
5

DOI: 10.51455/Polymatheia.2023.3-4.01 – Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán: Az 1956-os magyar forradalom...

AZ 1956-OS MAGYAR FORRADALOM 
ÉS A SZUEZI VÁLSÁG HUSZADIK 

ÉVFORDULÓJA AZ ARAB VILÁGBAN

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán

Összefoglaló:
Az 1956-os párhuzamos krízis ideje alatt a világ közvéleményének fi-

gyelme egyszerre irányult a szuezi agresszióra, illetve a Magyarországon 
lezajlott forradalmi eseményekre. A felfokozott érdeklődésnek köszön-
hetően már akkor eltérő magyarázattal és ideológiai megközelítéssel je-
lentek meg különböző riportok, elemzések és kommentárok a történ-
tek kapcsán. Alig két évtized leforgása alatt ellenben olyan meghatározó 
változásokra került sor a hidegháborús viszonyokban, amelyek alapvető 
befolyást gyakoroltak a korabeli események kapcsán vallott nézetekre és 
véleményekre. Utóbbi vonatkozásában cikkünk legfőbb célkitűzése be-
mutatni az 1956-os magyar forradalom és a szuezi válság huszadik évfor-
dulójának visszhangját az arab sajtóban, illetve a külügyi jelentésekben. 
Ezen belül hangsúlyosan ki kívánunk térni arra, hogy milyen ismeretek-
kel és elképzelésekkel rendelkezett az arab közvélemény a magyarorszá-
gi és az egyiptomi eseményekről.

Kulcsszavak: 1956-os forradalom, szuezi válság, párhuzamos krízis, 
arab világ, Al-Meszá

Abstract:
During the parallel crisis of 1956, the attention of the world public 

was directed to the Suez aggression and the Hungarian Revolution. 
Various reports, political analyzes and commentaries on those events 
already appeared with different explanations and ideological approaches. 
In the course of barely two decades, decisive changes took place in the 
Cold War situation, which had a fundamental influence on the views and 
opinions concerning these contemporary events. The main objective of 
our joint article is to present the echoes of the 20th anniversary of the 1956 

MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET

https://doi.org/10.51455/Polymatheia.2023.3-4.01


6

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán: Az 1956-os magyar forradalom és a szuezi válság huszadik évfordulója az arab világban

Hungarian revolution and the Suez crisis in the Arab press and reports 
of the Ministry of Foreign Affairs.

Keywords: 1956 Revolution, Suez Crisis, Parallel Crisis, Arab World, 
Al-Messa

Bevezetés

Az arab közvélemény figyelmét számos meghatározó eseményre való 
visszaemlékezés kötötte le az 1976-os évben. Ezek közül kiemelkedik a 
Szuezi-csatorna Társaság államosítása, az Egyiptom elleni brit–francia–
izraeli agresszió, valamint a magyar forradalom és szabadságharc 20. év-
fordulója. A korabeli arab sajtóorgánumok eltérő hangsúllyal írtak a há-
rom nagy eseményről. Utóbbiak között – természetszerűen – az arab 
vonatkozású események kaptak elsőbbséget, ugyanakkor nem hanyagol-
ták el a magyar forradalmat sem, ami iránt viszont érezhetően kevesebb 
érdeklődést mutattak. 

Az 1956-os magyar forradalom 20. évfordulójának külföldi sajtóvis�-
szhangjáról több elemzés és kommentár látott napvilágot. Jelen tanul-
mányban arra koncentrálunk elsősorban, hogy miként reagált az arab 
sajtó és a korabeli politikai vezetés az 1956-os magyar forradalom 20. év-
fordulójára, beleértve az azzal kapcsolatos különböző állásfoglalásokat. 
Eddigi kutatásaink szerint a legtöbb arab ország nem reagált az 1956-os 
forradalom 20. évfordulójára annak ellenére sem, hogy a legnagyobb és 
legismertebb, államilag támogatott, nagy múlttal rendelkező, nemzetkö-
zi hírű, nagy célközönségnek szóló arab nyelvű lapjaik 1956-ban a leg-
több beszámolót és kommentárt közölték a magyar forradalomról.

Az évfordulóval kapcsolatos állásfoglalás alapján az arab országok há-
rom csoportra oszlanak. Az első az a 17 arab állam, ahol semmilyen 
reakció nem mutatkozott. Ide tartozik Algéria, Bahrein, Katar, Sza-
úd-Arábia, Irak, Líbia, Marokkó, Jordánia, Palesztina, Omán, Szomá-
lia, Dzsibuti, Mauritánia, Tunézia, Jemeni Nép Demokratikus Köztársa-
ság, Jemeni Arab Köztársaság, illetve Szíria. A második csoport már csak 
négy országot foglal magában: Szudánt, Libanont, Kuvaitot és az Egye-
sült Arab Emírségeket. Ezek az országok röviden reflektáltak a 20. év-
fordulóra, amiről 1-2 hírt jelentettek meg, vagy csak utalásszerű említést 
tettek arról médiaforrásaikban, amelyek a legtöbb esetben átvett híranya-
gokra támaszkodtak. A harmadik csoportba pedig kizárólag a legnépe-
sebb és legsokoldalúbb arab ország, Egyiptom tartozik, ahol a forradalom 
20. évfordulója a legnagyobb teret kapta, ami a magyarok számára ese-
tenként egyfajta morális támogatás megnyilvánulását jelentette.



7

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XX. évfolyam, 2023. 3-4. szám

Az első csoportot képező arab országok és a visszhangok

A magyar forradalom 20. évfordulójával kapcsolatban nem észleltünk 
sajtóvisszhangot, békés rendezvényeket, tüntetéseket, provokációkat Al-
gériában, Bahreinben, Katarban, Szaúd-Arábiában, Irakban, Líbiában, 
Marokkóban, Jordániában, Palesztinában, Ománban, Szomáliában, 
Dzsibutiban, Mauritániában, Tunéziában, Jemeni Nép Demokratikus 
Köztársaságban, Jemeni Arab Köztársaságban, illetve Szíriában. Ezek-
ben az arab országban semmiféle megnyilvánulása nem volt a magyar 
forradalom jubileumának. A magyar emigráns csoportok nem mozdul-
tak meg, és a helyi kormányzat által bátorított megemlékezésre sem ke-
rült sor, és sehol nem olvashattunk ellenséges hangvételű írást. Ezekben 
az országokban nem irányultak sajtótámadások a Kádár-rendszer ellen, 
és nem dicsőítették a húsz évvel azelőtti forradalmat sem. Összességé-
ben nem ismert sem hivatalos, sem félhivatalos, sem pedig sajtó-rádió-tv 
megnyilvánulásokban bármilyen ellenséges hangvételű megnyilatkozás. 
Ez a hallgatás ellenben nem tekinthető újdonságnak az esetükben, mivel 
ezekben az országban 1966-ban, vagyis a magyar forradalom 10. évfor-
dulóján sem történt bármilyen véleménynyilvánítás. Ezeknek az orszá-
goknak az államközi kapcsolatok kedvező fejlődése elsődleges szempont 
volt, amit nem kívántak kockáztatni az 1956-os forradalom felemlegeté-
sével vagy az arra történő bárminemű utalással.

A második csoportot képező négy arab országok és a visszhangok

Libanonban röviden reagáltak a 20. évfordulóra, aminek fő oka fel-
tehetően az ott kialakult polgárháborús helyzet és az állami apparátus 
megbénulása volt. A L’Orient-Le Jour1 című francia nyelvű lap az AFP 
jelentésére hivatkozva rövid cikket közölt „A magyar forradalom 20 éves 
évfordulója” címmel, amit kommentár nélkül közölt le. Ugyanakkor már 
ez is figyelemre méltó véleménynyilvánításnak tekinthető, ha figyelem-
be vesszük azt, hogy tíz évvel korábban még ennél is kevesebb említést 
tettek a helyi sajtóorgánumok a forradalom 10. évfordulójáról. Akkor 

1	 A L’Orient-Le Jour a vezető francia nyelvű napilap Libanonban. Először 1971. június 
15-én jelent meg, miután két francia nyelvű libanoni napilap, a L’Orient (1924-ben ala-
pította Bejrútban Gabriel Khabbaz és Georges Naccache) és a Le Jour (1934-ben hoz-
ta létre Michel Chiha) egyesült. Az 1976-os libanoni polgárháború idején a szír had-
sereg egy rövid időre felfüggesztette a lap működését, aminek főszerkesztője, Eduard 
Saab 1976. május 16-án gyilkosság áldozatává vált. A lap politikával, helyi és nemzet-
közi hírekkel, pénzügyekkel és gazdasággal, kultúrával, szórakoztatással és sporttal fog-
lalkozik, a Société de presse et d’éditions SAL adja ki, miként a Le Commerce du Levant 
üzleti magazint is.



8

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán: Az 1956-os magyar forradalom és a szuezi válság huszadik évfordulója az arab világban

mindössze két bejrúti kiadvány – az arab nyelvű napilap, az Al-Liva2 és 
a francia nyelvű Jour3 – tett említést a forradalomról egy-egy rövid terje-
delmű cikkben. Az Al-Livában a lengyelországi események kapcsán az 
olvasó rövid áttekintést kapott a magyar forradalomról is. Ellenben két 
meglehetősen nagy méretű képet közölt az írás mellett: az egyik felira-
ta „akasztott ember Budapesten,” a másik: „a szovjet tankok bevonulnak 
Budapestre”. A francia lap viszont csak egyetlen egy mondatban említet-
te meg Magyarországot, amikor idézte Howard Johnsont, a Daily Mir-
ror riporterét.4

A magyar forradalom 20. évfordulója alkalmából összesen két kuvaiti 
lap, a Kuwait Times5 és az Al-Anbaa6 közölt cikket. Az első írás a Reuters 
október 24-i beszámolóját hozta le Budapestről egy rövid, semleges vis�-
szatekintés mellett. A lap szerint az évfordulón semmi nem történt Ma-
gyarországon, plusz biztonsági intézkedésekre nem került sor, és a lakos-
ság tovább élte mindennapi életét. Az Al-Anbaa ezzel szemben két olasz 
újságra hivatkozott az 1956-os forradalom említése során. Hangoztat-
ta, hogy a forradalom legfőbb okai a romló gazdasági helyzet, a korabeli 
politikai vezetés súlyos hibái és a demokrácia hiánya voltak. A lap ügye-
sen összefüggésbe hozta a magyarországi forradalmat a lengyelországi 
eseményekkel, amivel – egyedülálló módon – bizonyos kritikát is meg-
fogalmazott az 1956-os gazdasági helyzettel kapcsolatban és akkori ve-
zetéssel szemben.7

Szudánban szintén egy rövid hírt tett közzé az állami televízió és a 

2	 Az Al-Liva (arabul: ءاوللا, a. m. ’zászló’) az egyik vezető és legrégebbi arab nyelvű, bej-
rúti székhelyű napilap, amelyet Libanonban adnak ki. 1963-ban alapították. A lap ki-
adója a Dar Al-Liva for Press and Publishing. 2013 óta Salah Salem a főszerkesztője. 

3	 Az egyik legrégebbi és legolvasottabb francia nyelvű lap Libanonban az 1960-as és 70-
es években.

4	 MNL OL XIX-J-1-j, Egyesült Arab Köztársaság 1976. 50. d. 004725/2. sz. dok. Az el-
lenforradalom 20. évfordulójának visszhangja az arab országokban. Budapest, 1976. ok-
tóber 27.

5	 A Kuwait Times egy Kuvaitban megjelenő angol nyelvű napilap. Ez volt az első angol 
nyelvű lap az öbölmenti országokban. Júszuf Szálih alapította 1961-ben. A 36 oldalas 
lap részletesen beszámol a helyi eseményekről és üzleti hírekről, valamint elemzéseket 
és vezércikkeket tartalmaz regionális és nemzetközi témákról, valamint szórakoztató és 
sporthíreket közöl. A Kuwait Times emellett kiadja a Friday Times című ingyenes, 80 
oldalas bulvárlapot. 2001-es példányszáma 28 000 volt. 

6	 Az Al-Anbaa’ (arabul: ءابنالا,,, a. m. ’hírek’) egy arab nyelvű kuvaiti napilap. A lap tu-
lajdonosa és kiadója a Bab Al-Kuwait Press Co. A lap 1976. január 5-én indult az Akh-
bar Al Kuwait folytatásaként, amelyet 1962 és 1975 között adtak ki. Kuvait iraki invá-
ziója idején a lapot Kairóban nyomtatták 1990 augusztusától 1991 augusztusáig.

7	 MNL OL XIX-J-1-j, Egyesült Arab Köztársaság 1976. 50. d. 004725/2. sz. dok. Az 
ellenforradalom 20. évfordulójának visszhangja az arab országokban. Budapest, 1976. 
október 27.; Lásd még: Simándi Irén (2002): A magyar forradalom a Szabad Európa 
Rádió hullámhosszán. I. Valóság, XLV. évf. 11. sz. 36–61.; Simándi Irén (2002): A ma
gyar forradalom a Szabad Európa Rádió hullámhosszán. II. Valóság, XLV. évf. 12. sz. 
76–93.  



9

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XX. évfolyam, 2023. 3-4. szám

hírügynökség, a Sudan News Agency (SUNA) 1976. október 22-én ar-
ról, hogy 20 évvel korábban a magyarok demokráciáért tüntettek, ami az 
Associated Press eseménynaptárán alapult.8

1976. október 20-án az Egyesült Arab Emírségekben az Emirates 
News a politikai rovatában közölte William Forest „20 év után Budapest 
még mindig magán viseli a felkelés nyomait” c. cikkét, ami meglehe-
tősen negatív hangvétellel fogalmazta meg a magyar fővárossal kapcsola-
tos kritikáit. Alig egy héttel később, október 26-án viszont ugyanaz a lap 
egy újabb cikket közölt Terrence Andrew-tól, „20 évvel a magyarországi 
nagy felkelés után hosszú távú kibékülés a kommunizmussal” címmel.9 

A harmadik csoport 

Az évforduló a legnagyobb visszhangot a legnépesebb arab ország, 
Egyiptom sajtójában kapta. Az egyiptomi állami szervek semmiféle uta-
lást nem tettek a magyar forradalom 20. évfordulójára. Viszont a jobb-
oldali beállítottságú lapok emlékeztető és kritikai jellegű cikkeket jelen-
tettek meg. Utóbbiakkal kapcsolatban a Kairói Magyar Nagykövetség 
beszámolója leszögezi, hogy a tömegbázisú lapok csak három nagy ter-
jedelmű és hatásos cikkben foglalkoztak a korabeli magyar válsággal: az 
Akher Saa10 1976. október 13-i számában megjelent a „Magyarország 
kényszerházassága a szovjetekkel” c. érdekes cikk;11 négy nappal később, 
október 17-én megjelent egy hosszú cikk a Vatani12 című kopt keresztény 
hetilapban, ami alapvetően a forradalom szovjetellenességét hangsúlyoz-
ta. A cikk megjelenése után a kairói magyar nagykövet látogatást tett az 
egyiptomi külügyminisztériumban, és tiltakozott a szerinte durva tar-

  8	 Uo.
  9	 Uo.
10	 Az Akher Saa az egyik legrégebbi, arab nyelvű, egyiptomi, Kairóban kiadott hetilap. Cí-

mének jelentése „Az Utolsó Óra”. Alapítója, Mohamed El Tabii 1934-ben hozta létre, 
majd rövidesen megszűnt. 1944-ben indult újra Mustafa és Ali Amin kezdeményezé-
sére. Ezután az Akhbar El Yom kiadóhoz került, 1960 óta pedig a kormányhoz tarto-
zik. Társadalmi eseményekkel, sporttal és női témákkal foglalkozik politikai és gazdasá-
gi hírek mellett. 2000-ben több mint 120 000 példányt adtak el belőle hetente. Bővebb 
információért lásd: Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar – Prantner Zoltán (szerk.): (2021): 
Az arab világ történeti és kulturális kislexikona. ELTE, Budapest. 400.

11	 A cikk azzal vádolja meg a magyar kormányt, hogy tart a szovjetektől, ugyanakkor vi-
szont pragmatikus gazdaságpolitikát is folytat.

12	 Az egyiptomi kopt közösségben széles körben ismert arab nyelvű hetilap, ami vasár-
naponként jelenik meg. Antoun Szihum alapította 1958-ban. Az újság megalapításá-
nak célja az volt, hogy az egész egyiptomi népnek joga legyen az egyenlőséghez és a 
társadalmi igazságossághoz. Az újság általában globális, regionális és helyi kérdésekkel 
foglalkozik, utóbbin belül is különösen a kopt kereszténység helyzetének és örökségé-
nek kérdéseivel, valamint az egyiptomi társadalom fejlődésével. Szerkesztőségét jelen-
leg Júszuf Szidhum mérnök vezeti.



10

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán: Az 1956-os magyar forradalom és a szuezi válság huszadik évfordulója az arab világban

talmú cikk ellen.13 Azonban még ennél is keményebb arab nyelvű elem-
zés látott napvilágot az Al-Meszá14 című lapban október 21-én „Magyar-
ország húsz évvel a szovjetek által levert forradalom után” címmel, ami 
részletesen ismertette a forradalom különböző lépéseit, fő eseményeit, és 
összehasonlította az 1968. évi prágai válsággal.15

Végignéztük és kutattuk a korabeli sajtót, azon belül is főleg az 1976. 
október–novemberi számokat, és külön figyelmet szenteltünk a magyar 
külügy által megemlített három lapnak, különösen, mert se a külügyi fel-
jegyzés, se a kairói követségi jelentés nem csatolta az eredeti arab nyelvű 
sajtócikkeket, ami gyakori eljárásnak számított az 1920-as évek óta. A 
Vatani 1976. október 17-i száma nem szólt a magyar forradalomról, csak 
a Szovjetuniót említette. A 8 oldalas lap októberi és novemberi számai 
csak kétszer hozták szóba Magyarországot: egyszer azt írták, hogy a bu-
dapesti Opera az Aidát játssza, egyszer pedig jelezték, hogy a Magyar-
országon tanult egyiptomi képzőművészek kiemelkedő szerepet töltenek 
be az egyiptomi művészeti és akadémiai élet fejlesztésében.16 Vajon miért 
említették ezt a lapot a magyar külügyi jelentésben? A magyar nagykövet 
valóban személyesen tiltakozott az egyiptomi külügynél? Sajnos a kutatás 
jelenlegi állása szerint nem áll rendelkezésünkre elegendő hitelt érdem-
lő információ mindezeknek a kérdéseknek a kielégítő megválaszolására.

Ami még érdekesebbé teszi a magyar külügyi feljegyzést, az az, ahogy 
az abban említett második cikk az Akher Saa 1976. október 13-i szá-
mában jelent meg. A „Magyarország kényszerházassága a szovjetekkel” 
című írás azonban egyaltalán nem a magyar forradalomról, hanem in-
kább az osztrák–magyar határszakasz helyzetéről, az ottani határátkelés-
ről, a budapesti feketepiacról, valamint a pénzváltásról szól.17 Egy szót 
sem ejt ellenben a forradalomról/ellenforradalomról, ami további kérdé-
seket vet fel a nagykövetség vonatkozó jelentésével kapcsolatban.

13	 MNL OL XIX-J-1-j, Egyesült Arab Köztársaság 1976. 50. d. 004725/2. sz. dok. Az el-
lenforradalom 20. évfordulójának visszhangja az arab országokban. Budapest, 1976. ok-
tóber 27.

14	 Az első arab esti lap, aminek 1956-ban jelent meg az első száma. Számos jeles író és 
újságíró dolgozik a lapnak, közülük pl. Farouk Abdul-Aziz, a jól ismert egyiptomi író, 
filmrendező, tv-s és rádiós műsorvezető, producer és riporter. Fordításai és kommentár-
jai az Al-Meszá hasábjain is megjelentek.

15	 Lásd erről: Simándi Irén (2018): A „prágai tavasz” a magyar éterben. Múltunk, 168–196. 
https://epa.oszk.hu/00900/00995/00055/pdf/EPA00995_multunk_2018_02_168- 
196.pdf (letöltés dátuma: 2024. 01. 15.)

16	 Bővebb információért lásd a fenti említett lap: 1976. október 3., 10., 17., 24. és 31-i 
számait.

17	 Bővebb információért lásd a fenti említett lap: 1976. október 13-i (2190-es) számának 
26. oldalát.

https://epa.oszk.hu/00900/00995/00055/pdf/EPA00995_multunk_2018_02_168-196.pdf
https://epa.oszk.hu/00900/00995/00055/pdf/EPA00995_multunk_2018_02_168-196.pdf


11

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XX. évfolyam, 2023. 3-4. szám

„Magyarország kényszerházassága a szovjetekkel”.
(Forrás: Akher Saa, 1976. október 13. 2190. sz. 26.)

Az egyiptomi Al-Meszá részletesen beszámolt a magyar forradalom 
legfőbb állomásairól. A cikk szerzője felsorolta a forradalom okait, a tün-
tetők követeléseit, az elért eredményeket és a kudarc következményeit. 
Kitért arra is, hogy hogyan verték le a forradalmat, és mi lett a két po-
litikai ellenfél, Nagy Imre és Kádár János további sorsa. A cikkben Pe-
tőfi Sándor legismertebb verséből, a Nemzeti dalból is idéztek pár sort. 
Így írtak: „Gerő a Vörös Hadsereg segítségét kérte a helyzet helyreállításá-
ra. A katonai segítségkérés és a szovjet tankok látványa Budapest utcáin vi-
szont felkorbácsolta a felkelők haragját. […] Ezt a haragot azután a népi tö-
megek a szovjet megszállók, az elnyomó sztálini uralom emberei és a politikai 
államrendőrség ellen fordították. […] Kétségtelen, hogy a meghozott döntések 
megkondították a vészharangot a magyar forradalom felett (vagy ellenforra-
dalom felett, ha figyelembe vesszük a Moszkva és a szövetségesei által kitalált 
terminológiát).” A szovjetek elözönlötték a magyar fővárost: „A szovjetek 
offenzíváját elsősorban Kádár János felhívása mozdította elő a Vörös Hadse-
reghez, amikor azt kérte, hogy zúzzák szét az átkozott reakciós erőket, állít-
sák helyre a rendet és a nyugalmat a magyar területeken. Aznap a budapesti 



12

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán: Az 1956-os magyar forradalom és a szuezi válság huszadik évfordulója az arab világban

rádió közvetítette a Nagy Imre vezette kormány felhívását is, amiben bejelen-
tette, hogy a szovjet beavatkozás megindult, és haladéktalan segítséget kért az 
ENSZ-től. A rádió utolsó üzenetében közölte: »Világ népei, a hajó a mélybe 
süllyedt, a fény eltűnt és sötétség ereszkedett le Magyarország földjére… világ 
népei, halljátok hangunkat, kiáltásunkat, nyújtsátok testvéri és baráti kezeite-
ket…!«” A lap nem feledkezett meg Nagy Imre jugoszláv nagykövetség-
re való meneküléséről, illetve az azzal kapcsolatos ígéretekről sem: „Pár 
nap eltelte után a forradalmat leverték, Nagy Imrének pedig a budapesti jugo-
szláv nagykövetség adott menedéket. A nagykövetség épületét november 28-
án hagyta el, miután szabad elvonulást ígértek neki. Nem tartották azonban 
be az ígéretüket, és az őt kísérő barátaival együtt elrabolták, majd Romániába 
vitték. 1958. június 17-én, a hajnali órákban, pontosan 01:30 perckor, a bu-
dapesti rádió bejelentette Nagy Imre kivégzését négy másik barátjával és elv-
társával együtt, bár Kádár János maga többször ígéretet tett arra, hogy nem 
esik bántódásuk.” A forradalom súlyos következményeit is említette a cikk, 
beleértve az áldozatok és a sebesültek számát Budapesten és vidéken, és 
igen élésen kritizálta a Kádár-rezsimet, az akkori politikai rendszert, va-
lamint annak intézkedéseit: „A túlságosan szigorú és elnyomó intézkedések 
sorozata igen borzalmas és kegyetlen volt. Az is kiderült, hogy a Magyaror-
szágon uralkodó rendszer, Kádár János vezetésével és a Vörös Hadsereg támo-
gatásával, nem sztálinista, hanem hruscsovista rendszer. A Kádár János ál-
tal képviselt orientációt gyakorlatilag bizonyos fokú szabadság jellemzi. Egy 
sor amnesztiát biztosított egymás után, és sok értelmiségit engedett szabadon, 
akiket a forradalom után ítéltek el.”18

A magyar Külügyminisztérium feljegyzése szerint „az 1956-os ellen-
forradalommal kapcsolatos egyiptomi sajtópropaganda méreteiben és ellenséges 
hangnemében is erősödő”. Az említett Al-Mesza-cikk kapcsán az egyiptomi 
külügyben az illetékes osztályvezető sajnálkozását fejezte ki hangoztat-
va, hogy „Egyiptom és a szocialista országok sajtószervei között megismétlődő 
polemizálást mindkét fél érdekében be kellene szüntetni”. Ettől függetlenül 
dr. Hackler Károly főosztályvezető-helyettes az október 26-ai budapes-
ti iráni fogadáson külön kitért a kifogásolt írásra a Roushdy19 egyipto-
mi nagykövettel folytatott beszélgetése során. Az egyiptomi nagykövet 
„sajnálkozását fejezte ki a megjelenése miatt” ígéretet tett arra, hogy „a cikkel 

18	 Magyarország húsz évvel a szovjetek által levert forradalom után. Al-Meszá, 1976. ok-
tóber 21., 3.; Lásd még: Simándi Irén (2016): Politika, társadalom, gazdaság a Ma
gyar Rádióban 1953–1956. Gondolat Kiadó, Budapest. 376–453.; Simándi Irén (2005): 
Magyarország a Szabad Európa Rádió hullámhosszán 1951–1956. OSZK – Gondolat 
Kiadó, Budapest. 306–318.

19	 Wagih Mohamed Roushdy Egyiptom budapesti nagykövete 1973 és 1977 között. 
Hosszú ideig dolgozott az egyiptomi KÜM székhelyén és Olaszországban is. Fia, Alaa 
Wagih, jelenleg is nagykövetként dolgozik.



13

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XX. évfolyam, 2023. 3-4. szám

kapcsolatban eljár a hazai szerveknél,” és kiemelte, hogy „mindig a magyar–
egyiptomi kapcsolat ápolása és erősítése érdekében tevékenykedett”.20

Érdekes továbbá az is, hogy az arab ország legolvasottabb lapjai nem 
emlékeztek vissza a magyar forradalom 20. évfordulójáról, noha azok 
jelentették meg korábban a legtöbb hírt a forradalom eseményeiről, és 
közöltek visszaemlékezéseket. Idesoroljuk a mindenkori kormánypárt 
szócsövének tekinthető al-Ahramot, a modern arab újságírás atyjainak 
tartott Amín testvérek, Ali21 és Musztafa22 által alapított Ahbár al-Júm 
napilapot, a kairói székhelyű ad-Dzsumhúríját, az egyik legbefolyáso-
sabb és legközismertebb, állami irányítás alatt álló napilapot, a Rúza al-
Júszuf című népszerű egyiptomi heti magazint, valamint a Szabáh al-Hajr 
egyiptomi hetilapot, melyet a Rúza al-Júszuf alapítvány adott ki. 

A párhuzamos válság

Az 1956-os forradalom történetével foglalkozó történészek az időbe-
li egybeesés miatt régóta keresik a választ arra a kérdésre, hogy vajon 
a szuezi válság befolyásolta-e a magyar forradalom sorsát. A két nagy 
válság közötti összefüggéseket sokan vizsgálták, többségük összekötötte 
egymással a két eseménysorozatot,23 illetve igennel válaszoltak a kérdés-

20	 MNL OL XIX-J-1-j, Egyesült Arab Köztársaság 1976. 50. d. 004725/2. sz. dok. A 
Messa című kairói lap cikke az ellenforradalom kapcsán. Budapest, 1976. október 28.

21	 Ali Amín Júszuf (1914–1976) közismert egyiptomi újságíró volt. A Kairói Amerikai 
Egyetemen tanult, majd mérnöki tanulmányokat folytatott Angliában 1931–1936 kö-
zött. 1941-ben az élelmiszerügyi miniszter irodavezetője, 1942-ben pedig a közlekedé-
si és pénzügyminiszter irodavezetője volt. 1962-ben ő töltötte be a Dár al-Hilál igaz-
gatói tanácsának elnöki tisztét, majd 1964. április 18-tól az Ahbár al-Júm főszerkesztője 
lett.

22	 Musztafa Amín Júszuf (1914–1997) liberális beállítottságú, népszerű egyiptomi újság-
író, író és regényíró. Politológiát tanult az amerikai Georgetown University-n. Később 
több egyiptomi napilapnak és magazinnak is dolgozott (Rúzá al-Júszuf, Ahír Szaa, 
Al-Isznaín stb.).

23	 Magyarul lásd: A szuezi válság és Magyarország egyiptomi szemmel. In: A szuezi 
válság és Magyarország 1956. Tanulmányok. (Veritas Füzetek, 6.) Veritas Történetku-
tató Intézet – Magyar Napló, Budapest. 2017. 95–106.; Sáringer János – Abdalláh 
Abdel-Ati Abdesz-Szalám Mohamed (2016): A szuezi válság és Magyarország 1956. 
Diplomáciai iratok az 1956-os magyar forradalom és szabadságharc, illetve a szuezi vál-
ság történetéhez. Veritas Történetkutató Intézet – Magyar Napló, Budapest. Angolul 
lásd: The Egyptian–Hungarian Peaceful Relations During the Events of 1956, and the 
Italian Situation. In: Relations between East and West – Various Studies: Medieval and 
Contemporary Ages. Dar Al–Kitab Al–Gamee, Kairó. 2017. 337–358. Arabul lásd: ةمزأ 
  In: Al-Wakae Tarikhia Journal [Historical Events – Refered .1956 رجملا ةروثو سيوسلا
Research Periodical]. Centre for Research and Historical Studies, Cairo University, Ka-
iró. 2019. (31) 313–346.; م1956 ماع ثادحأ لالخ ةيرجملا ةيرصملا ةيملسلا تاقالعلا، 
 In: Relations between East and West – Various Studies: Medieval and .ايلاطيإ فقومو
Contemporary Ages. Dar Al–Kitab Al–Gamee, Kairó. 2017. 359–377.



14

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán: Az 1956-os magyar forradalom és a szuezi válság huszadik évfordulója az arab világban

re. A magyar forradalom 20. évfordulóján hasonlóképpen összekapcsol-
ták a két válságot, józanul elemezve azokat. Hiányoztak ellenben a kéz-
zelfogható bizonyítékok a releváns iratanyagok titkosítása miatt, amelyek 
lehetővé tettek volna a rendelkezésre álló információk összevetését és ob-
jektív következtetések levonását.

Az al-Quds al-Araby24 című napilap nagy terjedelmű cikket közölt a 
két válságról, elsősorban a magyar helyzetre fókuszálva. A londoni szék-
helyű lap összekötötte az 1956-os forradalom leverését a szuezi válság-
gal: „A szovjetbarát kormány elleni 1956-os magyarországi felkelés, amelyet 
Moszkva levert, továbbra is sarkalatos és létfontosságú a kelet-európai népek 
történetében, valamint a keleti és nyugati blokk közötti »hidegháborús« folya-
matban. Akkoriban a Kreml a készenlétét demonstrálta arra, hogy katonai erőt 
alkalmazzon a Varsói Szerződés országainak kommunista rezsiméinek fenn-
tartására. A magyar felkelés egybeesése az Egyiptom elleni háromoldalú agres�-
szióval arra késztette a történészeket, hogy összekapcsolják a két eseményt, és 
az adott történelmi korszak szovjet-nyugati konfrontációjának tágabb kont-
extusában kezeljék. […] A Szovjetuniónak egyszerre két nagy válsággal kel-
lett szembenéznie […] Először a magyar válságot békés eszközökkel próbál-
ták rendezni, azt hangoztatva, hogy az imperialisták erőszakkal oldják meg a 
problémáikat, ők pedig békésen. Ám a szuezi válság után Hruscsov úgy érezte, 
hogy az akkor Moszkvával szövetséges Egyiptom vereségét a világ és a szov-
jet blokk tagjai a Szovjetunió befolyásának Sztálin halála utáni hanyatlása-
ként fogják értékelni, a szuezi válság így aztán ürügyet szolgáltatott a hatá-
rozott, erőszakos fellépésre. Magyarországon a Szovjetunió erőt demonstrált. 
[…] A magyar felkelés leverése után Hruscsov úgy döntött, megerősíti orszá-
ga közel-keleti pozícióját, és határozott üzenetet küldött Nagy-Britanniának 
és Franciaországnak, amelyben utalt arra, hogy a Szovjetunió elegendő nuk-
leáris képességgel rendelkezik a két ország elpusztítására, ami az Egyiptom el-
leni agresszió leállítását és a Szuezi-csatorna feletti szuverenitás megőrzését 
eredményezte. Moszkva beavatkozása a két egyidejű válságba 1956-ban meg-
akadályozta a kommunista rezsim bukását Magyarországon, valamint meg-
mutatta, hogy továbbra is aktív erővel és befolyással rendelkezik a Közel-Ke-
leten.”25

24	 Az al-Quds al-Araby jelentése: ’az arab Jeruzsálem’. Arab nyelvű, független, nyomtatott 
és internetes napilap. Ez az egyik legnépszerűbb arab újság. Naponta százezrek követik 
szerte a világon.

25	 https://www.alaraby.co.uk/society/%D8%A7%D9%84%D8%AB%D9%88
%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AC%D9%87%D8
%B6%D8%A9-%D9%87%D9%84-%D8%B9%D8%B7%D9%91%D9%84-
%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9
%84%D8%AB%D9%84%D8%A7%D8%AB%D9%8A-%D8%A7%D9%86%D8%A
A%D9%81%D8%A7%D8%B6%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AC%
D8%B1%D8%9F  (letöltés dátuma: 2022. 09. 30.).

https://www.alaraby.co.uk/society/%D8%A7%D9%84%D8%AB%D9%88%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AC%D9%87%D8%B6%D8%A9-%D9%87%D9%84-%D8%B9%D8%B7%D9%91%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AB%D9%84%D8%A7%D8%AB%D9%8A-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B6%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AC%D8%B1%D8%9F
https://www.alaraby.co.uk/society/%D8%A7%D9%84%D8%AB%D9%88%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AC%D9%87%D8%B6%D8%A9-%D9%87%D9%84-%D8%B9%D8%B7%D9%91%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AB%D9%84%D8%A7%D8%AB%D9%8A-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B6%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AC%D8%B1%D8%9F
https://www.alaraby.co.uk/society/%D8%A7%D9%84%D8%AB%D9%88%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AC%D9%87%D8%B6%D8%A9-%D9%87%D9%84-%D8%B9%D8%B7%D9%91%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AB%D9%84%D8%A7%D8%AB%D9%8A-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B6%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AC%D8%B1%D8%9F
https://www.alaraby.co.uk/society/%D8%A7%D9%84%D8%AB%D9%88%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AC%D9%87%D8%B6%D8%A9-%D9%87%D9%84-%D8%B9%D8%B7%D9%91%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AB%D9%84%D8%A7%D8%AB%D9%8A-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B6%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AC%D8%B1%D8%9F
https://www.alaraby.co.uk/society/%D8%A7%D9%84%D8%AB%D9%88%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AC%D9%87%D8%B6%D8%A9-%D9%87%D9%84-%D8%B9%D8%B7%D9%91%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AB%D9%84%D8%A7%D8%AB%D9%8A-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B6%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AC%D8%B1%D8%9F
https://www.alaraby.co.uk/society/%D8%A7%D9%84%D8%AB%D9%88%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AC%D9%87%D8%B6%D8%A9-%D9%87%D9%84-%D8%B9%D8%B7%D9%91%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AB%D9%84%D8%A7%D8%AB%D9%8A-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B6%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AC%D8%B1%D8%9F
https://www.alaraby.co.uk/society/%D8%A7%D9%84%D8%AB%D9%88%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AC%D9%87%D8%B6%D8%A9-%D9%87%D9%84-%D8%B9%D8%B7%D9%91%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AB%D9%84%D8%A7%D8%AB%D9%8A-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B6%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AC%D8%B1%D8%9F


15

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XX. évfolyam, 2023. 3-4. szám

A korábban említett Al-Meszá-cikk szerzője ügyesen összeköttette a 
magyar válságot a szuezi háborúval, és elemezte a véres szovjet katonai 
beavatkozás fő indokát: „Tekintettel a szuezi válság miatt az USA, illetve 
Nagy-Britannia és Franciaország közt kialakult nézeteltérésre, a szovjet ve-
zetők teljes mértékben biztosak voltak abban, hogy egyik nagyhatalom sem fog 
katonailag beavatkozni Magyarországon, bármennyire is szimpatizáltak a 
magyar néppel. Így aztán november 4-én, a hajnali órákban a Vörös Hadse-
reg tankjai és páncélozott járművei elözönlötték Budapestet.”26

Konklúzió

A fentiek alapján megállapítható, hogy az arab sajtó és politikai veze-
tés figyelme az 1956-os egyiptomi események 20. évfordulójára koncent-
rálódott 1976 októberében és novemberében. A Magyarországgal kap-
csolatos megemlékezések emiatt csak pár arab világbeli publicisztikában 
kerülhettek a fókuszba, elsősorban az egyiptomi Al-Meszá esti lapban. 
Összességében elmondható, hogy az arabok nem követték nyomon ki-
emelt érdeklődéssel a magyarországi forradalom 20. évfordulóját, amiről 
mindössze öt arab országban jelentek meg reakciók. Utóbbiak közül ki-
emelkedik Egyiptom, ahol a legkritikusabb írás látott napvilágot. Habár 
a Magyarország iránti érdeklődés észrevehetően veszített az 1966. évi 10 
éves jubileum kapcsán tapasztalt erejéből, ennek ellenére a 20. évfordu-
lóról több hír és kritika jelent meg. 

Függelék

Magyarország húsz évvel a szovjetek által levert forradalom után
(Al-Meszá, 1976. október 21. 3.)

1956-ban, vagyis húsz évvel ezelőtt a szovjet tankok vérbe fojtották a ma-
gyar forradalmat. A történelem aztán megismételte magát. A forradalmi ese-
mények és annak mindenféle, a kelet-európai régió igazi népi demokráciáira és 
a kiterjedt kommunista mozgalomra gyakorolt kiszámíthatatlan hatásai el-
lenére a cseh fővárosban, Prágában, eltérő körülmények között, az 1956-ban 
történtekhez hasonló események következtek be 12 év eltelte után.

1956. október 23-án tört ki a magyar forradalom Budapesten, amikor a len-
gyelek példáján felbuzdult fiatalok hatalmas nagy tüntetéseket és tiltakozáso-
kat rendeztek a lengyel nép támogatására. Azon a napon egyetemisták és mun-

26	 Magyarország húsz évvel a szovjetek által levert forradalom után. Al-Meszá, 1976. ok-
tóber 21., 3.



16

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán: Az 1956-os magyar forradalom és a szuezi válság huszadik évfordulója az arab világban

kások ezrei vonultak a főváros utcaira, követelve a sztálini megfélemlítések és 
terrorkampányok teljes megszüntetését, amelyet akkor Rákosi Mátyás képvi-
selt Magyarországon, és akit 1956 júliusában Gerő Ernő váltott fel az ural-
kodó párt főtitkári pozíciójában.

A tüntetők követelték a Magyarországon állomásozó szovjet csapatok kivo-
nását, Nagy Imre ex-kormányfő visszatérését, akit korábban eltávolítottak a 
miniszterelnöki posztról, és a szabad választások megtartását.

A jól ismert magyar költő, Petőfi Sándor szobra előtt egy híres színész elsza-
valta Petőfi legismertebb versét, a Nemzeti dalt, és a tömegek lelkesen és han-
gosan ismételték a rövid költemény sorait: „Talpra magyar, hí a haza! / Itt az 
idő, most vagy soha! / Rabok legyünk, vagy szabadok? / Ez a kérdés, válas�-
szatok! – / A magyarok istenére / Esküszünk, / Esküszünk, hogy rabok tovább 
/ Nem leszünk!” Azon az estén a tüntetők ledöntötték Sztálin szobrát. Ezután 
a rádió Gerő Ernőnek a tüntetőket sértegető beszédét közvetítette. Ezt követő-
en a tömeg megrohamozta a Magyar Rádió épületét, de a politikai államren-
dőrség, az ÁVH szembeszállt velük. Először könnygázbombákat vetettek be, 
majd lőni kezdtek rájuk, így a forradalom új irányt vett.

A fegyveres erők parancsot kaptak a felkelők leverésére, ők azonban fegyve-
resen átálltak a forradalmárok oldalára.

A párt Központi Bizottsága rendkívüli értekezletet szervezett, ahol minisz-
terelnökké nevezték ki Nagy Imrét. A párt viszont továbbra is Gerő Ernő ke-
zében maradt. Gerő a Vörös Hadsereg segítségét kérte a helyzet helyreállítására. 
A katonai segítségkérés és a szovjet tankok látványa Budapest utcáin viszont 
felkorbácsolta a felkelők haragját. 

Másnap a forradalom átterjedt az ország minden tájára a felkelők lecsilla-
pítására hozott intézkedések és döntések ellenére. A népi tömegek haragjukat a 
szovjet megszállók, az elnyomó sztálini uralom emberei és a politikai állam-
rendőrség ellen fordították.

1956. október 24-én este Budapestre érkeztek a Kreml küldöttjei, Mikojan 
és Mihail Andrejevics Szuszlov, akik leváltották Gerőt, és Kádár Jánost állí-
tották a helyére. A forradalmárok azonban sem ezek után, sem pedig azt kö-
vetően sem voltak hajlandók lecsillapodni, hogy Nagy Imrét bízták meg októ-
ber 27-én az újonnan kialakult kormány vezetésével. Mindezek a lépések nem 
voltak elegendők a bizalmuk elnyerésére.

1956. október 28-án úgy tűnt, hogy a forradalom diadalmaskodott. Nagy 
Imre bejelentette a szovjet csapatok kivonását a fővárosból, a tárgyalások meg-
kezdését a magyar területekről történő teljes kivonulásukról, a népi milícia fel-
állítását és a politikai államrendőrség feloszlatását. 

A felkelők azonban elutasították a fegyverszünetet, és ott voltak az orosz ka-
tonák is. Október 30-án Nagy Imre bejelentette az egypártrendszer megszün-
tetését és a visszatérést a törvényes rendhez a koalíciós pártokkal való szabad és 
demokratikus együttműködésre építve, amely 1948 előtt működött. De ez sem 
volt elegendő a forradalmárok számára, akik továbbra is követelték a Varsói 



17

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XX. évfolyam, 2023. 3-4. szám

Szerződésből való kilépést, illetve Magyarország függetlenségének és semleges-
ségének kikiáltását. Nagy Imre hallgatott rájuk, és november 1-én kilépett a 
Varsói Szerződésből. Bejelentette az ország semlegességét, felszólítva az Egye-
sült Nemzetek Szervezetét, hogy tartsa tiszteletben az ország semlegességét. 

Kétségtelen, hogy a meghozott döntések megkondították a vészharangot a 
magyar forradalom felett (vagy ellenforradalom felett, ha figyelembe vesszük a 
Moszkva és a szövetségesei által kitalált terminológiát).

Tekintettel a szuezi válság miatt az USA, illetve Nagy-Britannia és Fran-
ciaország között kialakult nézeteltérésre, a szovjet vezetők teljes mértékben 
biztosak voltak abban, hogy egyik nagyhatalom sem fog katonailag beavat-
kozni Magyarországon, bármennyire szimpatizáltak is a magyar néppel. Így 
aztán november 4-én, a hajnali órákban a Vörös Hadsereg tankjai és páncélo-
zott járművei elözönlötték Budapestet. 

A szovjetek offenzíváját elsősorban Kádár Jánosnak a Vörös Hadsereghez 
intézett felhívása segítette elő, amiben azt kérte, hogy zúzzák szét az átkozott 
reakciós erőket, és állítsák helyre a rendet és a nyugalmat a magyar területeken.

Aznap a budapesti rádió a Nagy Imre által vezetett kormány felhívást köz-
vetítette. A miniszerelnök bejelentette, hogy a szovjet beavatkozás megindult, 
és haladéktalan segítséget kért az ENSZ-től. A rádió utolsó üzenetében már 
azt közölte: „Világ népei! A hajó süllyed, a lángok kihúnynak, óráról órára sö-
tétebbek lesznek az árnyak Magyarország felett! Halljátok meg kiáltásunkat, 
nyújtsatok testvéri kezet!”

Pár nap eltelte után a forradalmat leverték, Nagy Imrének pedig a budapes-
ti jugoszláv nagykövetség adott menedéket. A nagykövetség épületét novem-
ber 28-án hagyta el, miután szabad elvonulást ígérték neki. Nem tartották be 
azonban az ígéretüket, és az őt kísérő barátaival együtt elrabolták, majd Ro-
mániába vitték el. 1958. június 17-én a hajnali órákban, pontosan 01:30 perc-
kor, a budapesti rádió bejelentette Nagy Imre kivégzését négy másik barátjával 
és elvtársával együtt, bár Kádár János maga többször ígéretet tett arra, hogy 
nem esik bántódásuk. 

Az állami közlemények, illetve a hivatalos iratok alapján megállapítha-
tó, hogy a forradalomnak kétezer budapesti és hétszáz vidéki áldozata volt. A 
budapesti sebesültek száma pedig tizenkétezer-kilencszázhetvenegy, vidéken 
pedig csak ezernégyszázötvennyolc. Ezekhez a számokhoz – amely nagy va-
lószínűséggel jóval alacsonyabbak a ténylegesnél – hozzá kell tenni azt a száz-
tizenöt halálra ítéltet is, akiknek a kivégzését a forradalom erőszakos leverése 
után hozták nyilvánosságra.

A szigorú és elnyomó intézkedések sorozata igen borzalmas és kegyetlen volt. 
Az is kiderült, hogy a Magyarországon uralkodó rendszer, Kádár János veze-
tésével és a Vörös Hadsereg támogatásával, nem sztálinista, hanem hruscso-
vista rendszer volt.



18

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán: Az 1956-os magyar forradalom és a szuezi válság huszadik évfordulója az arab világban

A Kádár János által képviselt orientációt gyakorlatilag bizonyos fokú sza-
badság jellemzi. Egy sor amnesztiát biztosított egymás után és sok értelmiségi-
nek adta vissza a szabadságát, akiket a forradalom után ítéltek el.

Rehabilitálták a Rákosi-féle sztálinista irányvonal embertelen és kegyet-
len intézkedéseinek áldozatait is, akikre addig gyűlölettel tekintett a párt. Ez-
zel egy fajta koegzisztencia alakult ki a kommunisták és a rehabilitáltak kö-
zött, akik így magas beosztásokat is kaptak a közigazgatási és államirányítási 
rendszerben. Ezután a magyar értelmiségiek nagyobb teret és szabadságot él-
veztek a többi népi demokráciához képest, valamint jelentősen enyhült a lezárt 
határok által keltett feszültség is a többi szomszédos népi demokráciákhoz ké-
pest. Mindez beépült a Kreml iránt tanúsított elkötelezett ideológiai, politikai 
és diplomáciai lojalitásba, illetve hűségbe is.

Húsz év eltelte után a magyarok nem felejtették el az elbukott forradalmu-
kat, jól megtanulták viszont, hogy hogyan kell gazdálkodni azzal, ami van, 
vagyis azzal, amit kaptak a rendszertől. Igaz ez Kádár Jánosra is, aki ugyan-
csak tisztában van mindazokkal a korlátokkal és határokkal, amelyeket tiszte-
letben kell tartania az elégedetlenség kirobbanásának, illetve a társadalmi fe-
szültség növekedésének elkerüléséhez.


