A friendly chat at Malta: propaganda
or realism?’

Vajda, Barnabds

Abstract

Year 1989 was the annus mirabilis in the modern history of Eastern Europeans.
Who or what was it that was turning the steering wheel of this historical year? Was
it the people of Eastern Europe? Was it Mikhail Gorbachev and his unprecedented
reform attempts inside and outside the Soviet Union? Was it the government of
the US that mastered the events? Or perhaps there was nobody who could actual-
ly foresee and thus control the landslide developments?

Key words: year 1989, Eastern Europe, Bush-Gorbachev meeting, Malta, political
changes, Czechoslovakia.

I. Commencing from 1985, there were very significant differences in Eastern
European countries regarding the extent of their freedom of press. While in Hun-
gary or Poland it was already quite normal to speak and write freely in wide
public by that time, in other countries such Czechoslovakia or Romania, ordi-
nary people hardly sensed the true nature of changes that took place in their
wider region. Not as if they were stupid or neglect. This happened because their
communist leaders orthodoxly stuck to their old reflections, and were cautious
to let out a minimum of relevant political information. One must not forget
that the Cold War was not only tossing nuclear warheads here and there, but
it was also a very serious war of mass media and propaganda in order to ‘win
the hearts and minds of people’ Media-isolation was one of the major tools of
the control in the communist countries in general. And thus the majority of
the Czechoslovak population in 1989 could only know what was released (por-
tioned, dripped) by the highly centralized and strictly censured Czechoslovak
television and printed press — and even that was wrapped in a hardly under-
standable post-Stalinist language.

When dealing with 1989 in Eastern Europe, historiography traditionally fo-
cuses on the reactions of the United States, the Soviet Union, and of course
of Eastern Europe, in order to understand Eastern Europe’s role in the process.
In this paper | intend to look inside Czechoslovakia. This time, however, | look
around not at the top of political life, but into contemporary printed press, i.e.
central political newspapers.

1 This study was prepared in a frame of a VEGA project based at the History Department of the J.
Selye University. The title and the registration number of the project is: VEGA 1/0158/14:
Forms of Political and Media Propaganda in Central Europe, Czecho-Slovakia and Hungary
(1938-1968)

EE_2015_3_belivek.indd 35 @ 9.12.2015 21:54:21



36| Vajda, Barnabas

The present paper researches two things: (i) it surveys the set of events of
1988/1989 from the perspective of Eastern Europe, and (ii) it outlines some
details of the very low level of information in the contemporary Czechoslovak
printed press which people of Czechoslovakia were exposed to during the years
of 1988/1989. | am asking what ordinary Czechoslovak newspaper readers ac-
tually could know about the events. | assume the level of information among
ordinary Czechs and Slovaks as a key question, since after 1968 this was the
first time in a generation when the vox populi counted. 1989 was a time when
Czechoslovak communist politicians were forced to look into the face of the
crowds, and they had to realize that public opinion as such existed, and they
were horrified that it was not on their side. Needless to say that the Czechoslo-
vak public opinion had been mostly (even if not entirely) shaped by the central
television and central printed press up until late 1989.

I1. 1989 was a year of sweet self-delude, when many Eastern Europeans thought
that their region was once again in the centre of world history (like in the good
old times of the early containment). To check upon this selfish Eastern European
perspective, however, it is necessary to ask to what extent Eastern European
‘reform forces’ were indeed masters of their own fate.

To some extent, they were. This can be proved, among others, if one looks
at the unprecedented personal changes within the very top of the communist
elites in all Eastern European countries. It was typical for these personal chang-
es that they not only took place within a relatively short time-spam, but they
were orchestrated from inside the local regimes, by communist insiders, mostly
without foreign interference.

In Hungary, president Pal Losonczi and prime minister Gyorgy Lazér both
'retired’ on June 25, 1987. Then within a year Janos Kadar was removed as Com-
munist Party Secretary, and was replaced by Karoy Grész on May 22, 1988. The
Hungarian (and also the Polish) changes took place much earlier than elsewhere
in Eastern Europe. To the west form Hungary, and especially to the south from it,
events started to unfold later. In the communist GDR, Erich Honecker was forced
to resign only on October 17, 1989, and the East German Prime Minister Willi
Stoph along with his cabinet resigned only a month later on November 7, 1989,
and the Bulgarian Todor Zhivkov was deposed by Petar Mladenov only on No-
vember 9, 1989. (See Savranskaya-Blanton-Zubok 2010, xxxi, xxxii, x1, x1i, xTii)

In comparison with other Eastern European countries, Czechoslovakia be-
longed to those where changes took place late, perhaps very late. Gustav Husak,
the best local man of the Soviets after 1968, was suddenly replaced by Milous
Jakes as the First Secretary of the Communist Party of Czechoslovakia. In ten
months’time, Lubomir Strougal, Husék’s long serving prime minister left his of-
fice on October 10, 1988. And as if this had not been enough, Milous Jakes, who
had hardly been in charge of the Czechoslovak Communist Party for two years,

EE_2015_3_belivek.indd 36 @ 9.12.2015 21:54:21



A friendly chat at Malta: propaganda or realism? | 37

resigned too on November 24, 1989. In addition, both Jakes and Husak were ex-
pelled from the Communist Party of Czechoslovakia; the first one on December
17,1989, the latter in February of 1990. Their fate was echoed in Zhivkov's fate
as he and many other East European communists were either immediately or
very soon expelled from their respective communist parties.

Itis clear that these were changes of the political landscape of such an extent
which had never been seen since the end of the Second World War. Now we are
inclined to think that the course of events was pretty straightforward and that
everything must have been clear. For the vast majority of people then, however,
the scale of the changes was absolutely not clear, not even (or especially not!)
for those who regularly read Czech or Slovak political newspapers. For those
who used to buy and read western newspapers (available only in one particular
newsagents, at Zahranic¢nd tla¢ in Bratislava), it was slightly different — but they
surely were a small friction of readers.

Just to give one personal example about the way how news spread in those
times, and also about the discrepancy between official news and unofficial gos-
sips: the Husak—Jake$ change happened during a dramatic party meeting in
Prague on December 17, 1987. Typically enough, lip service carried this news
that very evening. | heard it at my graduation ball in Bratislava from a class-mate
of mine whose father was a member of the parliament in Prague. And yet, the
next day newspapers described the outstation of the No. 1 political leader of
the country as if it had been a steadfast change.

lll. Historians can ponder about the way how the end of the bipolar word af-
fected Eastern Europeans. One must, however, bear in mind that the commu-
nist press was a tricky one. Thus the contemporary 1989 Czechoslovak press
differed a lot from the Hungarian or the Polish ones, and could be compared
only to the Romanian one - it was so tightly controlled almost to the last days
of 1989.

Just around 1989, communist Czechoslovakia was a land of slow reforms
or of no reforms at all. It was a hesitant country where president Gustav Husak
reluctantly announced ‘a reform programme’ a la Gorbachev in August 1987.
And it was the central political newspapers that without any critical comment
announced that the reforms would start only in 1991!

Regarding Malta, it is extremely important to note that ordinary Czechs and
Slovaks were practically not informed about the events that took place around
them. Of course, the news on television and articles in the printed press did
make many references to the rapid progresses in the world as well as in Eastern
Europe - in a typical way where watchers and readers were deliberately con-
fused what meant what. This all went down to the monopoly of the Czechoslo-
vak communist party over the press, and many witnesses can agree that this
censorship was a very strict one in Czechoslovakia.

EE_2015_3_belivek.indd 37 @ 9.12.2015 21:54:21



38| Vajda, Barnabas

Perhaps the most transparent example was the visit of Gorbachev to Czech-
oslovakia in the summer of 1989, when the orthodox leadership of the coun-
try stubbornly asked Gorbachev not to raise publicly the question of the Sovi-
et invasion (and its political consequences) back in 1968. Despite Gorbachev
was warmly welcomed by crowds in Prague as well as in Bratislava, he carefully
avoided the problem of 1968, exactly in a way as Vasil Bilak wanted to happen.
Bilak (who has been a Secretary for ‘ideology and foreign policy’ of the Central
Committee of the Communist Party of Czechoslovakia since late 1968, practi-
cally the second person in charge of the country after the General Secretary)
said that if question of 1968 had been raised, it would have been a catastrophe.
(PeSek 2003, 44-45; Savranskaya 2010, 9) Gorbachev obeyed his loyal comrades.

The cautiousness of Vasil Bilak and his comrades was well-founded. Both
the Soviet analysts and their local comrades knew that the origo of the troubles
back in 1968 was the freedom of the press (like in Hungary in 1956). In order to
survive on the political stage without public support, Czechoslovak communist
bosses needed a tough fist over all type of press. And exactly this was what they
did in Czechoslovakia. Sticking to the monopoly of news and sticking to the
central party directives on information, it can be understood why Czechoslo-
vakia was so rigid on the ‘diverse’ broadcast stations such as Radio Free Europe.
Czechoslovakia was the last Eastern European country stopping jamming this
radio, and allowing its correspondents to enter the country only in 1990. (Vajda
2011, 149-151) Sticking to the absolute monopoly over news, and the desper-
ate fear from the free mass media were the reasons why Alexander Dubcek was
absolutely banned in Czechoslovak press. It is well known for many contempo-
raries how big fuss and anti-propaganda was done in the Czechoslovak political
dailies when, on the turn of 1988 and 1989, Dubcek gave a series of interviews
to some western medias. (See e.g. Budapest Weekly Magyarorszdg, XXV. No. 36.
from September 2, 1988, p. 4.)

What is indeed striking is that centralised Czechoslovak press faithfully en-
dured to the very end of the communist era. In 1989, there were two central po-
litical dailies in the country: the Czech language Rudé prdvo [meaning: red law]
printed in Prague, and the Slovak language Pravda [truth] printed in Bratislava,
both‘organs of the Central Committee of the Communist Party of Czechoslova-
kia resp. Slovakia’ (CPCS) as the caption on their title page read. Both were faith-
ful to the communist party till the very end of the regime. Even on November
29, 1989 the front page of the Pravda read: “The CPCS has to transform itself to
a modern political party”.

Not as if there had not been an international column in both central dailies.
In fact, there was a whole page for international news in both. But one has to
carefully understand the ‘smooth’ nature of the communist Czechoslovak press
censorship of the 1980s. Unlike in the 1950s, when totally open fake propa-
ganda was widespread, in the 1970s and later the Czechoslovak printed press

EE_2015_3_belivek.indd 38 @ 9.12.2015 21:54:21



A friendly chat at Malta: propaganda or realism? | 39

was more about keeping ‘sensitive’ things in silence, or slightly distorting them
(e.g. to present events less significant than they were in reality), or using some
cunning disinformation (e.g. demonization of the political dissent) etc. rather
than about open lies. From these manipulations perhaps demonization was the
ugliest. E.g. in February 1989, Rudé prdvo issued a whole-page-long report in
the broadsheet about the Nazi connections of the Havel family.

News about the ‘reforms’ in the neighbouring Poland or Hungary could be
found on page 5 in the Pravda. But the way as they were presented is indeed
remarkable: the stress was put on the news which were favourable for or similar
to the Czechoslovak regime (printed in big columns at the top of the page),
while the ‘sensitive’ information was placed into the column headed as ‘From
the World; printed literally in very, very small letters in the right bottom corner
of a huge broadsheet page.

Sometimes Pravda was surprisingly sincere. In the November 25, 1989 issue
of Pravda, for instance, the daily quoted the words of Dmitrij Yazov, the Soviet
Minister of Defence, currently on an official visit to Austria: “The task of the So-
viet troops stationing in Czechoslovakia is not to intervene in the home affairs
of Czechoslovakia. Czechoslovakia has to sort out its problems on its own.” And
yet, in the confusing editorial context of the Pravda, where readers were de-
liberately misled rather than helped to understand the genuine importance of
events, even these quite unanimous news were misunderstood, or they did not
get the sufficient attention they should have. Besides this, it was an unbelieva-
ble delay in publishing important news. E.g. western newspapers had published
that“Eduard A. Shevardnadze [was] confirming last week that Soviet units to be
withdrawn from frontline Warshaw Pact states would take their nuclear weap-
ons with them” as early as January 1989. (See e.g. the front page of The Interna-
tional Herald Tribune on January 25, 1989.)

Another trick to cheat Czech and Slovak readers was a tendentious contex-
tualization of the news. This meant basically two deliberate procedures carried
out by the editors. They either put the ‘reform articles, which contained refer-
ence to inner Czechoslovak events, among the international news, to a place
which was an attractive reading obviously for a smaller audience. The second
editorial trick was distorting the possible message of the news. This latter one
happened pretty often in the Pravda regarding the Malta meeting, when the
stress from the ‘end of the Brezhnev Doctrine’ was smoothly pushed over to the
‘nuclear disarmament. E.g. the Pravda on November 29, 1989 wrote the follow-
ing: “The meeting at Malta will not be finished in signing of any prepared doc-
ument. But it can contribute to the possibility of limitation of strategic arms.”

Such and similar news, articles and editors’ comments, which were present-
ed as pure US-USSR relations, as if they had nothing to do with the declining Sovi-
et power in Eastern Europe, were minimally confusing if not deliberately mislead-
ing. And similarly misleading were all the other news or interviews regarding

EE_2015_3_belivek.indd 39 @ 9.12.2015 21:54:22



40 | Vajda, Barnabds

the Malta meeting in the Pravda. Presenting the words of the Soviet Foreign
Minister Eduard Sevardnadze, the newspaper wrote: “The meeting at Malta will
mean a transition from competition toward cooperation in order to liquidate
nuclear threat as well as both environmental and economic crisis - this is our
world revolution. It is not the world revolution that our predecessors were talk-
ing about, but it is a revolution to save the civilisation of the mankind.” (Pravda
November 29, 1989) Hence, this was a very typical way of presentation of the
1989 reforms in the Czechoslovak press: showing things, even the most surpris-
ing U-turns as steadfast, and normal, and slow change, meanwhile using the
well-known communist language (‘our revolution’; ‘saving the civilisation of the
mankind’) and often playing on the basic instincts of fear of the readers (‘nuclear
threat’;‘environmental and economic crisis’). These editorial manipulations and
linguistic tricks are extremely obvious if someone compares these articles to
the articles of a same kind in the contemporary British, Austrian, or Hungarian
press, or even to some Soviet ones. For instance, one can comfortably look into
the early 1989 issues of the Moscow News where totally open commentaries on
the Hungarian reforms and open criticism of Gorbachev’s policy can be found.

After the Malta meeting, on December 4, the Pravda still had chosen mis-
leading laconism when it briefly announced that “The discussion [of the two
leaders] concerned the situation in Eastern Europe, the arms control, and the
situation in Central America.” Full stop. Not a word more about the topic which
was of a historical importance for all Eastern European countries in general, and
for the lagging behind communist Czechoslovakia in particular.

The historical importance of the Malta meeting could not be figured out
from the daily’s commentaries either. Referring to ‘an intimate Soviet source,
Pravda presented the major outcomes of Malta in the following way:“One of the
major points on Saturday was the preparation of a Soviet-American treaty on
50% reduction of strategic assault weaponry.” Besides this Pravda discussed the
possibility of Helsinki ll, just before turning its attention to the most important
thing: “Both sides dealt with those changes that have taken place in Eastern Eu-
rope on the economic and political field [in this order], and they expressed their
view that these changes have to be judged sensibly. The delegated reporter of
Pravda (no name is given in the newspaper) further on states that “regarding
the political development in other countries, everybody has to handle its own
business’, and “changes are underway in the West, too”. (Pravda December 4,
1989) So if you were a Czech or Slovak reader who relied exclusively on domes-
tic newspapers, you could know that the meeting at Malta was all about some
sensible changes - you did not have to worry about anything.

We have to stress here the deliberately retrograde nature of the Czechoslo-
vak printed press (and television too, not analysed here). Unlike other progres-
sive Eastern European newspapers of the time, the utmost conservative voices
were heard from Pravda even in late November 1989. Vasil Bilak (the person

EE_2015_3_belivek.indd 40 @ 9.12.2015 21:54:22



A friendly chat at Malta: propaganda or realism? | 41

who handed over an invitation letter to the Soviets in 1968, in a public toilet) on
November 27, 1989 was quoted asking in the parliament“Is this a counter-revo-
lution or not?” Reflecting upon the Czechoslovak mass media, Bilak was further
on pondering about the ‘hesitation nature’ of the central newspapers, stating
that“It is absolutely unacceptable that our central political dailies afford to take
up a hesitant, or considering position”.

Probably not accidentally, but sensing the irreversible processes after Malta,
the voice of the Czechoslovak central dailies changed. Malta can be judged as
a decisive turning point in Czechoslovakia. December 4, 1989 was a day when
Vaclav Havel was interviewed by both the Rudé prdvo and the Pravda, after a
very long period of dirty criminalisation and diabolization of him. Pravda itself
stated at the beginning of the interview with him that “this is the first interview
with you’, and that he should introduce himself since the Czechoslovak readers
and audience do not know much about him. To which Havel shot back: “If my
books could have been published in the last twenty years, public would have
known me.

IV. If they read only the central political newspapers, Czechoslovak readers did
not know many important things. Among others they could not know that
Mikhail Gorbachev miscalculated the situation in their region. Eastern Europe-
ans did not know that Gorbachev was not sufficiently briefed on Eastern Eu-
rope.

As a great fan of eurocommunism (Savranskaya 2010, 13), Gorbachev be-
lieved that unreformable systems in the region can be reformed. He was totally
unaware of the egoism of the Eastern European communist leaders, whose na-
tionalism and mutual hatred was hiding under jovial smiles at every fraternal
meeting initiated by the Soviet comrades. In reality, Easter European comrades
always had different economic motivations, and by mounting pressure on their
economy, they became more and more selfish.

Gorbachev miscalculated the growing pro-Western orientation of Eastern
Europe, too. He relied on his aging fellow-leaders, and he did not get the point
that every buying panic, every devalued currency, every riot, every increase in
energy price was a potential landmine under the structure of the local pock-
et-communism. He was certainly informed about the most common demands
made by the marginalized political dissent (such as more democracy, giving up
the monopoly of political power, freedom of speech, etc.), but he did not under-
stand their importance in the Eastern European context; on the contrary, even
in late 1989 he still used singular (‘party’) when speaking about Eastern Europe-
an political systems. Gorbachev was not aware of the hidden pro-Western atti-
tudes especially of the young peoples in Eastern Europe. He did not understand
that throughout whole Eastern Europe even a rock concert could serve as a
protest against the political system, and thus create a challenge to local leaders.

EE_2015_3_belivek.indd 41 @ 9.12.2015 21:54:22



42 | Vajda, Barnabés

The Soviet leader underestimated the suggestions from his adviser Georgy
Shakhnazarov who offered him a “thoughtful strategic approach toward East-
ern Europe”. (Quoted by Savranskaya 2010, xxxiv) He seems to be not atten-
tive to this voice. Or if he was, it was too late. As Svetlana Savranskaya states,
Gorbachev received the first memorandum to have a new strategy on Eastern
Europe only on June 16, 1989. (Savranskaya 2010, 9) Yet, Gorbachev did not act
totally ad hoc regarding Eastern Europe. He undoubtedly made some cautious
steps to prepare his communist fellow-leaders to get ready for change. It is well
known what he told the communist leaders at Konstantin Chernenko’s funeral
in mid-March 1985, as Chernayev recalled it: “He told them that from then on
there was no more Brezhnev Doctrine and that kindergarten was over.” (Quoted
by Savranskaya 2010, 5) And he repeated the warning, among others at a meet-
ing with the ambassadors of the communist countries, on March 3, 1989, when
he explicitly told his audience once again that the Soviet Union will not inter-
fere in their domestic policy. Did the ambassadors and their aging communist
bosses at home understand the point? Probably yes. But here Gorbachev was
mistaken again. He assumed that Eastern European leaders were in firm control
of events. In reality, they were not, or only by pure force.

Finally, Gorbachev’s blindness was mixed with some cynicism. This was
quite apparent in his statements about the economic relations with ‘fraternal’
countries. On the one hand, even in 1989 he insisted on improving the Council
of Mutual Economic Assistance (CMEA), and he assumed that, after the political
changes, Eastern European countries would follow as reformed socialist states.
(Savranskaya 2010, 7-8) Not surprisingly, he believed in the Soviet model; but
rather surprisingly in late 1988 and 1989, he called the Soviet ruled community
as a ‘socialist commonwealth’ - a rude and cynical euphemism for anybody who
had to queue for hours for a kilo of bananas at the groceries. On the other hand,
however, in his inner circles Gorbachev preferred the needs of his own country.
While not good enough in knowing Eastern Europe, in economic issues he be-
came a realist, stating that “in our relations with the CMEA, we have to take care
of our own Soviet people first". (Quoted by Savranskaya 2010, 16)

Perhaps the most cynical remark was the “kindergarten is over” comment,
made by him at a meeting with Foreign Ministry officials and ambassadors in
May 1986: “The time when we helped them [Eastern Europeans] to form their
economy, their parties, and their political institutions is past [...] We cannot
lead them by the hand to kindergarten as we would little children”. (Quoted
by Savranskaya 2010, 7) What a 'kindergarten’? Gustav Husak, Janos Kadar and
all the company of local Eastern European communist bosses were raised by
Soviet experts, and it was the Soviet Union which had accustomed them to a
blind obedience. The Soviet Union picked, kept and bred these people, despite
their unpopularity in their respective countries, and the Soviets could comfort-

EE_2015_3_belivek.indd 42 @ 9.12.2015 21:54:22



A friendly chat at Malta: propaganda or realism? | 43

ably rely on these Soviet-installed regimes. (Savranskaya 2010, 5, 10) These lo-
cal communists were the members of the same class in the ‘kindergarten a la
Soviet Union’.

V. What was said about Eastern Europe in Malta? In early December 1989, the
grand scale of events in Eastern Europe was pretty clear. It was especially Gor-
bachev who stressed this issue several times during the official sessions at the
Malta meeting. “The changes underway affect fundamental things”- he started
off the first session, and he repeated his thoughts of the extraordinary charac-
ter of times a couple of times during the final session: “Now that the whole of
Europe is in a period of flux”; “These changes are deep and historical”; “New
phases in European civilisation and world civilisation”. (All quotations here and
later are based on Shifrinzon 2013)

The American participants agreed, as Condoleezza Rice recalled it: “We
knew everything was in change in Eastern Europe!” And her account was more
correct than Gorbachev’s who was deliberately speaking about the whole of
Europe. There can be no doubt that while Gorbachev was speaking about the
whole of Europe, in fact, he meant the Soviet Union and its rebelling satellites
under this term:“Our main principle from which we proceed is the right of each
country to make its own choices and also the right of nations to change that
initial choice” - as he stated during the last session. To which president Bush
replied: “We don't differ. Self-determination is a value we endorse [...] Western
values do not mean the imposition of our system on Czechoslovakia, the GDR
or Romania’” (Shifrinzon 2013)

At Malta, Eastern Europe got stressed at the beginning and again at the very
end of the meetings. During the second session (December 2, from 12 p.m.
to 1 p.m.), Easter Europe popped up only after the leaders having exchanged
thoughts on Cuba, Nicaragua, Panama, Columbia, and the Philippines - only
after these they got down to Eastern Europe. Again, the fifth session (Decem-
ber 3, from 4:35 p.m. to 6:45 p.m.) began with military and security issues, and
only after these was Eastern Europe dealt with. The most decisive statement
from the Soviet side on Eastern Europe was made during this final session.“Gor-
bachev:“Mr. President [...] | want to say to you and the US that the Soviet Union
will under no circumstances start a war [...] The SU is ready no longer to regard
the US as an adversary and is ready to state that our relationship is cooperative”
(Shifrinzon 2013).

The meeting at Malta was not a moment of frankness on either side. Gor-
bachev was desperately trying to spare as much from the 'sinking Eastern Euro-
pean ship’as he was able to. In order to keep his face, he was ready to compare
incomparable things. When speaking with president Bush about the situation
in the Philippines, Gorbachev was pitifully playing with words: “[Like in the Phil-
ippines] In Eastern Europe there are governments legitimately elected [sic/], that

EE_2015_3_belivek.indd 43 @ 9.12.2015 21:54:22



44 | Vajda, Barnabés

are now being replaced. The question is in Eastern Europe it is prohibited for
Soviet troops to intervene. All now is interrelated. Some now are seeing that we
are not performing our duty [sic/] to our friends. But we have not been asked.
[sic/” (Shifrinzon 2013) To which he later added less vehemently: “I agree -
peaceful change [in Eastern Europe] is the way. Our position is non-interference”
(Shifrinzon 2013) And president Bush was ready to offer his own concession in
return:“We will do nothing to recklessly try to speed up reunification [of Germa-
nyl” (Shifrinzon 2013)

In order to keep up the impression of a stable control over Eastern Europe (a
well-known Soviet technique all along the Cold War), Gorbachev was twisting
and distorting the facts during the sessions of the Malta meeting. Among oth-
ers he said that “people’s democracy is developing” (Shifrinzon 2013), and was
making deep philosophy about the defeat of the Soviet Union, arguing that
“the methods of the cold war [and not the SU] were defeated. We are aware of
that defeat, and the man in the street is more aware than anyone.” (Shifrinzon
2013) Gorbachev was making verbal tricks, including continuously downplay-
ing the importance of Eastern Europe: “Easter Europe’s share of world econo-
my is not much, but look how the world is watching what is happening there”
(Shifrinzon 2013) And yet again, he was either quite off or he was simply lying:
“Comecon is looking to make changes to make it more compatible with the
world economy’ (Shifrinzon 2013)

One of his most cunning tricks was to whip up president Bush’s appetite
for the region. During the last session he repeatedly argued for the need of
the United States to remain in Europe: “the acceptance of your role is a basic
point with us’, and “we also want the US to stay in Europe. The US is a European
power!” (Shifrinzon 2013) To which words president Bush could only agree with
some reservations: “What | meant was that we haven't been that close to East-
ern Europe but want to become closer without damaging Soviet interests.” (Shi-
frinzon 2013) Probably this is the reason why Joshua Shifrinzon described the
situation at Malta as “competing US - USSR agendas”. (Shifrinzon 2013) Judging
from the way the leaders conducted their dialogues at Malta (offensive Gor-
bacheyv, cautious Bush), it was a situation comparable to a situation when two
cowboys are sitting in a saloon drinking whisky together after a duel they have
just survived.

Most of the time spent at Malta, other topics were much more important
than Eastern Europe. Typical is the third session, when besides Lebanon, Gor-
bachev’s visit to the Pope, tactical nuclear weapons, the issue of reducing the
number of personnel deployed on foreign territory, the question of chemical
weapons, German re-unification, etc. etc. Eastern Europe was not even dealt
with. Judging from the transcript of the Malta meeting, for Gorbachev there
were two major territorial issues. First was the desperate state of the Soviet
economy. Bush was not shy to touch upon this: “l want more trade and invest-

EE_2015_3_belivek.indd 44 @ 9.12.2015 21:54:22



A friendly chat at Malta: propaganda or realism? | 45

ment between our two countries’, to which Gorbachev gladly responded:“That
is exactly what we favour”” (Shifrinzon 2013) The second major issue which was
politically extremely important for the Soviet leader was to gain support in a
form of a political statement from the US president “for what we are doing”. And
the American president was glad to give his support several times during the
Malta meeting.

In Malta, Gorbachev was desperately trying to spare as much from the
sinking Eastern European ship as he was able to. He failed. Anyway, battleship
Belknap, aboard of which some parts of the Malta meeting took place, was sunk
as a target on September 24, 1998.

Selected bibliography

Benkes Mihaly (2001): Szuperhatalmak kora 1945-1992. Budapest: Korona Kiado.
Benziger, Karl (2008): Imre Nagy, Martyr of the Nation. New York: Lexington Books.

Borhi Laszl6 (2009): A nyugati nagyhatalmak és Kelet-Kozép-Eurépa 1945 utan. Vildgtor-
ténet 2009 6sz-tél, 3-21. p.

Biiky Barna (2008): Visszapillantds a hideghdbortra. Budapest: Balassi Kiado.
Fischer, Ferenc (2005): A kétpdlusuvildg 1945—-1989. Budapest-Pécs: Dial6g Campus Kiado.

Frank, Tibor ed. (2007): Gyarmatokbdl impérium. Magyar kutatok tanulmanyai az ameri-
kai torténelemrél. Budapest: Gondolat Kiad6.

Gaddis, John Lewis (2006): Studend vojna. Bratislava: Slovart.

Halmosy, Dénes (1985): Nemzetkézi szerz6dések 1945-1982. Budapest: Kbzgazdasagi
és Jogi Kdnyvkiadé-Gondolat Konyvkiado.

Heimann, Mary (2009): Czechoslovakia — The State that Failed. New Haven & London: Yale
University Press.

Hurst, Steven (2005): Cold War US Foreign Policy. Key Perspectives. Edinburgh: Edinburgh
University Press.

Ivanic¢kova, Edita (2002): Integracia v bipolarnom svete. Politika a ekonomika po roku
1945. Histéria revue 2/1,22-25. p.

Kadar Lynn, Katalin ed. (2013): The Inaguration of Organized Political Warfare. New York:
Helena History Press.

Kiss J., Ldszl6 (2003): Globalizdlédds és kiilpolitika. Budapest: Teleki LaszI6 Alapitvany.

Kruzliak, Imrich (2006): Zdpadné rozhlasové stanice v boji za slobodu a demokraciu. Pamét
naroda 3/2006, pp. 92-101.

Magyarics, Tamas (2006): Az Egyesiilt Allamok biztonsdgpolitikdja a hideghdborti elsé évti-
zedei alatt. No 56. Budapest: Teleki Laszl6 Intézet, Kiilpolitikai Tanulmanyok Kézpontja.

Michalek, Slavomir (2011): Ceskoslovenskd informacnd sluzba v USA. In: Historiciké $tudie
k Zivotnému jubileu Herty Tkadle¢kovej. Ed. Miroslav Dani$, Eduard Nizrhansky. Bratisla-
va: FiF UK, 46-57. p.

EE_2015_3_belivek.indd 45 @ 9.12.2015 21:54:22



46 | Vajda, Barnabds

Mingst, Karen A. (2012): A nemzetkézi kapcsolatok alapjai. Budapest: Napvilag Kiadé.
Németh, Istvan (2004): Eurépa 1945-2000. A megosztastdl az egységig. Budapest: Aula
Kiado.

Ostermann, Christian F. ed. (2001): Uprising in East Germany 1953. Budapest: CEU Press.

Pesek, Jan ed. (2003): Aktéri jednej éry na Slovensku 1948-1989. Personifikacia politického
vyvoja. PreSov: Vyd. Michala Vaska.

Pons, Silvio-Romero, Federico eds. (2005): Reinterpreting the End of the Cold War. Issues,
interpretations, periodizations. London - New York: Frank Cass.

Rainer, M. Janos - Barath, Magdolna eds. (2000): Gorbacsov tdrgyaldsai magyar vezet6kkel.
Dokumentumok az egykori SZKP és MSZMP archivumaibél 1985-1991. Budapest: 1956-
0s Intézet.

Révész, Béla (2005): Documents on the dictatorship and the cold war int he Hungarian ar-
chives. Acta Juridica et Politica, LXVII / 17, Szeged.

Romisics, Gergely (2009): A lehetetlen miivészete. Diplomacia, eréegyensuly és vetélke-
dés a klasszikus realizmus elméletében. Budapest: Osiris Kiadd.

Savranskaya, Svetlana-Blanton, Thomas-Zubok, Vladislav eds. (2010): Masterpieces of
History.The Peaceful End of the Cold War in Europe 1989. Budapest-New York: CEU Press.

Shifrinzon, Joshua R. ltzkowitz: The Malta Summit and US-Soviet Relations: Testing the Wa-
ters Amidst Stormy Seas. In: Woodrow Wilson Center for Scholars, Washington, CWIHP
e-Dossier No. 40, 2013. Link: http://www.wilsoncenter.org/publication/the-malta-sum-
mit-and-us-soviet-relations-testing-the-waters-amidst-stormy-seas [2014.06.27.]

Shultz, Richard H.-Godson, Roy (1984): Dezinformatsia. Active measures in Soviet Stra-
tegy. Washington: Pergamon-Brassey’s.

Skardon, Philip C (2013): A Lesson for Our Times. Bloomington: Author House.

Smigel, Michal ed. (2007): Radikdlny socializmus a komunizmus na Slovensku (1918-1989).
Banska Bystrica: Katedra historie FHV UMB.

Tuma, Oldfich-Prozumenschikov, Mikhail-Soarres, John-Kramer, Mark (2014): The
(Inter-Communist) Cold War on Ice: Soviet-Czechoslovak Ice Hockey Politics, 1967-1969.
Cold

War International History Project, Working project No. 69. February 2014.

Vajda, Barnabas (2011): Egy szabad hang Kelet-Eurépdban — A Szabad Eurépa Radié tevé-
kenységérél a hideghdboru alatt. Dunaszerdahely: Nap Kiadé.

Young, Glennys (2012): The Communist Experience in the Twentieth Century. New York—-Ox-
ford: Oxford University Press.

EE_2015_3_belivek.indd 46 @ 9.12.2015 21:54:22





