A könnygáz, mint multifunkciós fegyver

Egy másik ígéretes piac a „vakító és fojtogató fájdalom”  iparága számára: a gyarmatok. 1933 novemberében Sir Arthur
Wauchope, a palesztinai brit főmegbízott is reklamálta saját részét a csodatermékből. A gyarmati hivatalhoz írt levelében így
panaszkodik: „Úgy vélem, hogy a könnyfakasztó gáz nagyon hasznos lenne a rendőri erők kezében Palesztinában, hogy
feloszlassák az illegális gyűléseket és a lázongó tömegeket, különösen a régi városnegyedek szűk, kanyargó utcáiban, ahol a
tűzfegyverek használata visszaüthet, mert aránytalan veszteségekhez vezethet emberéletekben.”

Hasonló kérés érkezett 1935-ben Sierra Leonéból, ahol a gyarmati tisztviselőknek kellett szembe nézniük a
fizetésemelésekért szervezett sztrájkokkal. Utána következett Ceylon, a későbbi Sri Lanka. Utasítást adtak az új brit
gyarmatügyi államtitkárnak, Malcolm MacDonald-nek, hogy dolgozza ki az általános politikai irányelveket a könnygáz
használatára. Ebből a célból egy listát kapott azokkal a helyekkel, ahol a fegyver már bizonyította hatékonyságát:
Németországban, ahol 1933-ban Hamburgban a sztrájkolók ellen használták; Ausztriában, ahol a kommunisták ellen
használták 1929-ben; Olaszországban, ahol beépítették a rendfenntartó erők alapfelszerelésébe; sőt még Franciaországban is,
ahol a használata már triviális volt.



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 21/26

Ebben az időszakban vált az államok kiemelt fegyverévé a könnyfakasztó gáz, hogy megakadályozzák a változásra irányuló
követeléseket. Kettős funkciója, egyidejűleg fizikai (szétoszlatni a tömeget) és pszichológiai (demoralizálni a tüntetőket),
ideálisnak látszik, hogy megzabolázza a népszerűtlen intézkedések miatt kialakuló ellenállási próbálkozásokat. Mivel
egyébként már most is teljesen legálisan lehet gázzal rátámadni békés vagy passzív tüntetőkre, a hatóságoknak nem kell
többé nyugtalankodniuk a nem-erőszakos közösségi tiltakozások miatt. A „könnygázt” úgy vezették be, mint egy
multifunkciós fegyvert, amely nem csak egy tüntetés megakadályozására alkalmas, de a polgári engedetlenség minden
formájának aláásására is.

Ez a politikai funkció máig fennmaradt. Miközben a háborúkban a vegyi fegyverek minden formájának használatát
nemzetközi szerződések tiltják, a rendfenntartó erők nemzeti szinten minden korábbihoz képest nagyobb felhatalmazást
kapnak a mérges gázok alkalmazására egyének vagy felvonulások ellen, saját választásuk szerint. Egy rendőr így hordhat az
övén egy könnyfakasztógáz-porlasztót, miközben egy katonának ehhez nincs joga. Ennek az ellentmondásnak a közel
egyhangú elfogadása nagyban hozzájárul a rendfenntartó ipar virágzásához – és az egész világ tiltakozóinak könnyeihez.

 

A szerző, Anna Feigenbaum kutató az Egyesült Királyság Bournemouth-i Egyetemén, a Tear Gas. From the Battlefields of
World War I to the Streets of Today [Könnygáz. Az első világháború harcmezeiről a mi utcáinkra] c. könyv szerzője, Verso,
London, 2017.

Fordította: Hrabák András    

 

[1]              Tear gas or lethal gas ? Bahrain’s death toll mounts to 34 (Könnygáz vagy halálos gáz? Bahrein halálos
áldozatainak száma 34), Physicians for Human Rights, New York, 2012. március 16.

[2]              Facts about riot control agents (Tények a lázadásokat ellenőrző ügynökökről), Centers for Disease Control and
Prevention, Atlanta, 2013. március 21.

[3]              Idézi Gerard J. Fitzerald: Chemical warfare and medical response during World War I (Vegyi eszközök és orvosi
válasz az I. világháborúban), American Journal of Public Health, n° 98, Washington, DC, 2008. április.

[4]          Jean-Pascal Zanders: The road to Geneva (Út Genfhez) cikke a Innocence Slaughtered. Gas and the
Transformation of Warfare and Society, Uniform Press, London, 2016.

[5]              Seth Wiard: Chemical warfare munitions for law enforcement agencies (Vegyi eszköz ellátások a bűnüldöző
szervek számára), Journal of Criminal Law and Criminology, vol. 26, n° 3, Chicago, 1935. 



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 22/26

 

A forradalmi Chagall – Vityebszk, 1918

Lionel Richard

Moszkvában, 1918-ban, egy őszi reggelen, egy férfi jelentkezik a Közoktatási
Népbiztosságon. Harmincvalahány éves és egy nagy csomagot tart a hóna alatt.
Vityebszkből érkezett, magyarázza, egy, az új fővárostól 500 km-re eső belorusz
városból – több mint 10 órás vonatút van mögötte. Marc Chagallnak hívják,
festőművész. Személyesen a Népbiztossal, Anatolij Lunacsarszkijjal szeretne
beszélni. Még 1914 előttről, Párizsból ismeri, meg akarja neki mutatni néhány
mostanában készült művét.

Chagall szegény, iskolázatlan zsidó családból származik. Kilenc gyerek közül ő a
legidősebb, 1887-ben született Vityebszk külvárosában. Rajzórákat vett, majd 1909-
ben ösztöndíjat kap a Szent-Pétervári Szépművészeti Főiskolára. Egyik tanára az

Orosz Ballett díszlettervezője, Lev Bakszt, aki 1910 januárjában Párizsba utazik, hogy az ottani Operaházban rendezzen meg
egy lírai drámát. Chagall utána utazik. A Montparnassehoz közeli La Ruche művészkolóniájában lakva összejár a kor szinte
minden avantgárd művészével, Modiglianitól kezdve Piacassóig.

1914 júniusában, amikor Berlinben a Der Sturm lap galériájában állítja ki a képeit,
úgy dönt, hogy továbbutazik Vityebszkig. Egy gazdag ékszerész lányát, Bella
Rozenfeldet szándékszik feleségül venni, aki még nagyon fiatal kamaszlány volt,
amikor beleszeretett. De hirtelen kitör a háború. 1915. július 25-én tartják meg az
esküvőt, de utána már lehetetlen visszatérni Franciaországba. Kötelezően
bevonultatják, és egy petrográdi – ahogy 1914 és 1924 között Szent Pétervárt hívták
– katonai hivatal ügyosztályára osztják be.

Amikor a forradalmárok átveszik Petrográd fölött az irányítást, akkor tehát itt él a
feleségével. Sok önarcképet készít, és a hétköznapi zsidó életről fest képeket. De az
eredménnyel nem elégedett. 1918 márciusában a házaspár visszatér Vityebszkbe.
Chagall másról sem álmodik, mint belefeledkezni a festészetbe, és festeni éjjel és
nappal

[i]
. De elképzelhető egyáltalán, hogy Vityebszkben egy festő meg tudjon élni

a képeiből? Félő, hogy ez a makacsság kudarchoz vezet. Hacsak ki nem használja az
épp kialakuló oktatási reformokat, és nem próbál meg a már létrejött moszkvai és
petrográdi átalakításokhoz hasonlóan Vityebszkben is létrehozni egy szépművészeti
oktatási központot.

Lunacsarszkij az adott helyzet ura, vele kell
tárgyalnia. Chagall kedvezően áll a Lenin
vezette kormány intézkedéseihez. A lelke
mélyén mindig kísértenek az évszázados
pogromok, az antiszemita szitkozódások.
Hogyne támogatna tehát egy olyan
forradalmat, amelyben a zsidók végre
megkapták a teljes jogú orosz
állampolgárságot?

Mint azt már Moszkvában megérdeklődte,
beszélgető partnere „készséges és nem szektás” hírében áll

[ii]
. A képeket látva, Lunacsarszkij lelkesedik. Azonnal kibocsátja

a 3051-es rendeletet: „Marc Chagall festő elvtársat kinevezzük a Vityebszki körzet Szépművészeti Népbiztosának. Minden
forradalmi erőt kérünk, hogy e döntés alapján teljes támogatásukat biztosítsák Chagall elvtársnak.”

Így kerül tehát Chagall a Forradalom első évfordulóját szervező ünnepségek élére. 7 diadalívet állíttat fel Vityebszkben, és
450 forradalmi óriásplakátot ragasztat ki az utcákra. Az általa készített minták alapján 350 festett szalag repdes a szélben. A
város lakói piros lovak, zöld tehenek, fehér felhők előtt kék madarak és vörös zászlókat lengető lovasok szalagkavalkádjai
között sétálgatnak az ünnepen.

Ugyanezzel a lendülettel, 1918 decemberében, Chagall aláír egy kiáltványt
[iii]

, amelyben felhív minden képzőművészt az
együttműködésre. Vityebszk egyik palotájában, amely azelőtt egy bankár tulajdona volt, alapítja meg, mint ezt bejelenti, az
első Felsőfokú Művészeti Iskolát. Ugyanazokra az elvekre épít, mint a Moszkvában és Pétervárott megnyílt Szabad
Műhelyek. Nincs diplomához kötve a beiratkozás, de komoly programot írnak elő: a kreatív „spontaneitás” fejlesztése,
összhangban a nép valós életével.

Az iskolába nagyon sok hallgató jelentkezik, közel 500-an iratkoznak be már
közvetlenül az induláskor. Az oktatók között több avantgárd kísérletezőt is találunk.
És 1919 nyarára megérkezik még egy „avantgárdista” akinek elfogadják a
jelentkezését, Eliezer, alias Lazar Liszickij a németországi Darmstadtban
diplomázott építész. Az oroszországi egyetemeken, a zsidó hallgatók létszámát
korlátozó numerus clausus miatt, kényszerűségből iratkozott be német egyetemre.

Úgy döntött, hogy El-nek hívja magát. 1915-ben szerzett építészeti diplomát.



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 23/26

Liszickij csodálja a Chagall műveit átitató
fantáziát. De tetszett neki egy ettől teljesen
ellentétes világot ábrázoló, nonfigurativ
festő is, akivel levelezést folytatott: Kazimir
Malevics. Malevics vezéregyéniség, aki
körül hívei csoportosulnak. A semmiből
indulva jut el az új gondolathoz, ahol
minden figuratív elemet kizárnak, a képi
tömeg, a szabad és „tiszta formák” javára:
éljen a szuprematizmus!

1919 októberében, Liszickijt megbízzák,
hogy utazzon fel Moszkvába és beszéljen
Lunacsarszkijjal. A vityebszki iskolának
szüksége van különféle alapanyagokra.
Chagall jóváhagyásával megkeresi
Malevicset is. Sikerül őt is rábeszélni, hogy
jöjjön és tanítson Vityebszkben. Az általa
alapított iskolában azonban Chagall tartja
szorosan a gyeplőt. Így nagyon hamar viták

robbannak ki Malevics és Chagall között, alapvetően a tematikában nem értenek egyet. Malevics szerint az Októberi
Forradalom fegyverdörgése kiváló alkalmat nyújt arra, hogy újragondolják magát a tanulási folyamatot, kisöpörjék a fejeket
és „megtisztítsák” mindenki képzeletét a „felesleges akadémiai sallangoktól” [iv]

.

Chagall viszont ragaszkodik a hagyományokhoz, így végül lemond
[v]

. 1919. november 17-én levelet ír Oszip Brik
„elvtársnak”, a moszkvai második Szabad Műhely vezetőjének, és kéri, hogy bízzanak rá egy „festőosztályt”. Kész szolgálni
a forradalmat, mint írja, „ereje” és „képességei” szerint. De hiába ajánlkozik. Moszkvában csak ideiglenes foglalkoztatást
kap, az Országos Zsidó Színházban, a Goszetben, mint díszlettervező. Úgy érzi, elszakadt a korabeli uralkodó „művészi
termelésnek” nevezett mozgalomtól. Kicsit később, amikor már csak mint rajztanár dolgozik egy árvaházban, végképp nem
lát maga előtt más megoldást, mint elhagyni Oroszországot, amíg még lehetséges. Feleségével, Bellával és 1916-ban
született lányával, Idával 1922-ben Berlinbe mennek, egy újabb kiállítás apropóján. A család 1923. szeptember 1-én száll fel
a párizsi vonatra.

Egészen haláláig, Chagall kitartóan ismételgette: „Nem politikai, hanem művészi okokból emigráltam…”

 

Műelemzés



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 24/26

Marc Chagall: A forradalom, olaj, vásznon (49,7×10,2 cm), 1937. Párizs, Centre Georges Pompidou.

Az 1918–19-es orosz forradalom, vagyis a felfordított világ. Győzelmes forradalom, mint azt a földön szétterülő vörös
zászló mutatja. Lenin az asztalon egyensúlyoz, fejjel lefelé, csak az egyik karjára támaszkodva, most már övé a hatalom,
mint azt a felhúzott hagyományos orosz zászló mutatja. Minden felfordult. Nagy ünneplést tartanak, dobbal, trombitával. De
azért a katonák lövésre kész puskával őrködnek. Az asztal sarkán Lenin próbálja megtartani az egyensúlyt, egy rabbi egy
széken ülve gondolkodik. Mivé válik majd a judaizmus, és a zsidókkal mi lesz? A kép bal alsó sarkában a Chagall-család,
egy ágyon fekve, mintha szintén ezeken a kérdéseken gondolkodna. Életképek történelmi pillanatokból. Nem kritikus. Még
kevésbé szatirikus. Figyelmes várakozás az események súlya alatt.

Kiállítás július 16-ig a Pompidou Központban: Chagall, Lissitzky, Malévitch, az orosz avantgárd Vityebszkben (1918–
1922).

 

A szerző Lionel Richard, író és történész, tiszteletbeli egyetemi tanár. A cikk részben átveszi a nemzetközi szemináriumon
elhangzott „Remények, álmok és az orosz forradalom öröksége” című, 2017. novemberében Brüsszelben tartott előadást.

 

Fordította: Morva Judit       

 

[i] 1918. március 12-i levél Nagyezsda Dobitcsinának, aki aktív részese volt a petrográdi szépművészet-szervezési
csoportnak – idézi Alexander Kamenski: Marc Chagall: “Mit dem Herzen war ich immer hier...” Kunst und Literatur (Kelet-
Berlin), Heft 2, 1988. március-április, 228-236 old. Oroszról németre fordította Helmut Rabe, a Nowy Mir 8-1987-es
számában megjelent cikk alapján.

[ii] André Pierre, Le Populaire, 1921. szeptember 18.

[iii] Lunacsarszkij Chagall kinevezéséről szóló rendeletét és Chagall kiáltványát a Vityebszki tanácsi levéltárban őrzik. Lásd
Andrej Wosnessenski: Ein Museum für Chagall! Kunst und Literatur, Heft 5, 1989 szeptember-október, 237-243 old. A
német fordítást Petra Popowa készítette az Ogoniok című lapban 1987. január 22-én megjelent cikk alapján.

[iv] Izobrazitelnoïe, n° 1, 1919, 28. old., idézi Jevgenyij Kovtun: L’avant-garde russe dans les années 1920-1930 [Az orosz
avantgárd az 1920-30-as években], Bournemouth (Anglia), Parkstone, 1996, 19-20. old.

[v] Lásd. Alexandra Schatskich: Malewitsch in Witebsk, Kunst und Literatur, Heft 5, 1989. szept/okt., 701-707 old.,
németre fordította Helmut Rabe, az orosz Iskusstwo, Heft 11/1988 elemzése. Schatskich forrásként a Moszkvai Irodalmi és
Művészeti Központi Levéltár (ZGALI) adja meg.



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 25/26

 

Ora et labora! (Nemzeti Tanévnyitó, à la Kásler Miklós)

Szöllősi Istvánné

Figyelmesen hallgattam-néztem Kásler Miklós EMMI-miniszter beszédét, amellyel
megnyitotta a 2018/19-es tanévet. Ez a tanévnyitó még a legedzettebbeket is próbára
tette, s ez alól senki nem kivétel, aki tudja, hogy a szavak nem csupán jeladásra, hanem a
kimondott – sőt kimondatlan – gondolatok megjelenítésére is szolgálnak. Ugyanúgy,
ahogy a miliő is, ahol a szavak elhangoznak. Mindent összevetve, az történt, aminek
történnie kellett, se több, se kevesebb.

Most pedig – nagyon röviden – a tanévnyitón történtekről:

1. A helyszín Esztergom, a Szent Erzsébet nevét viselő egyházi intézmény. A pulpituson
a vendégek, a háttérben a falon a római katolikus egyház jelképe, a kereszt. Ezzel az
égvilágon semmi baj nem is lenne, ha a tanévnyitó nem az ország összes iskolájára
vonatkozna, és ha nem a világi kormány világi minisztere lenne az oktatás legfőbb

irányítója, s ha a világon – de legalább az országban – mindenki katolikus lenne. De nem az. És nem is lesz, bármennyire
szeretné pártunk és kormányunk.

2. Mint emlékezetes, 1990. január 24-én a Magyar Parlament elfogadta az 1990. évi IV. törvényt, kétségtelenül azzal a céllal,
hogy vallását mindenki szabadon megválaszthassa és gyakorolhassa. De abban a törvényben bizony lelkiismereti
szabadságról is szó volt! Most akkor a törvénynek az a fele, szellemének az a része, amely a lelkiismereti szabadságra
vonatkozik, már nem érvényes?! Tessék mondani, akkor hová álljanak a belgák?!

3. Azt még a legelvetemültebbek se gondolhatják komolyan, hogy egy iskolai tanévnyitón, pláne, ha az ünnepség az egész
nemzet gyerekeit hivatott köszönteni, az „excellenciás úr” megszólításnak helye lenne. Nincs helye! Sem egyházi, sem
világi helytartónak nem jár ez a titulus a gyerekek között! Persze, ha ezzel azt akarja sugallani a megszólító, hogy a rangok
senki által meg nem változtatható, nem evilági adományok, akkor az más! Akkor csak rajta! Igenis, tanulja meg az a kölyök,
hogy a tekintetes, a nagyságos, a méltóságos között nincs átjárás, pláne nincs a kegyelmes-excellenciás és az összes
alsóbbrendű között. Ismétlem, semmi bajom azzal, ha az említettek így titulálják egymást a saját közegükben, de az
ilyesminek nincs helye egy mindenkihez szóló tanévnyitó ünnepségen!

4. Mint minden nyilvános miniszteri beszédnek, Kásler Miklós mondókájának is volt konkrét üzenete. A gyerekeknek azt
üzente, hogy szeressék szüleiket, mert tőlük kapták az életet. Ez eddig rendben van. Tiszteljék tanáraikat, mert tőlük kapják
a tudást. Ez is rendben van. Szeressék hazájukat, meg nemzetüket. Ez is rendben lenne, ha a gondolat embertársaink
szeretetére, vagyis minden emberre vonatkoztatva hangzott volna el, úgy, ahogy azt Jézus tanította (lásd Máténál a Hegyi
Beszéd alapgondolatát!).

5. Nem panaszkodhatnak a pedagógusok, mert róluk is megemlékezett a miniszter! Sok minden között azt kérte – de ezt
aztán elég egyértelműen! –, hogy erkölcsileg támogassák a kormányt. Azt a kormányt, amely kormány szakmailag bizony
megteszi, ami az ő feladata! Ez egyértelmű beszéd! Vagyis az a pedagógus, aki végrehajtja a kormány szakmai vagy annak
álcázott terveit, erkölcsösnek ítéltetik! S mint ilyen, bízvást ki is tüntettetik!

6. Az emelkedett miniszteri beszéd utolsó mondata tartalmazta a slusszpoént – ahogy az jó szónokhoz illik, végére hagyta a
nagyívű beszéd lényegét! Vagyis tényleg a végén csattant az ostor. Mert az, hogy csattant, egyértelmű, nem kétséges! „Ora
et labora” – mondá a nép szolgája latinul! Ami annyit tesz magyarul, hogy„Imádkozzál és dolgozzál!” A többi ugyanis nem
tartozik rád, édes gyermekem!



2021. 12. 23. 22:21 www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239

www.magyardiplo.hu/print.php?full=I&cikkujlap=I&catid=239 26/26

 

 

Impresszum

 

Szerkesztőbizottság

Ádám Péter 

Czöndör Gyula 


Ferwagner Ákos
Hajdú János


Hegyi Gyula 

Hrabák András 


Lugosi Győző 

Morva Judit 


Simon Gergely 

Sipos János 

Tamás Gáspár Miklós

Drechsler Ágnes 



Olvasószerkesztőink:
 Balla Zoltán - Gyarmati-Szabó Éva - Posváncz Etelka 



 

e-mail: info@magyardiplo.hu



 
 

Kiadó: Közép-Európai Fejlesztési Egyesület
ISSN 2061-3083

Magnet Bank

IBAN: HU03 1620 0106 1160 5434 0000 0000

Magyar bankszámlaszám: 16200106-11605434

SWIFT: HBWEHUHB

az egyesület bejegyzett címe: 1088 Budapest, Múzeum u. 7. Kossuth Klub

adószáma: 18270916-1-42

mailto:info@magyardiplo.hu

